دختری هستم ۲۰ ساله. یک سال است به دلیل اوضاع مالی پدرم که نمی تواند حتی برای مراسم نامزدی یک عصرانه بدهد، مدام مراسم عقدم را عقب می اندازم و امروز و فردا می کنم و در جواب سوال خانواده نامزدم که همیشه می گویند چرا مراسم نامزدی مان را برگزار نمی کنیم، می گویم موقعیتش را نداریم. آن ها فکر می کنند چون دختر آخر هستم، این حرف را می زنم، واقعا گیر کردم.

پاسخ مشاوره

با سلام. افرادی که به خوبی از پس چالش های زندگی شان بر می آیند دارای مهارت های انعطاف پذیری، دوراندیشی و منطقی اندیشیدن هستند. به کارگیری این مهارت ها در حل مسئله مورد نظر باعث می شود احساس کنید خود بر زندگی تان کنترل دارید که به تفصیل در ادامه به آن ها می پردازیم. مشت نمونه خروار است نامزد های راضی و شاد، انتظارات واقع بینانه ای از مسائل پیش رو دارند و معتقدند که در صورتی زندگی خوبی خواهند داشت که با هم برای رسیدن به آن تلاش کنند. رفتار دختر و پسر پیش از ازدواج و حتی در دوران عقد، پیش بینی کننده رفتار آن ها پس از ازدواج و زندگی زیر یک سقف خواهد بود به عبارت بهتر، مشت نمونه خروار است؛ بنابراین در این مدت با شوهرتان صحبت کنید و همراهی او را بسنجید.

دور اندیش باشید

افرادی که به خوبی از پس چالش های زندگی شان بر می آیند، دوراندیش هستند. دیر یا زود نامزدتان پی به اصل موضوع می برد، فکر می کنید چه واکنشی نشان خواهد داد؟ آیا از پنهان کاری شما خشمگین و دلخور می شود؟ آیا این پنهان کاری به بهتر شدن رابطه شما با همسرتان کمک می کند یا … ؟ پس بهتر است مسئله را در نشستی صمیمانه با او در میان بگذارید و از وی برای حل آن کمک و مشورت بخواهید. این مسئله را به عنوان نخستین مسئله زندگی مشترک تان قلمداد کنید و برای حل آن، به طور مشترک تصمیم بگیرید. حل این مسئله نخستین موفقیت مشترک تان خواهد بود و بستری برای افزایش صمیمیت در رابطه تان فراهم می آورد.

منطقی رفتار کنید

افرادی که به خوبی از پس چالش های زندگی شان بر می آیند، منطقی هستند. یعنی می پذیرند که اگرچه با چالشی ناخوشایند مواجه شده اند اما می توانند با استفاده از مهارت های حل مسئله راهکاری موثر بیابند. سازگارانه ترین روش برای مقابله با چالش های زندگی، داشتن رویکردی فعال است.

بدون وجود چالش های زندگی، رشد و تکامل افراد اتفاق نمی افتد. هنگامی که افراد برای اهداف شان تلاش می کنند، رضایت بیشتری از زندگی شان را تجربه می کنند. انعطاف پذیر باشید افرادی که به خوبی از پس چالش های زندگی شان بر می آیند، انعطاف پذیرند یعنی راه حل های مختلفی را برای حل یک مسئله دارند.

غیر از مدام به تعویق انداختن نامزدی، چه راهکار های دیگری به ذهنتان می رسد؟ یک راه حل می تواند این باشد که مراسم را ساده تر و با تعداد نفرات کمتری برگزار کنید یا به طور کلی یک مراسم با خرج مشترک بگیرید. در این زمینه می توانید از گروه های حمایتی (بزرگ تر ها و اعضای فامیل) چه از لحاظ مشورتی و چه مالی کمک بگیرید. قطعا خرد جمعی بهتر می تواند در حل مسئله موثر باشد