آیا دختر باکره باید پس از طلاق عده نگهدارد؟ طبق قوانین جدید طلاق، آیا دختری که عقد بوده و عمل زناشویی انجام نشده و دختر باکره است، پس از طلاق باید ۳ ماه عده نگه دارد؟
 عده طلاق دختر باکره و زنی که نزدیکی نداشته
یکی از مهم‌ترین آثاری که انواع طلاق از جمله طلاق توافقی به دنبال دارد، مدت زمان عده است. منظور از مدت زمان عده، مدتی است که زن باید پس از طلاق منتظر بماند و با مرد دیگری ازدواج نکند. اساس عده طلاق، جلوگیری از اختلاط نسل و همچنین احترام به نکاح سابق است. منتهی عده طلاق شامل حال همه زنان نمی‌شود و طبق قانون بعضی از زنان که طلاق می‌گیرند و از شوهر خود جدا می‌شوند نیازی به نگه داشتن عده ندارند.
همه مراجع: با توجه به اینکه شوهر با زن نزدیکى نکرده، نگه داشتن عده لازم نیست و مى تواند بلافاصله بعد از جدایى با مرد دیگرى ازدواج کند.

چه زنانی عده طلاق ندارند؟ 
دختر باکره عده ندارد
در صورتی که زن و شوهر قبل از آمیزش جنسی از یکدیگر جدا شوند و دختر باکره باشد، طلاق از نوع بائن است. در طلاق بائن نیز مرد نمی‌تواند در مدت زمان عده به زن رجوع کند و اگر بخواهد که زندگی زناشویی را از سر بگیرد باید تا پایان مدت زمان عده منتظر بماند و مجددا با زن عقد کند. از آن جایی که امکان بارداری دختر باکره متصور نیست نیازی به نگه داشتن عده طلاق توسط او نیست. بارزترین مثال در این حالت طلاق در دوران عقد و قبل از آمیزش جنسی است که در این صورت دختر باکره است و نیازی به نگهداری عده ندارد.
زن یائسه عده طلاق ندارد
همانطور که می‌دانید منظور از زن یائسه، زنی است که به سنی رسیده باشد که امکان بارداری آن وجود نداشته باشد. به همین دلیل طلاق زن یائسه از شوهرش نیز از نوع طلاق بائن است به گونه‌ای که مرد اجازه رجوع به زن خود را بعد از طلاق ندارد. با این وجود زن یائسه نیز عده طلاق ندارد و نیازی به نگهداری عده ندارد. عده انواع مختلفی دارد که تنها به یکی از انواع آن در این مطلب اشاره کردیم. یکی دیگر از انواع عده، عده فوت شوهر است که زن یائسه موظف است آن را نگه دارد.