خراسان/ زندگی‌ام پر از مشکلات مختلف شده و یک ویژگی‌ام باعث شده تا مدام برای خودم دردسر تازه  ای درست کنم. هر وقت در جمع دوستانه یا فامیلی می‌نشینم، بعد از چند دقیقه، سفره دلم را برایشان باز می‌کنم و مسائل خصوصی زندگی‌ام را می‌گویم. دست خودم هم نیست، یکهویی می‌شود. چه کنم؟
 
مخاطب‌گرامی، این رفتار شما که به درستی هم درباره‌اش یک سری نگرانی‌هایی دارید، می‌تواند به دو دلیل اتفاق بیفتد.دلیل اول آن است که شما احساس می‌کنید اطرافیان‌تان، مشکلات شما و موضوعاتی را که برایتان مهم است، درک نمی‌کنند و وقتی در جمعی قرار می‌گیرید که موضوعات بحث آن‌ها دقیقا موضوعاتی است که شما نتوانسته‌اید آن را در بین اعضای خانواده بیان و نظر موافق آن‌ها را جلب کنید، در نتیجه به‌طور ناخواسته بغض درونی خود را تخلیه می‌کنید ولی وقتی آن را بیان کردید و کمی آرام گرفتید، منطق‌تان وارد کار می‌شود و دچار عذاب‌وجدان می‌شوید. دلیل دوم برای بازکردن سفره دلتان می‌تواند صداقت بیش از اندازه شما و اعتمادی باشد که به اطرافیان خود دارید ولی بعد از این که موضوعی را مطرح کردید با خود فکر می‌کنید اگر برای من مشکلی پیش بیاید، خودم مسبب آن بودم و نباید هر چیزی را در هر جمعی بیان می‌کردم.
 اما باید چه کنید؟
ابتدا بهتر است ریشه‌یابی کنید کدام یک از دلایل بالا عامل باز کردن سفره دلتان در جمع می‌شود، سپس براساس آن، به اقدام مناسب دست بزنید. اگر ریشه این کار دلیل اول باشد، بهتر است سبک ارتباطی خود با اعضای خانواده و دیگر افراد را تغییر دهید که برای این کار بهتر است با شرکت در کلاس مهارت‌های زندگی که یکی از آن‌ها شامل ارتباط موثر و خودآگاهی است یا مطالعه کتاب‌هایی با چنین موضوعاتی، به مهارت‌های زیادی در این زمینه دست یابید ولی اگر ریشه مشکل شما به دلیل دوم برمی‌گردد، بهتر است قبل از هرچیز به شناخت کاملی از اطرافیان خود دست یابید و افراد قابل اطمینان را پیدا کنید تا در مواقعی که احساس می‌کنید به اصطلاح، موضوعی روی دلتان سنگینی می‌کند، بتوانید نزد آن افراد رفته و با خیال راحت سفره دل خود را باز کنید تا از گفته‌های خود پشیمانی هم نداشته باشید. بعد از این اقدامات باخود بیندیشید از این که تمام  مسائل زندگی خود را برای همه بیان می‌کنید، می‌خواهید به چه هدفی دست یابید؟ آیا می‌خواهید به آرامش دست یابید که اگر موضوع از این قرار است، راهکار آن پیدا کردن افراد مطمئن است که بسیار اثربخش است؛ اما اگر دلایل دیگری دارد سعی کنید آن موضوع را حل کنید نه این که با بیان کردن آن برای همه و نبود دسترسی به راه‌حل، با دست خودتان به مشکلات تان بیشتر دامن بزنید چراکه با حس عذاب وجدان بعد از بیان مسائل، خود را بیشتر در دامان اندوه و مشکلات گرفتار می‌سازید.

نویسنده : مهسا جعفری‌نسب | کارشناس‌ارشد روان‌شناسی‌‌بالینی