1403/02/06

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

مراقبت های لازم قبل و بعد از ختنه به روش های مختلف

مراقبت های لازم قبل و بعد از ختنه به روش های مختلف

مراقبت های لازم قبل و بعد از ختنه به روش های مختلف

ختنه نوزاد پسر عمل جراحی شایعی است که در آن پوست اضافه‌ای که سر آلت تناسلی نوزاد را می‌پوشاند برداشته می‌شود. اگر با ختنه‌ی نوزادتان موافق باشید می‌توانید دو الی سه روز پس از تولد و پیش از آنکه نوزاد بیمارستان را ترک کند آن را انجام دهید؛ اما معمولاً متخصصین اطفال معتقدند که بهتر است پس از سه ماهگی نوزاد انجام شود. اگر در نظر دارید فرزندتان را ختنه کنید، صرف نظر از زمان انجام آن، پیشنهاد می‌کنیم دستورالعمل‌های زیر را حتماً مطالعه کنید.

آیا ختنه نوزاد پسر ضروری است؟

بسیاری از والدینی که منتظر تولد نوزاد پسر هستند، این سؤال برایشان پیش می‌آید که اصلاً دلیل انجام ختنه نوزاد پسر چیست؟ معمولاً یکی از سؤالاتی که پزشک متخصص اطفال پس از تولد نوزاد پسر از شما خواهد پرسید نیز همین است که آیا می‌خواهید نوزادتان ختنه شود یا خیر.

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که این عمل جراحی باعث کاهش ریسک ابتلا به عفونت‌های مجاری ادراری در سال‌های اولیه تولد نوزاد و عفونت‌های مقاربتی در سال‌های بعدی زندگی او می‌شود. برای برخی دیگر، ختنه بخشی از مذهب و یا فرهنگشان است. برای مثال قرن‌هاست که مسلمانان و یهودیان نوزاد پسر را ختنه می‌کنند.

درعین‌حال برخی پدر و مادرها نوزاد پسر را ختنه نمی‌کنند چون از این‌که فرزندشان حین عمل جراحی درد بکشد گریزانند. برخی دیگر بر این باورند که ختنه تصمیمی است که بر عهده‌ی خود فرد است و در سال‌های بعدی زندگی‌اش می‌تواند آن را انجام دهد. اگرچه ممکن است انجام عمل ختنه در سال‌های بعدی زندگی دوران نقاهت را پیچیده کرده و آن را طولانی‌تر کند.

شاید ابهاماتی ذهنتان را درگیر کرده باشد و از انجام این عمل برای نوزادتان واهمه داشته باشید. در این مقاله تمامی اطلاعات لازم در مورد ماهیت عمل ختنه‌ی نوزاد پسر، مراقبت‌های لازم پیش از آن و بعد آن را فرا خواهید گرفت و هرگونه ابهامی که در رابطه با این موضوع دارید رفع خواهد شد.

مراقبت های قبل از ختنه نوزاد پسر شامل چه موارد می‌شود؟

اگر در نظر دارید که ختنه نوزاد پسر خود را انجام دهید، پیش از انجام آن با پزشک متخصص مشورت کنید. پزشک متخصص می‌تواند هر پزشکی اعم از متخصص اطفال، پزشک خانواده، متخصص اورولوژی و یا حتی جراح اطفال باشد. اگرچه بیشتر نوزادان معمولاً دو روز پس از تولد ختنه می‌شوند، در صورتی که نوزاد شما پیش از موعد به دنیا آمده، آلت تناسلی‌اش مشکلی دارد، در این ناحیه خونریزی داشته و یا سابقه‌ی آن را در خانواده دارد، لازم است که ختنه او را به تعویق بیندازید.

پزشک شما مزایا و ریسک‌های موجود در انجام این عمل جراحی را برای شما توضیح خواهد داد و حتماً تمامی سؤالاتتان را از پزشک پرسیده و هرگونه شک و تردیدی که دارید در این زمینه رفع کنید. زمانی که موافقتتان را با انجام عمل اعلام کردید رضایت نامه‌ای را برای انجام عمل امضاء خواهید کرد.

در جراحی ختنه نوزاد پسر چه اتفاقی می افتد؟

اگر عمل ختنه نوزاد پسر زمانی انجام شود که فرزندتان تازه متولد شده است در این صورت نوزاد حین عمل هوشیار خواهد بود اما اگر بعد از سه ماهگی انجام شود، معمولا از بیهوشی عمومی و گاهی موضعی، استفاده می‌شود. معمولاً ختنه‌ نوزاد پسر را در بیمارستان یا کلینیک انجام می‌دهند و او را به پشت خوابانده و دست و پاهایش را می‌بندند که حین عمل تکان نخورد. پزشک متخصص آلت تناسلی را با مواد ضدعفونی‌کننده پاک کرده و سپس ماده‌ی بیهوشی را به قسمت پایینی آلت تناسلی تزریق می‌کند که نوزاد درد کمتری حس کند. گاهی اوقات پزشک متخصص مسکن را به‌صورت کرم به این ناحیه می‌مالد. پس از ختنه کردن نوزاد پزشک متخصص به شما پیشنهاد خواهد کرد که نوزاد را محکم قنداق کرده و پستانک اش را در آب‌قند بخیسانید.

هم چنین ممکن است پزشک برای کمتر کردن درد نوزاد برای او استامینوفن تجویز کند.

برای انجام ختنه نوزاد پسر سه نوع انبرک یا حلقه‌ی پلاستیکی استفاده می‌شود اما مراحل انجام آن برای همه یکسان است. انبرک یا حلقه‌ی پلاستیکی به کلاهک آلت تناسلی متصل شده و سپس پزشک پوست اضافه را جدا می‌کند. حلقه‌ی پلاستیکی هم چنان سر جای خود باقی می‌ماند و ممکن است پس از اتمام کار بیفتد. سپس پزشک به آلت تناسلی پماد یا وازلین مالیده و آن را با گاز استریل (پد گاز) باندپیچی می‌کند. معمولاً کل عمل جراحی در ده دقیقه تمام می‌شود و اگر ختنه در بیمارستان انجام شود، نوزاد باید تا چند ساعت آینده آماده‌ی رفتن به خانه باشد.

مراقبت های قبل از ختنه نوزاد پسر شامل چه موارد می‌شود؟

ممکن است پس از انجام عمل، نوزاد بدخلقی کرده و گریه کند. او را با احتیاط به‌گونه‌ای که به آلت تناسلی فشاری وارد نشود، در آغوش بگیرید. ممکن است سر آلت زخم شده، قرمز و متورم به نظر بیاید و یا ممکن است.

پوسته‌ی زردرنگی را در سر آلت ببینید. جای هیچ نگرانی نیست و طی چند روز آینده خودبه‌خود این نشانه‌ها از بین می‌روند. معمولاً یک هفته الی ده روز طول می‌کشد که آلت تناسلی فرزندتان به‌طور کامل بهبود پیدا کند. اشکالی ندارد که در طول دوران نقاهت آلت تناسلی را شست‌وشو دهید. هر بار که پوشک نوزاد را عوض می‌کنید، پانسمان را نیز عوض کنید. البته در ابتدای کار به آلت تناسلی وازلین بمالید که به پوشک نوزاد نچسبد. ۴۸ ساعت پس از عمل، پانسمان خودبه‌خود می‌افتد. هم چنان باید از لوبریکانت استفاده کنید که آلت به پوشک نچسبد. درصورتی‌که مدفوع به آلت بچسبد به‌آرامی با آب صابون ولرم آن را پاک کنید. برای جلوگیری از هرگونه عفونتی مرتب پوشک را عوض کرده و به‌آرامی آن را محکم ببندید.

منبع: gahvare.net


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *