1403/01/31

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

مود ترکر چیست؟ چطور به کودک کمک می‌کند؟

مود ترکر چیست؟ چطور به کودک کمک می‌کند؟

مود ترکر به فارسی همان ردیاب خلق و خو است که احساسات گذرای شما را در فواصل زمانی معین ثبت می‌کند. اگر درباره‌ی آن کنجکاو هستید، این مقاله را بخوانید تا ببینید مود ترکر چیست و چگونه به کودک شما کمک می‌کند.

هدف استفاده از مود ترکر این است که الگویی کلی از چگونگی تغییر خلق و خوی افراد در طول زمان مهیا کند و آن را به شکل یک نمودار یا تصویر به شما نشان دهد. به خواندن ادامه دهید تا تا ببینید مود ترکر چیست و چگونه به کودک شما کمک می‌کند.

                                      مود ترکر چیست؟

در این مقاله می‌خوانید:

  • مود ترکر چیست؟
  • مزایای مود ترکر برای کودکان
  • نحوه‌ استفاده از مود ترکر کودکان در خانه

مود ترکر چیست؟

مود ترکر خلق و خوی شما را در فواصل زمانی معین ثبت می‌کند.

همان‌طور که گفتیم، مود ترکر به فارسی همان ردیاب خلق و خو است که احساسات گذرای شما را در فواصل زمانی معین ثبت می‌کند. این ابزار می‌تواند در بعضی مواقع برای کسانی که مبتلا به بیماری‌های روانی (مثل افسردگی و اضطراب) هستند نیز مفید باشد.
مود ترکرهای مختلف طیف وسیعی را (از ساده تا پیچیده) شامل می‌شوند. شما هم می‌توانید یا آن‌ها را از بازار بخرید یا خودتان در خانه، یکی از دفترهایتان را به مود ترکر تبدیل کنید.

                                      مزایای مود ترکر برای کودکان

مزایای مود ترکر برای کودکان

مود ترکر برای کودکان مزایای بسیار زیادی دارد که عبارتند از:

۱- افزایش دایره‌ی لغات

کودکانی که دایره‌ی لغات محدود دارند، نمی‌توانند به‌خوبی احساسات خود را پیش والدین‌شان بیان کنند. به همین دلیل، داشتن یک نمودار خلقی می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا لغات و اصطلاحات خود را گسترش دهند و احساسات‌شان را بهتر شناسایی کنند.

۲- یادگیری ارتباط بهتر

کودکانی که تفاوت بین احساسات مختلف را می‌دانند، بهتر می‌توانند احساسات‌شان را منتقل کنند. پس یکی از فواید مود ترکر یا بولت ژورنال این است که می‌تواند به آن‌ها یاد دهد احساسات خود را بهتر مدیریت کنند.

                                      نحوه‌ استفاده از مود ترکر کودکان در خانه

۳- کاهش مشکلات رفتاری

همان‌طور که گفتیم؛ کودکانی که قادر به تشخیص خلق و خوی خود هستند، راحت‌تر ارتباط برقرار می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود تا موقع بیان خواسته‌هایشان کمتر به زحمت و دردسر بیفتند. در نتیجه، عصبانیت یا طغیان کمتری نیز از خود بروز دهند.

۴- کاهش اضطراب

جالب است بدانید که کودکان که چه عرض کنیم، حتی نوزادان نیز می‌توانند اضطراب را تجربه کنند. دلایل زیادی برای استرس کشیدن کودکان وجود دارد که بعضی از آن‌ها عبارتند از:

  • رفتن به مدرسه
  • افکار قبل از خواب
  • از شیر گرفتن

بررسی مطالعات مختلف نشان می‌دهد که اگر کودکان بدانند چطور احساسات خود را برچسب بزنند و ابراز کنند، علائم استرس و اضطراب کمتری را بروز می‌دهند.

                                      فواید مود ترکر

۵- توسعه‌ی هوش هیجانی

کودکانی که در بیان احساسات خود بهتر هستند، یاد می‌گیرند که چطور نگرانی‌ها و ترس‌های خود را عادی سازی و مدیریت کنند.

وقتی کودکان بتوانند به احساسات خود برچسب بزنند، در مدیریت احساسات و همین‌طور نحوه‌ی برقراری ارتباط با افراد مختلف بهتر می‌شوند و واکنش‌های بهتری نیز از خود نشان می‌دهند.
آن‌ها می‌توانند با احساسات دیگران بهتر ارتباط برقرار کنند و همدلی بیشتری به خرج دهند. در واقع، کمک کردن و حمایت کردن از دیگران را یاد می‌گیرند و به این کارها تشویق می‌شوند.
کودکانی که در بیان احساسات خود بهتر هستند، یاد می‌گیرند که چطور نگرانی‌ها و ترس‌های خود را عادی سازی و مدیریت کنند. این کار خیلی مهم است، زیرا به آن‌ها کمک می‌کند تا از نظر ذهنی و عاطفی توانمندتر شوند. هم‌چنین، آن‌ها را به سمت صبور بودن و استفاده از مکانیسم‌های دفاعی سالم در برخورد با مشکلات سوق می‌دهد.

                                      مود ترکر کودکان

نحوه‌ استفاده از مود ترکر کودکان در خانه

چند نکته‌ی مهم درباره‌ی نحوه‌ی استفاده از مود ترکر برای کودکان وجود دارد که عبارتند از:

مود ترکر را در دسترس کودک قرار دهید

اول از همه، باید مود ترکر را در جایی قرار دهید که کودک شما آن را ببیند و به‌راحتی به آن دسترسی داشته باشد. به همین دلیل، بهترین مکان برای قرار دادن مود ترکر اتاق خواب کودک یا در یخچال است. این کار می‌تواند کودک شما را تشویق کند که درباره‌ی احساسات خود بیشتر بیاموزد.

                                      بولت ژورنال

مود ترکر را در زمان مناسب استفاده کنید

وقتی کودک عصبانی است، اصلاً نمی‌تواند نمودار خلق و خو را پردازش کند، چه برسد به این‌که بخواهد صحبت‌های شما را درباره‌ی احساسات خود گوش دهد!

دومین نکته این است که باید منتظر لحظه‌ی مناسب برای استفاده از مود ترکر باشید و احتیاط به خرج دهید. این بدان معنا است که مثلاً وقتی فرزندتان وسط عصبانیت است، آن را بیرون نیاورید و فرزند خود را کلافه‌تر از چیزی که هست نکنید.
وقتی کودک عصبانی است، اصلاً نمی‌تواند نمودار خلق و خو را پردازش کند، چه برسد به این‌که بخواهد صحبت‌های شما را درباره‌ی احساسات خود گوش دهد!
در چنین مواقعی، بهترین کار صبر کردن است. فقط باید صبر کنید تا کودک شما از حالت عصبانیت خود بیرون بیاید و حسابی آرام شود. بعد می‌توانید دفتر مود ترکر را باز کنید و درباره‌ی آن با کودک‌تان حرف بزنید. در واقع بعد از آرام شدن کودک، می‌توانید با او درباره‌ی احساساتش در زمان عصبانیت صحبت کنید و یاد دادنی‌ها را به او یاد دهید.

                                      نمودار خلقی

احساسات شاد و مثبت را نیز در مود ترکر در نظر بگیرید

موقع استفاده از نمودار خلقی، تاکید و تشخیص احساسات منفی کار راحتی است، اما به هیچ عنوان کافی نیست.

سومین نکته درباره‌ی تاثیر احساسات مثبت است. در واقع می‌خواهیم بگوییم که موقع استفاده از نمودار خلقی، تاکید و تشخیص احساسات منفی کار راحتی است، اما به هیچ عنوان کافی نیست. این بدان معنا است که باید روی احساسات شاد و مثبت نیز به همان اندازه تمرکز کنید و وقت بگذارید.
اگر می‌بینید کودک‌تان در حال خوشگذرانی است یا به هر نحوی دارد لبخند می‌زند و خوشحال به نظر می‌رسد، از او بپرسید که چه احساسی دارد و اجازه دهید احساس خود را روی مود ترکر نشان دهد. با این کار کودک می‌تواند همه‌ی احساسات خود را بشناسد و نحوه‌ی مدیریت آن‌ها در آینده را یاد بگیرد.

                                      نمودار خلق و خو

جمع‌بندی

مود ترکر ابزاری است که به شما در درک بهتر حالات عاطفی و سلامت ذهنی کودکان کمک می‌کند. از این طریق، هم می‌توانید تشخیص دهید که کودک شما چه زمانی نیاز به مداخله‌ی روان‌پزشکی دارد و هم می‌توانید ببینید که چطور خلق و خوی کودک بر سلامت جسمانی او تاثیر می‌گذارد.

به کلینیک بیا نی نی هم سر بزنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *