1403/02/01

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

مصرف مکمل در بارداری، ضروری است؟

مصرف مکمل در بارداری، ضروری است؟

در این ویدئو به این سوال پاسخ داده می‌شود که مصرف مکمل در بارداری ضروری است؟

سوال : مصرف مکمل در بارداری ضروری است؟

پاسخ : اگر قصد بارداری دارید و یا باردار هستید، احتمالأ اسم مکمل های مولتی ویتامین دوران بارداری (مولتی ویتامین پریناتال) به گوشتان خورده است. مصرف این مکمل ها تا چه حد لازم است؟ این مکمل ها حاوی چه موادی هستند و نخوردن آن ها چه ضرری برای مادر و نوزاد خواهد داشت؟

برای آگاهی بیشتر از ضرورت مصرف مکمل در بارداری به سراغ سیده مهدیه علوی کارشناس مامایی رفتیم. از شما دعوت میکنیم ویدئو زیر را تماشا کنید. برای مراجعه به سیده مهدیه علوی کارشناس مامایی یا دریافت نوبت از مطب سیده مهدیه علوی کارشناس مامایی کلیک کنید.

مصرف مکمل در بارداری، ضروری است؟

بهره گرفتن از یک تغذیه سالم شرط موفقیت در بارداری و تأمین سلامت مادر و نوزاد است و استفاده از مکمل های مولتی ویتامین دوران بارداری ایده عاقلانه و مناسبی است تا هرگونه کمبود مواد مغذی در رژیم غذایی مادر به کمک آن ها برطرف گردد.

اسید فولیک، آهن، ید و کلسیم ۴ ماده مغذی مهم و پر فایده هستند که برای تأمین مقادیر کافی از آن ها در بارداری، علاوه بر رژیم غذایی مناسب، مصرف مکمل های مولتی ویتامین پریناتال هم ضروری است. این مواد نقش بسیار مهمی در رشد و تکامل صحیح کودک در دوران بارداری ایفا می کنند.

اسید فولیک

میزان مناسب اسید فولیک به طور ویژه ای مانع از ایجاد نقایص لوله عصبی هنگام تولد (مادرزادی) که بر روی مغز و نخاع اثر می گذارند، می شود. نقایص لوله عصبی در ۲۸ روز نخست پس از لقاح و پیش از اینکه مادر متوجه بارداری اش شده باشد، رخ می دهند. از آنجا که در اغلب مواقع برنامه ریزی دقیقی برای بارداری صورت نمی گیرد و بسیاری از بارداری ها بدون برنامه قبلی اتفاق می افتند، بنابراین توصیه ما و پزشکان این است که برای پیشگیری از بروز مشکلاتی نظیر نقایص لوله های عصبی، هر خانمی که احتمال باردار شدن دارد (تمام زنان متأهل در سنین باروری)، مصرف روزانه ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک را آغاز نموده و تا ۱۲ هفته اول بعد از بارداری اش به مصرف آن ادامه دهد.

البته خانم هایی که فرزندی با نقص لوله عصبی داشته اند در رابطه با تعیین دوز مصرفی اسید فولیک می بایست است با پزشک خود مشورت نمایند. اما تحقیقات نشان داده است که مصرف دوز بالای اسیدفولیک (بیش از ۴۰۰۰ میکروگرم) حداقل یک ماه قبل از بارداری و در طی سه ماهه اول بارداری برای این زنان می تواند مفید باشد.

سبزیجات با برگ های سبز، آجیل خصوصد گردو و بادام، انواع لوبیاها، مرکبات و غذاهای غنی شده حاوی اسید فولیک هستند و بهتر است در رژیم غذایی روزانه زنان باردار مقادیری از این مواد گنجانده شود. با این وجود استفاده از مکمل های حاوی مقادیر مناسب از اسیدفولیک برای پشتیبانی از مادران باردار و کودک شان ضروری است.

کلسیم

کلسیم از آن جهت مهم و ضروری است که هم نوزاد برای رشد استخوان هایش به میزان مناسبی از آن نیاز دارد و هم می تواند مانع از دست رفتن تراکم استخوان مادر شود.

ید

وجود ید برای عملکرد صحیح تیروئید مادر در حین بارداری لازم است. کمبود ید در بدن مادر می تواند منجر به بروز مشکلات جدی مانند ناشنوایی، توقف رشد فیزیکی و ناتوانی ذهنی شدید در نوزادان شود و در موارد کمبود شدید حتی سقط جنین و تولد نوزاد مرده را در پی داشته باشد.

آهن

وجود مقادیر کافی از آهن به اکسیژن رسانی مناسب هم در مادر و هم در جنین کمک می کند.

از آن جهت که خانم های باردار برای حفظ سلامت خود و کودک شان در حین بارداری می بایست از کافی بودن میزان ویتامین مصرفی اطمینان حاصل نمایند، بنابراین بهتر است تا از میزان مواد معدنی و ویتامین های موجود در مکمل های مولتی پریناتال آگاه شوید.

مصرف مکمل در بارداری، ضروری است؟

مقادیر ویتامین ها و مواد معدنی موجود در مکمل های مولتی ویتامین دوران بارداری

  • ۴۰۰ میکروگرم اسیدفولیک
  • ۴۰۰ واحد ویتامین D
  • ۷۰ میلی گرم ویتامین C
  • ۳ میلی گرم تیامین (ویتامین ب ۱)
  • ۲ میلی گرم ریبوفلاوین (ویتامین ب۲)
  • ۲۰ میلی گرم نیاسین (ویتامین ب۳)
  • ۶ میکروگرم ویتامین ب ۱۲
  • ۱۰ میلی گرم ویتامین E
  • ۱۵ میلی گرم روی
  • ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی گرم کلسیم
  • ۱۷ میلی گرم آهن
  • ۱۵۰ میکروگرم ید

البته در رابطه با مصرف این مکمل ها چند نکته مهم را به خاطر داشته باشید:

  1. مصرف این مکمل های به تنهایی کافی نیستند، بلکه رعایت یک رژیم غذایی متعادل و متنوع به همراه مصرف مکمل های مولتی ویتامین دوران بارداری تأمین کننده نیاز مادران باردار خواهد بود.
  2. چنانچه مصرف این مکمل ها باعث ایجاد حالت تهوع می شود، می توان با نظر پزشک نوع و میزان مصرف آن ها را تغییر داد. اما به هیچ عنوان نباید به طور خودسرانه مصرف آن ها را قطع نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *