1403/02/08

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

نحوه مصرف قرص اورژانسی + بهترین زمان و روش مصرف قرص اورژانسی

نحوه مصرف قرص اورژانسی + بهترین زمان و روش مصرف قرص اورژانسی

قرص اورژانسی راهی برای پیشگیری از بارداری است که می‌تواند در شرایط اضطراری و زمانی که کنترل بارداری معمولی صورت نگرفته، ناموفق بوده یا رابطه‌ی جنسی بدون رضایت (تجاوز جنسی) انجام گرفته، استفاده شود. روی این مقاله کلیک کنید تا با نحوه مصرف قرص اورژانسی آشنا شوید. ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۰

     نحوه مصرف قرص اورژانسی

قرص اورژانسی زمانی در پیشگیری از بارداری موثرترین است که درست بعد از رابطه جنسی محافظت نشده و در سریع‌ترین زمان ممکن مصرف شود. با این حال، به خواندن ادامه دهید و با ما همراه باشید تا با جزئیات نحوه مصرف قرص اورژانسی آشنا شوید.

در این مقاله می‌خوانید:

  • انواع و نحوه مصرف قرص اورژانسی
  • قرص اورژانسی را چگونه مصرف کنیم؟
  • بهترین زمان و روش مصرف قرص اورژانسی
  • پاسخ به سوالات رایج

انواع و نحوه مصرف قرص اورژانسی

سه نوع اصلی از قرص‌های اورژانسی وجود دارند که عبارتند از:

  • قرص پروژستین: این قرص که پلن B نیز خوانده می‌شود، برای اثرگذاری باید در اسرع وقت (معمولاً در ۳ روز اول پس از رابطه جنسی محافظت نشده) مصرف شود. البته می‌توان آن را تا ۵ روز پس از رابطه نیز مصرف کرد، اما احتمالاً اثربخشی آن کاهش می‌یابد.
  • قرص اولیپریستال: این قرص اورژانسی نیز از تخمک گذاری جلوگیری می‌کند و اگر به درستی مصرف شود، می‌تواند موثرترین قرص موجود باشد. طریقه مصرف قرص اورژانسی اولیپریستال این است که حداکثر تا ۵ روز پس از رابطه جنسی محافظت نشده مصرف شود.
  • کنترل بارداری ترکیبی: این نوع پیشگیری از بارداری شامل مصرف قرص‌های ضد بارداری است که حاوی پروژسترون و استروژن هستند. البته برخلاف داروهایی که فقط پروژسترون دارند مانند پلن B، این نوع معمولاً در ۲ دوز مصرف می‌شود. مهم است که با پزشک خود در مورد دوز دقیق مورد نیاز و فاصله‌ی مصرف این دو دارو از یکدیگر صحبت کنید.

     طریقه مصرف قرص اورژانسی

قرص اورژانسی را چگونه مصرف کنیم؟

قرص را در اسرع وقت پس از مقاربت جنسی محافظت نشده‌ی خود مصرف کنید.

لازم به ذکر است که شما برای مصرف قرص اورژانسی هیچ نیازی ندارید که حتماً تا صبح روز بعد صبر کنید. در واقع، طرز مصرف قرص اورژانسی به این صورت است که شما آن را در اسرع وقت پس از مقاربت جنسی محافظت نشده‌ی خود مصرف کنید.
هر چه قرص اورژانسی سریع‌تر مصرف شود، در پیشگیری از بارداری نیز موثرتر عمل می‌کند. البته مدت زمانی که در اختیار دارید می‌تواند بین داروهای مختلف متفاوت باشد.

بهترین زمان و روش مصرف قرص اورژانسی

همان‌طور که گفتیم، نحوه خوردن قرص اورژانسی در مورد داروهای مختلف متفاوت است. به همین دلیل، شما باید با همه‌ی آن‌ها آشنا باشید:

  • قرص لوونورژسترل دوز ۱.۵ میلی‌گرم: یک عدد، یک جا و در اولین فرصت؛ این قرص ضد بارداری اورژانسی باید حداکثر ظرف ۷۲ ساعت بعد از داشتن رابطه جنسی محافظت نشده استفاده شود.
  • قرص لوونورژسترل دوز ۰.۷۵ میلی‌گرم: دو عدد، یک جا و در اولین فرصت؛ ۱۲ ساعت پس از آن ۱ عدد دیگر نیز استفاده نمایید.
  • قرص HD: دو عدد در اولین فرصت و دو عدد ١٢ ساعت بعد.
  • قرص LD: چهار عدد در اولین فرصت و چهار عدد ١٢ ساعت بعد.
  • قرص تری ‌فازیک: چهار عدد قرص سفید در اولین فرصت و چهار عدد قرص سفید ١٢ ساعت بعد.
  • قرص الا: یک قرص در اولین فرصت؛ این قرص را می‌توان تا ۱۲۰ ساعت پس از داشتن رابطه‌ی جنسی محافظت نشده استفاده کرد.

     روش مصرف قرص اورژانسی

نحوه استفاده قرص اورژانسی لوونورژسترل

قرص لوونورژسترول با اسامی تجاری مختلفی مانند لونژیل یا اووسیز در بازار به فروش می‌رسد.

قرص لوونورژسترول با اسامی تجاری مختلفی مانند لونژیل یا اووسیز در بازار به فروش می‌رسد. این قرص یا قرص‌های تک دوزی پروژستین با افزایش چسبندگی مخاط دهانه‌ی رحم و جلوگیری از تخمک گذاری، از بارداری شما جلوگیری می‌کنند. بهترین زمان مصرف این قرص‌ها در بازه‌ی زمانی ۱۲ ساعته بعد از رابطه جنسی محافظت نشده است. البته اگر ۳ یا ۴ روز با تاخیر مصرف شوند نیز می‌توانند هم‌چنان تاثیرگذار باشند.
لازم به ذکر است که این قرص‌ها برای زنان دارای BMI زیر ۲۵ بیشترین تاثیر را دارند، اما ممکن است برای زنانی که BMI آن‌ها بالای ۳۰ است، اثرگذار نباشند.

     طرز مصرف قرص اورژانسی

نحوه استفاده قرص اورژانسی الا

الا برای زنان با BMI بیش از ۲۵ مناسب‌تر است.

الا نوعی قرص اورژانسی است که می‌توانید آن را تا ۵ روز پس از مقاربت برای جلوگیری از بارداری استفاده کنید. با این حال، این قرص نیز اگر زودتر مصرف شود، تاثیر مطمئن‌تری خواهد داشت.
مزیت الا در این است که نسبت به لوونورژسترل، برای زنان با BMI بیش از ۲۵ مناسب‌تر است، اما اثربخشی آن در زنانی که BMI بیش از ۳۵ دارند، ضعیف محسوب می‌شود.

پاسخ به سوالات رایج

عوارض جانبی قرص‌های اورژانسی چیست؟

بسیاری از افراد پس از مصرف قرص‌های اورژانسی با هیچ عارضه جانبی جدی و سختی رو به رو نمی‌شوند. با این حال، برخی از عوارض جانبی احتمالی که می‌توان نام برد، عبارتند از:

  • تغییر در چرخه‌ی طبیعی قاعدگی (ممکن است قاعدگی شما زودتر یا دیرتر اتفاق بیفتد یا این‌که سنگین‌تر یا سبک‌تر از حد طبیعی خود باشد.)
  • لکه بینی (خونریزی خفیف)
  • تهوع و استفراغ
  • خستگی
  • سردرد و سرگیجه
  • درد در شکم یا سینه

عوارض جانبی قرص‌های اورژانسی برای اکثر افراد خفیف هستند، اما اگر شما بعد از مصرف آن‌ها متوجه‌ی علائم شدید یا نگران کننده شدید، حتماً باید با پزشک خود تماس بگیرید.

     نحوه استفاده قرص اورژانسی

چند بار می‌توان قرص اورژانسی مصرف کرد؟

هیچ محدودیت مشخصی برای تعداد بارهای مجاز مصرف این نوع قرص‌ها وجود ندارد. با این حال، شما نباید از قرص اورژانسی به عنوان یک روش پیشگیری از بارداری معمولی استفاده کنید.
همان‌طور که از اسم این قرص‌ها مشخص است، آن‌ها مناسب موقعیت‌های اورژانسی و اضطراری هستند. این موقعیت‌ها عبارتند از:

  • زمانی که کنترل بارداری شما ناموفق بوده است.
  • زمانی که سهواً از روش‌های کنترل بارداری استفاده نشده است.
  • زمانی که مقاربت به طور غیرتوافقی یا در نتیجه‌ی یک تجاوز جنسی رخ داده است.

     نحوه خوردن قرص اورژانسی

آیا بعد از مصرف قرص اورژانسی دچار خونریزی می‌شوم؟

ممکن است پس از مصرف قرص اورژانسی خونریزی خفیفی را تجربه کنید که بهتر است آن را لکه بینی بنامیم.

ممکن است پس از مصرف قرص اورژانسی خونریزی خفیفی را تجربه کنید که بهتر است آن را لکه بینی بنامیم. البته این اتفاق برای تمام افرادی که قرص اورژانسی مصرف می‌کنند، رخ نمی‌دهد. پس مسئله‌ای نیست که بخواهد باعث نگرانی شما شود.
اگر متوجه شدید که خونریزی شما شدیدتر شده یا حتی بعد از قاعدگی نیز ادامه دارد، با پزشک خود تماس بگیرید. این نوع لکه بینی می‌تواند خونریزی ناشی از لانه گزینی باشد. این خونریزی خفیف در اوایل رشد جنین و زمانی که جنین خود را در پوشش داخلی رحم (آندومتر) قرار می‌دهد، اتفاق می‌افتد.

     قرص اورژانسی را چگونه مصرف کنیم؟

جمع‌بندی

نحوه مصرف قرص اورژانسی یک اصل اساسی دارد. در واقع، اگر می‌خواهید جلوی بارداری خود را در یک موقعیت اضطراری بگیرید، باید قرص اورژانسی را در اسرع وقت یا اولین فرصت بعد از رابطه جنسی محافظت نشده‌ی خود مصرف کنید.

به کلینیک بیا نی نی هم سر بزنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *