1403/02/01

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

مسمومیت با آب در نوزادان

مسمومیت با آب در نوزادان

مسمومیت با آب در نوزادان

آب یک منبع ضروری است که به آن “ماده مغذی حیاتی” برای بقای انسان نیز می‌گویند. درست مانند بزرگسالان نوزادان نیاز به آب دارند و بسیار مهم است. تغذیه مقادیر بیشتر آب نسبت به آنچه سیستم حساس آن‌ها می‌تواند تحمل کند می‌تواند تعادل الکترولیت بدن آن‌ها را بر هم بزند. اختلال در تعادل الکترولیت می‌تواند باعث تغییرات فیزیولوژیکی شدید مانند دمای پایین بدن و تشنج شود. این حالت به عنوان مسمومیت با آب شناخته می‌شود. این مطلب را بخوانید تا در مورد علائم، علل بالقوه، اثرات و راهکار‌های پیشگیری از مسمومیت با آب در نوزادان بیشتر بدانید.

نوزادان چقدر آب باید بنوشند؟

نوزادان زیر شش ماه نباید آب بنوشند. نیاز‌های هیدراتاسیون آن‌ها در این سن به طور مطلوب با شیر مادر و شیر خشک تأمین می‌شود. بنابراین تغذیه آن‌ها با آب می‌تواند آن‌ها را در معرض خطر بالاتر مسمومیت با آب قرار دهد. مقدار آب توصیه شده و شیردهی یا تغذیه با شیر خشک برای تأمین نیاز‌های هیدراتاسیون نوزاد کافی است. با این حال در برخی موارد مانند هوای گرم و بیماری نوشیدن آب اضافی نباید مشکلی ایجاد کند.

 

مسمومیت با آب در نوزادان چه علائمی دارد؟

آب اضافی در بدن باعث هیپوناترمی می‌شود جایی که سطح سدیم بدن به طور غیر طبیعی پایین می‌آید می‌تواند بر عملکرد چندین اندام از جمله مغز تأثیر بگذارد. در زیر برخی از علائم و نشانه‌های شایع هیپوناترمی در نوزادان آورده شده است:

  • ادرار غیرمعمول شفاف
  •  سرگیجه و بی‌حالی
  •  تحریک‌پذیری و بی‌قراری در نوزاد
  •  تهوع و استفراغ
  •  تورم اندام‌ها، بازو‌ها، پا‌ها و صورت
  •  تنفس نامنظم

 

علل مسمومیت با آب در نوزادان چیست؟

 تغذیه آب و آب میوه رقیق شده:

نوزادان تا شش ماهگی به آب نیاز ندارند. نیاز‌های هیدراتاسیون آن‌ها به طور مطلوب با تغذیه انحصاری با شیر مادر یا تغذیه با شیر خشک برآورده می‌شود. با این حال برخی از والدین ممکن است شروع به تغذیه با آب و آبمیوه‌های رقیق شده به نوزادان خود کنند تا آن‌ها را هیدراته نگه دارند.

تغذیه با شیر خشک بیش از حد رقیق شده:

برند‌های مختلف شیر خشک به مقادیر متفاوتی آب برای تهیه نیاز دارند. کارشناسان به والدین توصیه می‌کنند دستورالعمل‌های روی بسته‌بندی را رعایت کرده و از نسبت اختلاط که ذکر شد استفاده کنند. بسیار مهم است زیرا استفاده از آب کمتر از آنچه ذکر شد می‌تواند شیر خشک را بیش از حد غلیظ کند که ممکن است منجر به یبوست در نوزادان شود. از سوی دیگر استفاده بیش از حد از آب می‌تواند تعادل الکترولیت‌ها و مصرف مواد مغذی را مختل کند و خطر مسمومیت با آب را افزایش دهد.

 

نکاتی برای جلوگیری از مسمومیت با آب در نوزادان

به نوزادان زیر شش ماه آب ندهید. نوزادان بزرگتر از شش ماه می‌توانند روزانه ۴ تا ۸ فنجان آب مصرف کنند.

 با یک متخصص اطفال صحبت کنید تا بفهمید که آیا نوزادتان کم آب است یا خیر و آیا باید به او آب بدهید یا خیر. حتی در هوای گرم نوزادان ممکن است به آب نیاز نداشته باشند و شیردهی می‌تواند کافی باشد.

 

نتیجه‌گیری:

مسمومیت با آب در نوزادان نادر است اما می‌تواند منجر به عوارض جانبی مانند تشنج شود. اگر میزان مصرف آب کودک را کنترل کنید مسمومیت با آب به راحتی قابل پیشگیری است.

 

منبع:

www.momjunction.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *