1403/01/28

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

مراقبت های پوستی قبل از بارداری

مراقبت های پوستی قبل از بارداری

مراقبت های پوستی قبل از بارداری

همان‌طور که می‌دانید در طول دوران بارداری باید استفاده از محصولات بهداشتی و درمانی پوست را محدود کرد اگر جزو افرادی هستید که قصد بارداری دارید تغییرات کلیدی زیر درزمینه مراقبت از پوست به شما کمک می‌کند تا سلامتی خود و نوزادتان را حفظ کنید.

مراقبت از پوست قبل از بارداری

خال‌های پوستی در طول دوران بارداری دچار تغییراتی ازجمله تیرگی و افزایش اندازه می‌شوند ازاین‌رو بهتر است قبل از بارداری تحت نظر یک متخصص پوست چکاب کامل از پوست انجام دهید. اگر چندین خال روی نقاط مختلف بدن دارید از پزشک خود بخواهید نقاط قرار گرفتن آن‌ها را مشخص کرده و تصاویر کامل از بدنتان در اختیار شما قرار دهد. این کار موجب می‌شود تا شما تصویر واضحی از قبل از بارداری خود داشته و در طی تغییرات بعد از بارداری نگرانی‌های بی‌مورد شمارا کاهش می‌دهد. بر طبق تحقیقات به‌عمل‌آمده در ژانویه ۲۰۱۶ بانوانی که در طول دوران بارداری و تا یک سال بعد از به دنیا آمدن نوزاد دچار ملانوم بدخیم (یک سرطان پوستی است که سلول‌های مولد رنگ‌دانه را مبتلا کرده و می‌تواند به‌سرعت به سایر قسمت‌های بدن انتشار یاید) شده‌اند ۵ برابر بیشتر از افراد دیگر در معرض مرگ و ۷ برابر بیشتر از افراد دیگر در معرض پخش سلول‌های سرطانی در تمام بدن می‌باشند. پزشکان علت اصلی این موضوع را به قطعیت اعلام نکردهاند اما تغییرات هورمونی و وجود بالای استروژن در زنان باردار است که می‌تواند منجر به افزایش حدت سرطان شود.

برداشتن خال و زگیل قبل از بارداری

اگر تصمیم به از بین بردن خال‌های پوست خود رادارید بهتر است این عمل را یا قبل از دوران بارداری انجام داده و یا به بعد از تولد نوزاد موکول کنید. از بین بردن حتی کوچک‌ترین خال‌ها همراه با بی‌حسی موضوعی ممکن است منجر به خون‌ریزی ، ایجاد عفونت و… شود ازاین‌رو بر طبق نظر پزشکان انجام این عمل در طی دوران بارداری توصیه نمی‌شود. رفع زگیل پوستی مانند خال‌های گوشتی و غده‌های خوش‌خیم  که در صورت، گردن و اطراف سینه وجود دارند بعد از انجام بی‌حسی موضعی با روش‌هایی مانند فریز کردن یا سوزاندن صورت می‌پذیرد.زمان مناسب برای انجام این‌گونه درمان‌ها قبل از بارداری است زیرا در طول بارداری این زگیل‌ها ممکن است دچار افزایش اندازه یا رشد بیشتر شوند.

ممنوعیت استفاده از مواد ضد چروک حاوی رتینوئیدها

بر طبق استاندارد طلایی استفاده از مواد ضد چروک در قبل از دوران بارداری و در طول دوران بارداری توصیه نمی‌گردد. استفاده از مواد دارای رتینوئیدها به هر شکل (رتین-آ، تازوراک و رتینول ) می‌تواند منجر به آسیب به جنین شود. بر طبق نظر پزشکان و تحقیقات به‌عمل‌آمده در سال ۲۰۱۱ حتی جذب پوستی  مقدار اندکی از این مواد می‌تواند آسیب‌هایی مانند نقص‌های مادرزادی را در پی داشته باشد. ازاین‌رو در هنگام خرید محصولات درمانی برای پوست حتما مواد اولیه آن را مطالعه کرده و از خرید محصولات دارای رتینوئیدها خودداری کنید. شما می‌توانید با مشورت پزشک خود از محصولات دیگر درمانی مانند سرم های دارای آنتی‌اکسیدان و .. برای رفع چروک‌های پوست صورت استفاده کنید.

استفاده از روش های ایمن برای مبارزه با آکنه

یکی از عناصر اصلی داروهای ضد آکنه و جوش سالیسیلیک اسید و گیلیکولید اسید هستند که استفاده از این مواد همچون رتینوئیدها برای بانوان باردار یا افرادی که قصد بارداری دارند مناسب نیستند.بخشی از  این مواد بانفوذ به خلل پوست جذب می‌شوند و می‌توانند به جنین آسیب وارد کنند. در این میان بعضی از متخصصان پوست استفاده از شوینده‌های حاوی بنزوئیل پروکساید با غلظت بسیار کم در حدود ۲.۵% را توصیه می‌کنند. استفاده از شوینده‌های صورت که نیاز به آبکشی دارند به‌این‌علت که مدت‌زمان کمی در تماس باپوست قرار دارند و جذب کمتری دارند راه‌حل امن‌تری برای مقابله با آکنه است.
اما راه‌حل طبیعی و مورد تایید دیگر پزشکان استفاده از نیاسین یا همان ویتامین ب۳ است. بر طبق تحقیقات به‌عمل‌آمده این ویتامین دارای خاصیت ضدالتهاب بوده که موجب کاهش آکنه، افزایش قدرت الاستیته و نرمی پوست می‌شود همچنین تغییرات رنگ‌دانه‌های پوست را کاهش داده و موجب کاهش خطوط پوست می‌شود. اگر پوست شما نیازمند درمان قوی‌تری برای رفع آکنه باشد این موضوع را با یک متخصص پوست در میان بگذارید در اکثر مواقع پزشکان آنتی‌بیوتیک‌هایی خوراکی مانند اریترومایسین و یا آزلیاک اسید تجویز می‌کنند که با توجه به میزان توصیه‌شده مصرف این دارو خطری برای افرادی که قصد باردارشدن دارند، و یا بانوان باردار ندارد.

جلوگیری از تشکیل لکه‌های پوستی (ملاسما)

ملاسما یکی از مشکلات شایع پوستی است که باعث ایجاد لک‌هایی تیره‌رنگ در اطراف دهان، گونه و پیشانی می‌گردد.استفاده از کرم‌های ضد آفتاب موجب محافظت از پوست در برابر اشعه‌ی فرابنفش ،یو وی ای و یو وی بی می‌شود. بانوان باردار و یا افرادی که قصد بارداری دارند بیشتر از ضد آفتاب‌های طبیعی که حاوی زینک اکساید و تیتانیوم اکساید هستند استفاده می‌کنند همچنین بر اساس توصیه پزشکان استفاده از ضد آفتاب‌های دارای spf 50  به‌طور مرتب (هر ۲ ساعت) در کنار استفاده از کلاه و عینک هنگامی‌که در معرض آفتاب قرار دارید تاثیر بسزایی در جلوگیری از تشکیل لکه‌های پوستی دارد.

خداحافظی با بوتاکس

اگر جزو افرادی هستید که از تزریق بوتاکس یا انواع فیلرها برای درمان مشکلات پوستی خود استفاده می‌کنید بهتر است جلسات درمانی خود را به بعد از بارداری موکول کرده و درزمانی که قصد بارداری دارید از استفاده از بوتاکس و ژل خودداری کنید.

توقف درمان‌های مربوط به واریس به‌استثنای موارد ضروری

بهترین زمان برای درمان‌های تهاجمی مانند لیزر جهت رفع واریس بعد از بارداری است زیرا در طول دوران بارداری امکان شدت یافتن این بیماری بیشتر بوده و درمان‌های شما بی‌تاثیر خواهد بود. بهترین و ایمن‌ترین روش جهت رفع واریس در هنگام بارداری و قبل از بارداری استفاده از جوراب‌های مخصوص افراد مبتلابه واریس است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *