کتاب کاله/ هر زمانی که بحث نگهداری مواد غذایی پیش کشیده می‌شود راه‌ها و نظرهای متفاوتی بیان می‌شود. خیلی از افراد نان را درون فریزر نگهداری می‌کنند، خیلی دیگر درون یخچال و بعضی دیگر درون ظرف مخصوص نان. همین تفاوت‌ها راجع به سایر مواد غذایی نیز پیش می‌آید. در این مطلب به معرفی مواد غذایی که نباید در یخچال نگهداری شوند می‌پردازیم.
یکی دیگر از مواد غذایی که در مورد نحوه نگهداری آن نطرهای متفاوتی وجود دارد کره است. سوالی که پیش می‌آید این است که آیا می‌توان کره را خارج از یخچال نگه داشت و اگر جواب این سوال مثبت است برای چه مدت زمانی می‌تواند بیرون از یخچال بماند و خراب نشود؟ برش زدن کره‌ای که به تازگی از یخچال خارج شده و هنوز سفت است کمی دشوار است به همین دلیل برای استفاده از کره باید آن را ۱۰ دقیقه قبل از استفاده از یخچال بیرون آورید.
به دلیل تهیه کره از شیر پاستوریزه احتمال فاسد شدن آن کم است اما باز هم باید احتیاط کرد. کره نمکی به دلیل داشتن نمک و آب، احتمال خراب شدن کمتری دارد. نمک باعث از بین رفتن باکتری‌ها می‌شود. نمی‌توان گفت می‌توانید کره را بیرون از یخچال نگه دارید اما اگر چند ساعت بیرون از یخچال مانده بود می‌توانید دوباره از آن استفاده کنید. بر خلاف کره که لازم است در یخچال نگه داری شود یک سری مواد غذایی که نباید در یخچال نگهداری شوند و یخچال باعث فاسد شدنشان می‌شود نیز وجود دارند. در ادامه این مطلب با ۵ مورد از آن‌ها آشنا می‌شویم.

۱. گوجه‌فرنگی
هنگامی که گوجه فرنگی درون یخچال قرار می‌گیرد روند رسیده شدنش متوقف می‌شود و عطر و طعم خود را درون یخچال از دست می‌دهد. چیزی که واضح است این است که طعم گوجه فرنگی هر چه رسیده‌تر باشد بهتر است. یخچال باعث تغییر بافت گوجه نیز می‌شود و مزه آن را تغییر می‌دهد. بهترین راه این است که گوجه فرنگی‌هایتان را درون کاسه یا سبدی بیرون از یخچال و درون کابینت نگه دارید.

۲. ریحان 
ریحان در یخچال فاسد و سیاه می‌شود و بو و طعم مواد غذایی موجود در یخچال را به خود می‌گیرد و غیر قابل استفاده می‌شود. برای بهتر ماندن ریحان بهتر است آن را در خارج یخچال نگه دارید. اگر می‌خواهید از آن برای مدت طولانی استفاده کنید آن را بپزید و درون فریزر بگذارید.

۳. سیب‌زمینی
هنگامی که سیب زمینی را درون یخچال نگهداری می‌کنید باعث می‌شود که نشاسته آن به قند تبدیل شود و یک سیب زمینی شیرین داشته باشید. به جای اینکه سیب‌ زمینی‌هایتان را درون یخچال نگه دارید آن‌ها را درون پاکت‌های کاغذی در محل خنک نگه دارید. بهترین جایی که می‌توان سیب زمینی‌ها را نگه داشت زیر زمین است که با توجه به نوع زندگی‌های امروز قابل دسترس نیست. می‌توانید آن‌ها را درون یک محل تاریک مانند کابینت نگه دارید. دلیل استفاده از پاکت‌های کاغذی به جای کیسه‌های پلاستیکی این است که آن‌ها هوا را بهتر انتقال می‌دهند بنابراین سیب زمینی دیرتر جوانه می‌‍زند. از این روش‌ها برای سیب زمینی شیرین نیز استفاده کنید.

۴. پیاز
رطوبت موجود در یخچال باعث نرم و کهنه شدن پیاز می‌شود به همین دلیل بهتر است آن را درون یخچال نگهداری نکنید. لازم است پیاز را در جای خشک و خنک نگهداری کنید. بهتر از جای سیب زمینی و پیاز را جدا از هم قرار دهید زیرا آن‌ها هنگامی که کنار هم قرار می‌گیرند زودتر خراب می‌شوند. این مسئله شامل حال پیازچه نمی‌شود و به دلیل اینکه پیازچه دارای آب فراوان است می‌توانید آن را درون یخچال نگه دارید.

۵. آووکادو
اگر آووکادویی که تهیه کرده‌اید هنوز نرسیده است آن را درون یخچال قرار ندهید اما اگر آووکادورسیده تهیه کرده‌اید می‌توانید با خیال راحت آن را درون یخچال نگه دارید.