خراسان/ شاید شما هم شنیده باشید که اگر قبل از خواب ورزش کنید، دچار بی‌خوابی خواهید شد. باید به شما بگویم، این جمله زمانی درست است که شما تمریناتی داشته باشید که ضربان قلب‌تان بالا برود و مغز فعال و دمای بدن هم کمی گرم‌تر شود. در این صورت ممکن است خواب برای شما دشوار باشد؛ ولی در مقابل تمرینات ورزشی با شدت کم، نه تنها باعث بد خوابیدن شما نمی‌شود بلکه مثل یک قرص آرام بخش در این روند کمک کننده خواهد بود.در ادامه به معرفی چند حرکت ورزشی برای بهبود خواب می پردازیم.
کشش زانو به سمت داخل قفسه سینه
به آرامی به پشت دراز بکشید و سرتان را روی یک بالش قرار دهید. یکی از زانو‌های‌تان را بغل کنید و به سمت قفسه سینه خود بکشید، بهتر است ساق پای‌تان را بگیرید تا بتوانید بیشتر زانو را به سمت خود بکشید این حرکت باعث کشش در پای دراز شده می‌شود؛ این حرکت را با پای دیگر هم تکرار کنید.
چرخش ستون فقرات
زانوی راست را به سمت قفسه سینه جمع کنید؛ پای‌تان را به سمت چپ بدن‌تان بچرخانید؛ سر خود را به سمت راست برگردانید و دست‌ها را به هر دو طرف باز کنید. این حرکت را با طرف مخالف خود هم تکرار کنید.
حرکت کبری
روی شکم بخوابید و سر خود را پشت دستان‌تان بگذارید؛ سپس کف دستان‌تان را کنار سر قرار دهید و سرتان را بالا بیاورید و سعی کنید با فشار آوردن بر کف دستان قفسه سینه را تا لگن هم بالا بیاورید. حالا آرنج خود را صاف کنید و به بدن کشیدگی بیشتری دهید. در آخرآرنج خود را خم کنید و به ترتیب لگن، قفسه سینه و سر خود را به حالت اول برگردانید. این حرکت را تا ۵‌۱۰ بار به آرامی تکرار کنید.
حرکت نوزاد نیمه خوشحال
روی پشت خود دراز بکشید و زانوی راست خود را به سمت راست قفسه سینه خود بکشید؛ با چنگ زدن به قسمت بیرونی پای خود اجازه دهید کمر شما آرامش داشته باشد.
 برای کشیدگی عمیق‌تر، کف پای راست خود را با دست راست بگیرید. پای خود را به سمت پایین بکشید تا زانوی راست شما به سمت زمین بیاید و مچ پا را روی زانوی راست نگه دارید. یک دقیقه ثابت بمانید. حرکت را  برای طرف مقابل نیز تکرار کنید.
 حرکت پیچ پشتی
روی پشت خود دراز بکشید. زانوها را به سمت سینه بکشید و هر دو پا را به سمت چپ بچرخانید. زانوی راست شما باید در بالای پای چپ شما قرار داشته باشد. حالتی که گویی آن‌ها جمع شده‌اند و روی زمین استراحت می‌کنند. اگر احساس درد دارید، زانوها را به زمین نزنید. به جای این کار برای پشتیبانی از یک بالش یا آجر یوگا در زیر زانوی چپ خود استفاده کنید. یک تا دو دقیقه در این حالت بمانید و سپس این حرکت را در طرف دیگر تکرار کنید.
مترجم : مهسا کسنوی