ابنا/ بارداری دوقلو نشانه‌هایی دارد که با بارداری تکی تفاوت دارد. زوج‌های زیادی هستند که می‌خواهند فرزند دوقلو داشته باشند و ممکن از قبل از شروع فرآیند بارداری درباره‌ این موضوع تحقیق کنند یا با پزشک معالجشان مشورت کنند.
شاید دانستن علائم بارداری دوقلو برایتان جالب باشد.
تفاوت بارداری دوقلو و بارداری عادی
اگرچه ممکن است نشانه‌های بارداری دوقلو تفاوت زیادی با بارداری تکی نداشته باشد. اما نشانه‌هایی وجود دارد که زودتر متوجه شوید دوقلو باردارید. نشانه‌ها در بارداری دوقلو خیلی واضح‌تر و زودتر از سن طبیعی بارداری مشاهده می‌شوند و شدت بیشتری دارند. در ادامه همین مطلب به مهم‌ترین علائم بارداری دوقلو اشاره می‌کنیم.

۱. حالت تهوع شدید
مادری که دوقلو باردار است حالت تهوع بیشتری نسبت به یک بارداری عادی به ویژه در صبح‌ها دارد.
نشانه‌هایی مثل تورم، احساس خستگی بیش از حد، بی‌اشتهایی و معده درد در این نوع بارداری بیشتر دیده می‌شود. البته در بارداری عادی هم این قبیل مشکلات دیده می‌شود.

۲. خستگی و خواب‌آلودگی
بارداری دوقلو با علائمی مثل خستگی بیش از اندازه همراه است. به‌طوری‌که در تمام طول روز تمایل به خوابیدن دارید و به شدت خودتان را بی‌حال و ضعیف احساس می‌کنید. این نشانه در دو الی سه هفته اولیه بارداری آشکار خواهد شد. وجود دو جنین باعث می‌شود که به غذا و خواب بیشتری، تقریبا دو برابر یک بارداری عادی، نیاز داشته باشید.

۳.  تنگی نفس
یکی دیگر از نشانه‌های این نوع بارداری تنگی نفس است چون دو جنین به دیافراگمتان فشار می‌آورند. اگر در این ناحیه احساس ناراحتی می‌کنید حتما با پزشک معالجتان مشورت کنید.

۴. افزایش وزن
اگر در همان سه ماه اول بارداری با افزایش شدید وزن رو‌به‌رو شدید احتمال بارداری دو قلو وجود دارد.

۵. ضربان قلب
زمانی که برای شنیدن صدای قلب جنینتان به پزشک زنان و زایمان خود  مراجعه می‌کنید ممکن است پزشک صدای قلب دومی را نیز بشنود که این موضوع هم یکی دیگر از علائم این نوع بارداری است.

۶. کمر درد
یکی دیگر از نشانه‌های بارداری دو قلو کمر درد به‌صورت مکرر است. این کمر درد می‌تواند به دلیل افزایش وزن، بزرگ شدن رحم و فعالیت‌های هورمونی باشد. برای کمتر شدن درد می‌توانید صاف بایستید یا دست خود را روی قفسه سینه تان نگه دارید.

۷. گرفتگی عضلات
یکی دیگر از علائم این نوع بارداری گرفتگی یا اسپاسم عضله‌هاست چون رحم بیش از اندازه بزرگ می‌شود. اگر در طول این گرفتگی‌ها خونریزی نداشته باشید جاینگرانی وجود ندارد.

۸. تکرر ادرار
تکرر ادرار در طول دوره بارداری رایج است. چون در بارداری دو قلو دو جنین به مادر فشار وارد می‌کنند این موضوع بیشتر از بارداری عادی وجود دارد. با این حال مصرف مایعات را کم نکنید چون بدنتان به آبرسانی نیاز مبرمی دارد.

۸. رشد رحم
رشد بیش از حد رحم می‌تواند اصلی‌ترین نشانه این نوع بارداری باشد. اگر اندازه رحم مادر باردار بیشتر از بارداری تکی و عادی باشد ممکن است فرزندان دوقلو را در رحمش حمل کند.
با این حال رشد زیاد رحم نمی‌تواند به طور صد در صد از نشانه‌های بارداری دوقلو باشد. برای اطمینان از این موضوع شنیدن دو صدای قلب می‌تواند این اطمینان را به شما دهد که آیا واقعا صاحب دوقلو هستید و یا خیر.

۱۰. افزایش اشتها
در هنگام بارداری دو قلو تمایل بیشتری به غذا خوردن خواهید داشت چون باید نیاز دو جنین را تامین کنید و حتما آن‌ها به غذای بیشتری نیاز دارند.

۱۱. تغییرات خلق و خوی
تغییرات خلق و خو، به خاطر شدت یافتن بالای هورمون‌های تولید شده، یکی دیگر از نشانه‌های دوقلو باردار شدن است. این موضوع از هفته ششم بارداری مشخص و قابل تشخیص خواهد شد.

۱۲. حرکت‌های جنین
اگر زودتر از هفته هجدهم شاهد حرکت و تکان‌های جنینتان بودید یا نسبت به تجربه قبلی بارداری‌تان تعداد لگدهای بیشتری را از جنین احساس کردید می‌توانید به دوقلو باردار شدن شک کنید.

راه علمی  برای تشخیص بارداری دوقلو
دوقلو باردار شدن فقط با سونوگرافی قابل تشخیص است. سونوگرافی یکی از بهترین‌ راه‌های تشخیص بارداری است که معمولا در ابتدای سه ماه دوم بارداری انجام می‌شود. زمانی که چند قلو بودن نوزادان در سونوگرافی تشخیص داده شد پزشکان می‌توانند همسان یا ناهمسان بودن آن‌ها را تشخیص دهند.

بیماری سندرم قل چیست؟
گاهی اوقات ناهنجاری‌های کروموزومی باعث می‌شود یکی از قل‌ها ناپدید شود که به این اتفاق «سندرم قل ناپدید شده» می‌گویند. در این سندروم، نوعی سقط جنین اتفاق می‌افتد و بافت جنین (یا همان قل) توسط قل دیگر جذب بدن مادر می‌شود. اگر از بین رفتن یکی از قل‌ها در همان ابتدای بارداری اتفاق بیفتد برای قل دوم خطری به وجود نخواهد آمد.

مراقبت‌های قبل از تولد دوقلوها
دوقلو باردار شدن نسبت به بارداری عادی نیاز به مراقبت بیشتری دارد و مادر باردار باید مرتب توسط پزشک معاینه شود تا بتواند از عوارض و خطرات احتمالی جلوگیری کند. همچنین بیشتر باید مراقب سلامتی و تغذیه‌اش باشد.

خطرهای بارداری دوقلو
احتمال خطر در هر نوع بارداری وجود دارد اما ممکن است این مشکل‌ها در دوقلو باردار شدن بیشتر باشد.
بسیار مهم است که در بارداری دوقلو استرس را از خودتان دور کنید و نگران چیزی نباشید.
چند مورد از خطرهای دوقلو باردار شدن به این شرح است:

– خستگی بیش از حد
یکی از رایج‌ترین نشانه‌های دوقلو باردار شدن احساس خستگی بیش از حد است که می‌تواند به دلیل کمبود آهن باشد.

– داشتن زایمان زودرس
به طور معمول خانم‌هایی که دوقلو باردارند زودتر از هفته سی و هفتم زایمان خواهند داشت.

– تشنج و حالت تهوع شدید
احتمال تشنج و حالت تهوع در زنانی که دوقلو باردارند بیشتر از بارداری عادی است.  آزمایش ادرار و فشار خون روش‌هایی‌اند که برای تشخیص تشنج بارداری استفاده می‌شوند.

چگونگی تشکیل بارداری دوقلو
می‌دانید دوقلو باردار شدن چگونه شکل می‌گیرند؟
تخمک‌ها به طور خودکار بارور شده و سپس به دو قسمت تقسیم می‌شوند. دوقلوهای همسان در این شرایط تشکیل می‌شوند و هیچ فردی نمی‌تواند در به دنیا آوردن دوقلوهای همسان تاثیری داشته باشد. زمانی هم که  تخمک‌ها در یک زمان به وسیله اسپرم‌های مختلف بارور شوند آن زمان است که دوقلوهای ناهمسان تشکیل می‌شوند.

عوامل تاثیرگذار در بارداری دوقلو
در قسمت درباره عواملی که می‌توانند باعث به وجود آمدن بارداری دوقلو شوند صحبت می‌کنیم.

داروهای باروری یا لقاح مصنوعی
بعضی از داروهای باروری باعث می‌شوند بیشتر از یک تخمک از تخمدان آزاد شود.
در بارداری با لقاح مصنوعی یا آی.وی.اف هم ممکن است بیشتر از یک رویان در رحم قرار بگیرد.

بیش از سی سال سن داشتن
خانم‌هایی که بیشتر از سی سال سن دارند نسبت به خانم‌های دیگر توانایی آزاد کردن تخمک‌های بیشتری از تخمدان‌ها در طی یک دوره قاعدگی دارند.
به‌یاد داشته باشید بارداری قبل از سی سالگی یک از مهم‌ترین عوامل و شرایط به دنیا آوردن یک کودک سالم است که همه زوج‌ها پیش از بارداری باید به آن توجه کنند.

داشتن تجربه بارداری چند قلو
اگر قبلا تجربه بارداری چند قلو داشته باشید، نسبت به خانم‌هایی که بارداری عادی داشته‌اند یا کلا تجربه بارداری ندارند شانس بیشتری برای به دنیا آوردن دو قلو خواهید داشت.

سابقه فامیلی
تجربه بارداری دو یا چند قلو در خانواده یا اقوام می‌تواند روی بارداری و تعداد جنین‌هایتان تاثیر زیادی داشته باشد. ممکن است این ژن به‌صورت ارثی به شما منتقل شده باشد.