بیا نی نی/ کرونا زندگی را شبیه سفر در جاده ای کرده است که رد شدن از هر پیچش رانندگان ماهر خود را می طلبد. کودکان همسفرانی کوچک در این مسیر پرخطر هستند که مسئولیت مراقبت از سلامت جسم و روان شان با ماست. کودکانی که تغییرات زندگی در دوران کرونا آسیب پذیرترشان کرده است. 

عوامل به خطر افتادن سلامت روان کودکان در دوران کرونا

۱.   حال خراب والدین: اضطراب و نگرانی از بیمار شدن، محدود شدن روابط اجتماعی، ترس از مشکلات اقتصادی و از دست دادن عزیزان هر یک می تواند عامل از بین بردن آرامش و حال خوب پدر و مادر باشد. والدینی که کنترل حال شان را از دست بدهند. به بزرگ ترین خطر برای سلامت روان کودک تبدیل می شوند!

۲.    رابطه سرد پدر و مادر: نه فقط دعوا و مشاجره که حتی داشتن رابطه سرد و غیر صمیمانه به کودک آسیب می زند! گرمای ارتباط زن و شوهر ضامن عبور فرزند از جاده پر خطر زندگی است. وجود اختلافات، طبیعی است اما روش درست حل تعارض هاست که می تواند فرزندان را در برابر آسیب های روانی واکسینه کند.

۳.   توجه بیش از حد به کودک: درست است که بسیاری از نیازهای کودک باید در خانه برآورده شود. درست است که کودک از بسیاری از امکانات اجتماعی محروم شده است، اما توجه دائم تنها باعث آسیب وارد شدن به مهارت خودگرانی و در نتیجه عزت و اعتماد به نفس کودک خواهد شد. 

۴.   تزلزل در برنامه روزانه کودک: کودک نهال نازکی است که هرروز به یک استکان آب نیاز دارد. فراموشی چند روزه و بعد ریختن مقدار زیادی آب به رشد نهال آسیب می زند. الگوهای ناسالم برای گذراندن وقت، رها شدن کودکان جلوی تلویزیون و موبایل و نداشتن برنامه ثابتی که جنبه های مختلف رشدی کودک را پوشش دهد. آسیب جدی هم به سلامت جسم و هم سلامت روانی کودک وارد می کند. اگر بازی های حرکتی، ساخت کاردستی، خواندن کتاب، آموزش هنر و مهارتهای مختلف فراموش شود و یا در یک برنامه متزلزل اجرا شود جسم و روح کودک به خطر می افتد. 

۵.   نداشتن رابطه با کیفیت با کودک!: یکی از شاه کلیدهای پرورش کودک سالم داشتن وقت با کیفیت با اوست. وقتی کیفی یعنی زمانی برای خاموش کردن تمام عوامل پرت کننده حواس و همراهی صددرصدی با کودک، یعنی زمانی مخصوص برای بازی هایی که کودک تعیین می‌کند چطور و چگونه انجام شود. نیازی نیست «وقت کیفی» طولانی باشد. مدت یک ساعت در روز، یعنی نیم ساعت صبح و نیم ساعت عصر کافی است. نیم ساعتی که کودک از ته دل با خود می گوید چقدر مامان(یا بابای) باحالی دارم! چقدر بازی دوست دارن! 

مواقبت از این ۵ اصل همچون ماسک و ژل ضدعفونی کننده در وضعیت پراسترس کرونا از سلامت روان کودکان نگهبانی می کند.

نویسنده: نرگس رضاپور