1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

مادر پس از زایمان، راه رهایی از سوزش ادرار

مادر پس از زایمان، راه رهایی از سوزش ادرار

آیا سوزش ادرار پس از زایمان، طبیعی است یا باید آن را جدی گرفت؟ در این مقاله، نحوه تشخیص تفاوت و چگونگی تشخیص وجود عفونت ادراری  پس از زایمان را برایتان می‌گوییم.

مادر پس از زایمان، راه رهایی از سوزش ادرار
 
آیا سوزش ادرار پس از زایمان، طبیعی است یا باید آن را جدی گرفت؟ در این مقاله، نحوه تشخیص تفاوت و چگونگی تشخیص وجود عفونت ادراری پس از زایمان را برایتان می‌گوییم.
ناراحتی در حین ادرار کردن می‌تواند مربوط به دوره بهبودی بدن شما پس از زایمان باشد، تفاوتی هم ندارد که زایمان واژینال داشته‌اید، یا سزارین. 
اما این نکته را مد نظر قرار بدهید که درد شدیدی که کاهش نمی‌یابد می‌تواند نشانه‌ای از عفونت دستگاه ادراری پس از زایمان (UTI) باشد.
عفونت دستگاه ادراری پس از زایمان، غیر معمول نیست، اما باید به دنبال درمان آن باشید و درمان آن معمولا آسان است.
مادر پس از زایمان، راه رهایی از سوزش ادرار

علت سوزش ادرار پس از زایمان چیست؟

زایمان به بدن شما آسیب وارد می‌کند و مثانه هم از این قاعده، مستثنی نیست.
فشار ناشی از خروج کودک ممکن است به مثانه شما آسیب برساند که منجر به فلج موقت شود. یا در صورت داشتن بیهوشی، ممکن است به ماده بیهوشی، حساسیت بدهید. تورم و درد پرینه می‌تواند یکی از اساسی‌ترین عملکردهای بدن شما را به خطر بیندازد.

اگر پارگی، یا نیاز به بخیه داشتید، احتمالا وقتی ناحیه با ادرار تماس پیدا می‌کند، احساس سوزش خواهید کرد. 

اگر کاتتر هم گذاشته باشید، طبیعی است که مقداری درد موقت را تجربه کنید. اگر پارگی، یا نیاز به بخیه داشتید، احتمالا وقتی ناحیه با ادرار تماس پیدا می‌کند، احساس سوزش خواهید کرد. 
همچنین عوامل روانی وجود دارد که می‌تواند شما را از ادرار کردن بازدارد یا ادرار کردن را به تاخیر بیندازد، مثلا این‌که هنگام ادرار کردن درد یا سوزش دارید و می‌ترسید که ادرار کنید.مادر پس از زایمان، راه رهایی از سوزش ادرار

درد طبیعی ادرار پس از زایمان چیست؟

درد کوتاه‌مدت ادرار می‌تواند هر زنی را پس از زایمان تحت تاثیر قرار دهد، اما جزئیات این ناراحتی و زمانی که احتمالا از بین خواهد رفت، ارتباط زیادی با نحوه زایمان شما دارد.

ادرار دردناک بعد از زایمان طبیعی

پس از زایمان طبیعی، مقداری درد عمومی، طبیعی است چون پرینه شما پس از فشار زایمان بهبود می‌یابد و ممکن است در هنگام ادرار کردن بیشتر متوجه آن شوید. اگر دچار پارگی یا اپیزیوتومی شده‌اید، طبیعی است که با تماس ادرار با بافت، احساس سوزش شدید داشته باشید.

بدترین ناراحتی هنگام ادرار کردن باید به تدریج ظرف چند روز از بین برود و به طور کلی ناپدید شود.

ممکن است سه تا شش هفته طول بکشد تا درد ناشی از پارگی به طور کامل کاهش یابد. اما بدترین ناراحتی هنگام ادرار کردن باید به تدریج ظرف چند روز از بین برود و به طور کلی ناپدید شود.
حتی اگر حین زایمان پارگی را تجربه نکردید، داشتن کاتتر هم می‌تواند باعث درد شما شود و ادرار کردن را برای مدتی ناخوشایند کند. اما این احساس باید احتمالا ظرف یک، یا دو روز پس از برداشتن کاتتر ناپدید شود.مادر پس از زایمان، راه رهایی از سوزش ادرار

ادرار دردناک بعد از سزارین

تحقیقات نشان می‌دهد که بر خلاف آنچه که انتظار دارید، درد ادرار پس از زایمان در مادرانی که سزارین شده‌اند در مقایسه با آن‌هایی که از طریق واژینال زایمان کرده‌اند، کمی شایع‌تر است.
شاید تعجب کنید و بپرسید چرا؟ چون سزارین تقریبا همیشه شامل قرار دادن کاتتر است که می‌تواند باعث درد و ادرار همراه با سوزش به مدت یک یا دو روز شود.مادر پس از زایمان، راه رهایی از سوزش ادرار

عفونت‌های دستگاه ادراری پس از زایمان چیست؟

عفونت‌های دستگاه ادراری، عفونت‌هایی هستند که در هر قسمت از سیستم ادراری ایجاد می‌شوند. آن‌ها معمولا در مثانه یا مجرای ادرار رخ می‌دهند، اما می‌توانند بر کلیه‌ها هم تاثیر بگذارند. 
عفونت ادراری زمانی ایجاد می‌شود که باکتری‌های مضر وارد دستگاه ادراری شوند. بیشتر عفونت‌های مجاری ادراری پس از ورود باکتری‌ها از مجرای ادرار و انتشار به سمت بالای مثانه، در دستگاه ادراری تحتانی شروع می‌شوند.
عفونت ادراری پس از زایمان در روزها یا هفته‌ها پس از زایمان اتفاق می‌افتد که اغلب به دلیل استفاده از کاتتر هستند که می‌تواند باکتری‌ها را به دستگاه ادراری وارد کند و سپس منجر به عفونت شود.
عفونت‌ها در طول دوره پس از زایمان لزوما در مقایسه با عفونت‌هایی که در هر زمان دیگری اتفاق می‌افتد مضرتر، یا ناراحت‌کننده‌تر نیستند، اما مانند تمام عفونت‌های دستگاه ادراری، نیاز به درمان سریع دارند.مادر پس از زایمان، راه رهایی از سوزش ادرار

علائم عفونت ادراری پس از زایمان چیست؟

اگر با عفونت ادراری پس از زایمان سر و کار دارید، ممکن است علائمی مانند موارد زیر را تجربه کنید:
  • درد، یا سوزش هنگام ادرار کردن
  • فشار، یا درد شدید در زیر شکم
  • احساس نیاز به دفع مکرر ادرار، حتی اگر فقط یک یا دو قطره بیرون بیاید
  • ادرار کدر، یا بدبو
  • درد ادرار که به نظر می‌رسد بعد از زایمان به جای بهتر شدن بدتر می‌شود
در صورت مشاهده هر یک از این علائم با پزشک خود تماس بگیرید. عفونت‌های ادراری معمولا باید با آنتی‌بیوتیک‌ها درمان شوند و نادیده گرفتن عفونت معمولا به بدتر شدن آن منجر می‌شود.
اگر عفونت بدتر شود، ممکن است موارد زیر را هم تجربه کنید:
  • تب و لرز
  • درد در ناحیه کمر یا پهلو
  • تهوع و استفراغ
  • خون در ادرار که ممکن است قرمز، صورتی یا قهوه‌ای به نظر برسد

مادر پس از زایمان، راه رهایی از سوزش ادرار

اگر در دوران شیردهی هستید، آیا می‌توانید برای عفونت ادراری پس از زایمان آنتی‌بیوتیک مصرف کنید؟

بله. عفونت‌های ادراری معمولا با یک دوره کوتاه آنتی‌بیوتیک درمان می‌شوند، حتی اگر در دوران شیردهی هستید. 
مصرف بسیاری از داروها از جمله بیشتر آنتی‌بیوتیک‌ها در دوران شیردهی بی‌خطر است. پزشک به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید کدام آنتی‌بیوتیک برای شما مناسب است.

نکاتی برای پیشگیری از عفونت ادراری پس از زایمان

هیچ راه مطمئنی برای جلوگیری از عفونت ادراری پس از زایمان وجود ندارد، اما ادرار کردن ظرف شش تا هشت ساعت پس از زایمان و تخلیه منظم مثانه پس از آن می‌تواند موثر باشد.

ادرار کردن ظرف شش تا هشت ساعت پس از زایمان و تخلیه منظم مثانه پس از آن می‌تواند موثر باشد.

این کارها را انجام بدهید:

به مقدار زیاد مایعات بنوشید

آنچه وارد بدن می‌شود باید بیرون بیاید! به علاوه، مایعات به دفع باکتری‌ها از دستگاه ادراری کمک می‌کنند.
مادر پس از زایمان، راه رهایی از سوزش ادرار

به محض این‌که توانستید راه بروید

به محض این‌که بعد از زایمان توانستید، بلند شوید و راه بروید. حرکت دادن بدن، مثانه و روده‌های شما را تشویق می‌کند که فعال باشند.

درخواست حریم خصوصی داشته باشید

اگر به آن نیاز دارید، خواستار حریم خصوصی شوید.شیر آب را باز کنید
شاید عجیب به نظر برسد، اما گاهی اوقات صدای آب می‌تواند در این‌که بتوانید ادرار کنید، موثر باشد. 
حتی زمانی که به‌طور منظم ادرار می‌کنید، به علائم غیر معمول یا بدتر شدن سوزش ادرار یا درد توجه کنید. 
ناراحتی پس از زایمان معمولا با گذشت زمان بهتر می‌شود. اگر ادرار کردن برایتان دردناک‌تر یا سخت‌تر شد، این نشانه‌ای است که باید با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر سئوال بیشتری دارید، آن را با پزشکان متخصص زنان و زایمان در کلینیک بیا نی نی مطرح کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *