1403/01/31

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

مصرف نارنگی در بارداری باعث زردی نوزاد می‌شود؟

مصرف نارنگی در بارداری باعث زردی نوزاد می‌شود؟

مصرف نارنگی در بارداری باعث زردی نوزاد می‌شود؟

نارنگی از جمله مرکباتی است که با پرتقال از یک خانواده است و در این روزهای اول پاییز برای بسیاری یک میوه پرطرفدار است. این میوه نرم، آبدار و شیرین عطر دلپذیری دارد و می‌تواند جزو ویار خانم باردار باشد. این میوه را در دسر، سالاد و موارد دیگر هم استفاده می‌کنند. اما براساس یک باور قدیمی مصرف نارنگی در دوران بارداری می‌تواند باعث بروز زردی در نوزاد شود. اما آیا این باور درست است؟ مزایا و مضرات نارنگی در دوران بارداری چه چیزهایی است؟

خواص نارنگی بر سلامت

نارنگی به دلیل عطر و طعم و خاصیت سلامتش ارزش غذایی خوبی دارد. این میوه با ماندگاری بالا حاوی کلسیم، آهن، پتاسیم، فولیک اسید، اسید بتاکاروتن، ویتامین‌های K، B2، B1، D، A و C است. این میوه به دلیل دارا بودن ماده‌ای به عنوان سینفین مخاط را در برونش‌ها و ریه‌ها پاک می‌کند.
خوردن نارنگی همچنین سرفه را تسکین می‌دهد، سوخت و ساز بدن را فعال می‌کند، هضم را تحریک می‌کند و خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.
نارنگی کم کالری است و به افرادی که می‌خواهند وزن کم کنند توصیه می‌شود. مقدار قند موجود در این میوه چندان زیاد نیست و علاوه بر این، نارنگی حاوی فیبر غذایی کافی است که روند هضم را تسهیل می‌کند.

نارنگی میوه پرخاصیت و خوشمزه فصل پاییز

فواید خوردن نارنگی در دوران بارداری

آیا نارنگی برای بارداری مناسب است؟ در دوران بارداری مادران باید در مورد مواد غذایی که مصرف می‌کنند، دقت کنند. از سویی خانم باردار غالبا ترجیح می‌دهد محصولات با طعم‌های تند، شیرین یا شور مصرف کند که این‌ها می‌تواند به رشد جنین آسیب بزند. از سوی دیگر در توجه به این ویار بارداری نباید زیاده‌روی شود.
خانم باردار باید به یک سیستم تغذیه‌ای کامل و دارای مواد متعادل شامل محصولات طبیعی، سبزیجات و میوه دسترسی داشته باشد. نارنگی‌ مواد مغذی کاملی دارد. اما آیا مصرف زیاد نارنگی شیرین کاملا بی‌خطر است؟

  • نارنگی یک میوه سم‌زداست

نارنگی محبوبیتش را به عنوان یکی از بهترین داروهای سم‌زدایی به دست آورده است. همه می‌دانند که در چند ماه اول بارداری مادران علائمی ناشی از وجود سموم نشان می‌دهند. این زمانی است که یک زن باردار حتی نمی‌تواند تشخیص دهد چه مواد غذایی را دوست داشته و می‌خورد و از کدام مواد غذایی فراری است و باعث حالت تهوع او می‌شود. این نتیجه تغییرات هورمونی است و در حین بارداری طبیعی است. اما ضعف، سردرد، حالت تهوع و استفراغ می‌تواند برای مادر باردار خسته کننده باشد. در چنین موقعیتی یافتن محصول اشتهارآور و مفید سخت است. در این حالت شاید نارنگی نجات دهنده باشد. بهتر است نارنگی را برش بزنید و آن را بو کنید تا از علائم تهوع بارداری خلاص شوید.

  • نارنگی منبع اسید فولیک است

نارنگی یکی از مرکباتی است که منبع اسید فولیک به حساب می‌آید. احتمالا شما از اهمیت این ماده برای جنین در حال رشد آگاهی دارید. اسید فولیک برای رشد مناسب کودک شما، تشکیل استخوان‌ها، سیستم عصبی و جفت مورد نیاز است. اگر زنان باردار مرتبا از محصولات حاوی این اسید استفاده کنند، خطر سقط جنین به حداقل می‌رسد. به همین دلیل نارنگی یکی از میوه‌های مفید برای خانم‌‌های باردار است.

  • نارنگی غنی از ویتامین C

مرکبات مقدار زیادی ویتامین C دارد که نارنگی نیز از این قاعده مستثنی نیست. در روزهای سردی که پیش رو دارید بد نیست روز خود را با یک داروی مقوی عالی و ضدالتهاب مانند نارنگی شروع کنید. وجود آهن در این میوه باعث افزایش سطح هموگلوبین می‌شود. ترکیب فسفر، سدیم، کلسیم، پتاسیم و ویتامین‌های A، B و P تعادل الکترولیت را برقرار می‌کند و تورم را از بین می‌برد. اسانس نارنگی یک ماده معطر عالی برای بسیاری از طرفداران آروماتراپی است چون بوی خفیف، گرم و اشتهاآوری دارد. به طور کلی نارنگی مخصوصا برای خانم‌های باردار با مشکلات زیر مفید است:

  • مسمومیت
  • کم خونی
  • زکام
  • تورم
  • اختلالات گوارشی
  • یبوست
  • متابولیسم
  • استرس و عصبانیت

نارنگی پوست کنده شده و پرخاصیت در دوران بارداری

عوارض جانبی نارنگی در بارداری

مصرف مرکبات در دوران بارداری برای زنان باردار کاملا ایمن و سالم است اما با وجود این برخی از زنان باردار در مصرف این میوه خوشمره محدودیت دارند که از جمله میتواند به موارد زیر اشاره کرد:

  • مادران با سابقه حساسیت: نارنگی یک میوه خوشمزه است اما می‌تواند باعث بروز واکنش‌های آلرژیک مانند بثورات پوستی، خارش، آبریزش بینی و … شود. اگر خانم باردار در مصرف نارنگی زیاده روی کند می‌تواند باعث آلرژی مادرزادی و مستعد ابتلا به آسم، درماتیت، اگزما در نوزاد شود. به همین دلیل است که مصرف بیش از حد آن غیرقابل قبول است. در صورت بارداری بهتر است به خوردن یک یا دو عدد از این میوه اکتفا کنید.
  • زنان باردار مبتلا به گاستریت، بیماری‌های روده، هپاتیت، نفریت: این مادران نیز باید در مصرف نارنگی محدودیت داشته باشند. دلیل این موارد منع مصرف توانایی نارنگی در افزایش اسیدیته معده است.

به هر حال مقادیر زیاد ویتامین C موجود در نارنگی می‌تواند روی رحم تاثیر بگذارد و منجر به انقباضاتی شود. این ویژگی را نیز باید در میوه مرکبات در نظر گرفت.
بهترین دوره برای مصرف نارنگی در بارداری، در چند ماه اول است. اما بعد از ماه پنجم بارداری بهتر است مصرف آن را محدود کنید.

آیا مصرف نارنگی در بارداری باعث زردی نوزاد می‌شود؟

نارنگی منبع عالی ویتامین C است و به هیچ وجه برای بارداری مضر نیست. این باور قدیمی را شاید بسیاری داشته باشند اما از نظر علمی باید مطمئن باشید که مصرف مرکبات در بارداری به هیچ عنوان باعث زردی نوزاد نمی‌شود. زردی، تغییر رنگ پوست و سفیدی چشم‌ها در واقع ناشی از بیلی روبین زیاد در خون است. بیلی روبین یک رنگدانه زرد است که با از بین رفتن گلبولهای قرمز تولید می‌شود. زردی نوزاد معمولا تا روز دوم یا سوم بعد از تولد ظاهر می‌شود و حدود ۷ تا ۱۰ روز ادامه دارد. در این زمان گلبولهای قرمز خون اضافی از بین رفته و کبد نوزاد بالغ شده تا بیلی روبین اضفی بدن را از بین ببرد.    


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *