1403/02/23

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

چه عواملی بر ناباروری تاثیر می‌گذارند؟

چه عواملی بر ناباروری تاثیر می‌گذارند؟

چه عواملی بر ناباروری تاثیر می‌گذارند؟

 سن:

زنان در ۲۰ سالگی تا اوایل ۳۰ سالگی در حین تلاش برای باردار شدن هر ماه ۲۵ درصد شانس باردار شدن دارند و زنان در ۴۰ سالگی هنوز هر ماه ۱۰ درصد شانس بارداری دارند. به یاد داشته باشید که اگر مشکلی دارید گزینه‌های درمانی برای کمک به شما وجود دارد. همچنین اگر فکر می‌کنید می‌خواهید در مراحل بعدی باردار شوید اما هنوز برای این کار آماده نیستید می‌توانید گزینه انجماد تخمک را در نظر بگیرید. بسیاری از مردم به دلایل کاملاً قابل درک این تصمیم را می‌گیرند.

 سیگار کشیدن:

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد سیگار کشیدن می‌تواند بر توانایی فرد برای باردار شدن تاثیر منفی بگذارد و همچنین منجر به عوارض در بارداری و عملکرد تولید مثل شود. اگر قصد دارید باردار شوید یا هر نوع درمان باروری را شروع کنید می‌تواند‌ایده خوبی باشد که برای ترک اقدام کنید.
 وزن:

اگر وزن بدن شما خیلی کم یا خیلی زیاد باشد این شما را در معرض خطر عدم تخمک‌گذاری قرار می‌دهد. همچنین مقدار کافی ویتأمین و مواد معدنی برای رشد و عملکرد صحیح تخمک و اسپرم ضروری است. اگر فکر می‌کنید ممکن است نیاز به تنظیم رژیم غذایی خود داشته باشید همیشه ابتدا برای مشاوره با پزشک خود صحبت کنید.

– استرس:

محققان کاملاً مطمئن نیستند که آیا استرس می‌تواند باعث ناباروری شود یا خیر اما واضح است که خود ناباروری می‌تواند باعث ایجاد استرس شود.

 

برای کاهش خطر ناباروری چه کار کنیم؟

بررسی هرگونه مسائل پزشکی زمینه‌ای، مدیریت سطح استرس و عدم استعمال دخانیات همه موارد مهمی هستند که باید در نظر گرفته شوند. اساساً مراقبت از سلامت جسمی و روانی خود تا جایی که می‌توانید بهترین مکان برای شروع زمانی است که به دنبال تقویت باروری خود هستید. اما به یاد داشته باشید بسیاری از دلایل ناباروری را نمی‌توان به تنهایی از طریق اصلاح شیوه زندگی جلوگیری یا حفظ کرد بنابراین اگر ناباروری را تجربه کردید هرگز خود را سرزنش نکنید.

 

ناباروری زنان چگونه درمان می‌شود؟

همانطور که اشاره کردیم گزینه‌های درمانی متعددی برای ناباروری زنان وجود دارد. در اینجا می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد این گزینه‌ها پیدا کنید اما به طور کلی آن‌ها عبارتند از:

 

دارو

عمل جراحی

کمک باروری، مانند IVF

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر کمتر از ۳۵ سال سن دارید و پس از یک سال رابطه جنسی منظم محافظت نشده همچنان در تلاش برای باردار شدن هستید بهتر است با پزشک خود صحبت کنید تا هرگونه بیماری زمینه‌ای را رد کرده و برنامه‌ریزی برای آینده داشته باشید. اگر بالای ۳۵ سال سن دارید بهتر است پس از شش ماه تلاش بدون شانس با پزشک خود صحبت کنید. اگر بالای ۴۰ سال سن دارید بهتر است قبل از اقدام به بارداری با پزشک مشورت کنید. همچنین اگر دوره‌های قاعدگی شما نامنظم است می‌تواند‌ایده خوبی باشد که با پزشک خود صحبت کنید.

 

چه چیزی باعث ناباروری در زنان می‌شود؟

ناباروری زنان به طور خاص به مشکل در باردار شدن در نتیجه مشکل در دستگاه تناسلی زنان اشاره دارد. علل ناباروری زنان معمولاً با مشکلات تخمک‌گذاری مرتبط است اما دلایل متعدد دیگری وجود دارد که ممکن است برای باردار شدن مشکل داشته باشید. کارشناسان می‌گویند که حتی زوج‌هایی که ناباروری تشخیص داده می‌شود گاهی اوقات بدون نیاز به هیچ درمانی بچه دار می‌شوند.

 

نتیجه‌گیری:

اگر نگران هستید که ممکن است به نوعی ناباروری را تجربه کنید همیشه بهتر است با پزشک خود صحبت کنید تا بتواند به شما کمک کند تا هر گونه بیماری زمینه‌ای را با شما یا شریک جنسی‌تان رد کنید یا مدیریت کنید.

منبع:

flo.health

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *