1403/01/30

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

مدت زمان تخمک‌گذاری چه قدر است؟

مدت زمان تخمک‌گذاری چه قدر است؟

مدت زمان تخمک‌گذاری چه قدر است؟

تخمک‌گذاری فقط یک لحظه کوچک در زمان است اما می‌تواند برای شما و بدن شما معنی بزرگی داشته باشد. چه به دنبال باردار شدن باشید، چه به‌امید جلوگیری از باردار شدن یا صرفاً می‌خواهید درباره چرخه خود بیشتر بدانید درک اینکه تخمک‌گذاری چقدر طول می‌کشد و چه زمانی کاهش می‌یابد می‌تواند بسیار ارزشمند باشد.

تخمک‌گذاری چیست؟

این بخشی از چرخه قاعدگی شما است که یکی از تخمدان‌های شما تخمک آزاد می‌کند. پس از ر‌ها شدن تخمک به سمت لوله‌های فالوپ شما حرکت می‌کند یعنی جایی که می‌تواند حدود ۲۴ ساعت زنده بماند. اگر تخمک در این مدت توسط اسپرم بارور شود می‌تواند منجر به بارداری شود. تخمک در عرض ۲۴ ساعت از بین می‌رود و در نهایت به همراه پوشش داخلی رحم (که آندومتر نامیده می‌شود) زمانی که پریود می‌شوید میریزد.

چه زمانی تخمک‌گذاری اتفاق می‌افتد؟

تخمک‌گذاری معمولاً ۱۴ روز قبل از پریود اتفاق می‌افتد بنابراین اگر سیکل ۲۸ روزه داشته باشید تقریباً در روز ۱۴ چرخه قاعدگی شما اتفاق می‌افتد. زمان تخمک‌گذاری همچنین می‌تواند تحت تاثیر مسائل هورمونی مانند اختلالات تیروئید یا سندرم تخمدان پلی کیستیک یا دارو‌هایی مانند دارو‌های تحریک تخمک‌گذاری یا پیشگیری از بارداری هورمونی و همچنین استرس و وزن شما باشد. همه این عوامل می‌توانند تشخیص دقیق زمان تخمک‌گذاری را دشوار کنند.

چه زمانی تخمک‌گذاری شروع می‌شود؟

همه چیز از زمانی شروع می‌شود که هورمون لوتئینیزه‌کننده (LH) افزایش می‌یابد. این هورمون همیشه در بدن شما وجود دارد اما در اواسط چرخه قاعدگی شما افزایش می‌یابد و ترشح تخمک را تحریک می‌کند. تخمک‌گذاری حدود ۳۶ ساعت پس از شروع افزایش LH اتفاق می‌افتد. مدتی طول می‌کشد تا سطح LH به اوج برسد و تخمک‌گذاری حدود ۱۲ ساعت پس از اوج LH اتفاق می‌افتد. می‌توانید از آزمایش‌های تخمک‌گذاری (که بعداً در مورد آن‌ها بیشتر می‌شود) برای چند روز در اواسط چرخه‌تان استفاده کنید تا به شما در تعیین زمان افزایش LH کمک کند.

تخمک‌گذاری چه علائمی دارد؟

 ترشحات تخمک‌گذاری:

ممکن است متوجه شوید که در حوالی زمان تخمک‌گذاری بیش از حد معمول ترشح دارید که قوام نازک و لغزنده‌ای دارد مانند سفیده تخم مرغ. البته مدت زمان آن حدود چهار روز است و جای نگرانی وجود ندارد.

 احساس نفخ:

نفخ ممکن است به دلیل افزایش استروژن درست قبل از تخمک‌گذاری و همراه با افزایش LH اتفاق بی‌افتد. این ممکن است منجر به احتباس آب و تورم شود که می‌تواند منجر به نفخ شود. نفخ تخمک‌گذاری می‌تواند بین چند ساعت تا چند روز طول بکشد اما در این بین می‌توانید با خوردن وعده‌های غذایی کوچکتر و مکررتر و هیدراته ماندن با نوشیدن آب فراوان آن را برطرف کنید.

 بالا و پایین شدن دمای بدن:

همچنین ممکن است در حوالی زمان تخمک‌گذاری افزایش جزئی در دمای پایه بدن خود (دمای بدن در هنگام استراحت) تجربه کنید. اگر افزایش دما را برای سه روز یا بیشتر مشاهده کردید احتمالاً تخمک‌گذاری کرده‌اید.

 درد، گرفتگی، خونریزی و لکه بینی:

این علامت تخمک‌گذاری می‌تواند بین چند دقیقه تا چند روز طول بکشد و همچنین ممکن است با خونریزی تخمک‌گذاری یا لکه بینی همراه باشد. اگر در اواسط سیکل خود دچار خونریزی یا لکه بینی شدید نترسید. لزوماً دلیلی برای نگرانی نیست. خونریزی تخمک‌گذاری معمولاً حدود یک یا دو روز طول می‌کشد.

چگونه تخمک‌گذاری خود را پیگیری کنیم؟

اگر قصد بارداری دارید تست‌های تخمک‌گذاری می‌تواند مفید باشد. آن‌ها با آزمایش ادرار شما برای افزایش LH کار می‌کنند و همانطور که می‌دانید حدود ۳۶ ساعت قبل از تخمک‌گذاری اتفاق می‌افتد. این می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید چه زمانی احتمال تخمک‌گذاری دارید. هنگامی که یک نتیجه مثبت را مشاهده کردید متوجه خواهید شد که تخمک‌گذاری به زودی اتفاق می‌افتد.

نتیجه‌گیری:

با هر چرخه قاعدگی بازه زمانی تخمک‌گذاری شما حدود ۳۶ ساعت خواهد بود اما اگر می‌خواهید باردار شوید یا می‌خواهید از بارداری خودداری کنید روز‌های قبل از تخمک‌گذاری نیز بسیار مهم است.

 

منبع:

flo.health

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *