1403/02/15

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

نوزادان نارس چه تفاوتی با سایر نوزادان دارد؟

نوزادان نارس چه تفاوتی با سایر نوزادان دارد؟

نوزادان نارس چه تفاوتی با سایر نوزادان دارد؟

 ممکن است کودک شما چربی بدنش کم باشد. چربی برای تولید گرمای بدن در نوزادان بسیار مهم است. این چربی که زیر پوست قرار دارد و به آن چربی قهوه‌ای می‌گویند در نزدیکی پشت، شانه‌ها، گردن، زیر بغل و کلیه‌ها یافت می‌شود

ممکن است بخشی از سیستم عصبی کودک شما به درستی رشد نکرده باشد

ریه‌های کودک شما ممکن است به طور کامل رشد نکرده باشند. بنابراین او ممکن است مشکلات تنفسی داشته باشد

اگر کودک شما قبل از هفته بیست و ششم به دنیا آمده باشد ممکن است چشم‌هایش بسته باشد

ممکن است کودک شما زیاد حرکت نکند زیرا چربی بدنش زیاد نیست. نوزادی که در حدود هفته ۲۹ تا ۳۲ به دنیا می‌آید ممکن است حرکات ناگهانی یا تند داشته باشد. با این حال نوزادانی که قبل از هفته ۲۹ به دنیا می‌آیند ممکن است هیچ حرکت قابل توجهی نشان ندهند
 نوزادان نارس از ایمنی بسیار پایینی برخوردار هستند و همین امر آنها را مستعد ابتلا به عفونت‌ها می‌کند

نوزاد نارس شما ممکن است با تغذیه مشکل داشته باشد و در نتیجه به درستی تغذیه نکند

به چه علت نوزادان نارس به مراقبت ویژه نیاز دارند؟

نوزادان نارس مانند نوزادان دیگر نیستند و بنابراین نیاز به مراقبت و نظارت ویژه دارند. بدن آنها به طور کامل توسعه نیافته یا مجهز نشده است تا بدون مراقبت‌های ویژه از آن حمایت کند. پیشرفت فوق‌العاده‌ای در فناوری پزشکی صورت گرفته است و چنین نوزادانی را می‌توان در خارج از رحم مادرشان برای روزها یا ماه‌ها و تا زمانی که بدن آن‌ها به اندازه کافی قوی نشده باشد مراقبت بیشتری کرد.

هنگام مراقبت از نوزاد نارس در خانه چه نکاتی را رعایت کنیم؟

 شیر دادن به نوزاد:

شما در حالت ایده آل باید به نوزاد خود شیر بدهید اما گاهی ممکن است کودک شما در قفل کردن مشکل داشته باشد یا اصلا نتواند سینه مادر را به درستی میک بزند. در چنین مواردی می‌توانید شیر مادر را با استفاده از شیر دوش بدوشید و از شیشه شیر تغذیه کنید. در برخی موارد پزشک ممکن است به شما توصیه کند که شیر خشک را به کودک خود بدهید که ممکن است شیر خشک مخصوص نوزادان نارس باشد.

 پایبندی به یک برنامه تغذیه:

نوزاد نارس نیاز به ۸ تا ۱۰ بار شیر خوردن در روز دارد. بنابراین مطمئن شوید که کودک خود را در فواصل زمانی منظم تغذیه می‌کنید. در هر زمان معینی بیش از ۴ ساعت فاصله ندهید زیرا احتمال کم آبی ممکن است افزایش یابد که می‌تواند برای کودک شما خطرناک باشد.

 ثبت رشد نوزاد:

رشد نوزادان نارس با نوزادان دیگر متفاوت است و پزشک شما ممکن است نمودار رشد متفاوتی را برای نظارت بر رشد کودک به شما بدهد تا بررسی دقیق‌تری کند.

 پیگیری دید نوزاد:

چشم‌های ضربدری در نوزادان نارس بیشتر از نوزادان دیگر دیده می‌شود. این مشکل معمولاً خود به خود برطرف می شود زیرا کودک شما رشد می‌کند و ممکن است پزشک از شما بخواهد که در صورت داشتن این مشکل کودک خود را نزد چشم پزشک ببرید. برخی از نوزادان نارس یک بیماری چشمی به نام رتینوپاتی نارس دارند که رگ‌های خونی کوچک در چشم به طور غیر طبیعی رشد می کنند. 

 نظارت بر شنوایی نوزاد:

همچنین احتمال بروز مشکلات شنوایی در نوزادان نارس نسبت به نوزادان دیگر بیشتر است. اگر متوجه شدید که کودک شما صدای شما را نمی‌شنود به پزشک اطلاع دهید. می‌توانید شنوایی کودک خود را با ایجاد صدا در پشت یا کنار او بررسی کنید. اگر کودک شما سرش را نمی‌چرخاند یا به صدای بلند واکنش نشان نمی‌دهد سریعا به پزشک اطلاع دهید.

 با پزشک خود در تماس باشید:

حتی پس از ترک بیمارستان باید به طور منظم با پزشک کودک خود در تماس باشید و نکاتی را در مورد نحوه مراقبت از کودک خود رعایت کنید. در صورت نیاز می‌توانید به پزشک خود نیز مراجعه کنید.

توجه به خواب نوزاد:

نوزاد نارس شما به خواب زیادی نیاز دارد و ممکن است بیشتر وقت خود را صرف خواب کند. مطمئن شوید که او روی یک تشک سفت و بدون بالشت دراز کشیده است. هرگز کودک خود را روی شکم قرار ندهید و همیشه او را به پشت بخوابانید.

 تغذیه با مواد جامد:

ممکن است لازم باشد کمی بیشتر صبر کنید تا غذای جامد را به کودک خود بدهید زیرا نوزادان نارس ممکن است به سختی غذا بخورند. پزشک شما ممکن است به شما توصیه کند که غذاهای جامد را در حدود ۴ تا ۶ ماه پس از زایمان شروع کنید. 

بیرون نبردن نوزاد در فضای باز:

به غیر از مراجعه به پزشک ممکن است مجبور شوید تا چند هفته از بیرون آوردن نوزاد خودداری کنید. این به این دلیل است که کودک شما بیشتر مستعد ابتلا به عفونت است که می‌تواند برای او خطرناک باشد.

محدود کردن بازدید از نوزاد:

ایمنی کودک شما بسیار پایین است. بنابراین محدود کردن بازدیدکنندگان در خانه ایده خوبی خواهد بود. اطمینان حاصل کنید هر کسی که کودک شما را ملاقات یا لمس می‌کند باید قبل از انجام این کار دست‌های خود را بشوید.

چگونه والدین استرس خود را مدیریت کنند؟

 می‌توانید از پزشک اطفال خود بخواهید که در مراقبت و سلامت کودک شما همکاری کند. درغیر این صورت می‌توانید پزشک اطفال خود را در مورد سلامت و پیشرفت کودک خود مطلع کنید

 حتی اگر کودک خود را در آغوش بگیرید ممکن است زمان بیشتری را با نوزاد خود در بخش نوزادان بگذرانید. در مورد همین موضوع از پزشک خود بپرسید

 طبق نظر پزشک ممکن است شروع به تغذیه کودک خود کنید

اگرچه ممکن است بخواهید کودک خود را به خانه ببرید اما توصیه می‌شود به گفته‌های پزشک توجه کنید

احتمال اینکه فرزند دوم هم نارس باشد چه قدر است؟

اگر نوزاد شما بین هفته ۳۷ تا ۴۲ به دنیا آمده باشد احتمال اینکه دفعه بعد نیز یک نوزاد کامل به دنیا بیاید بیشتر است. با این حال اگر نوزاد خود را در هفته ۲۰ تا ۳۱ به دنیا آورده باشید احتمال بیشتری وجود دارد که نوزاد نارس به دنیا بیاورید.

آیا نارس بودن خطر ابتلا به بیماری های مزمن را افزایش می‌دهد؟

نوزاد نارس شما ممکن است عوارض سلامتی زیادی داشته باشد زیرا زمان کافی برای رشد نداشته است. مشاهده می‌شود که هر چه نوزاد زودتر به دنیا بیاید احتمال ابتلا به عوارض مختلف سلامتی مانند مشکلات تنفسی، ضعف عضلات، کاهش شنوایی، مشکلات قلبی و غیره بیشتر می‌شود. اگرچه نوزادان نارس نیاز به مراقبت بیشتری دارند اما با گذشت زمان ممکن است به تمام نقاط عطف رشد  دست یابند. به دنبال توصیه‌های پزشک خود باشید تا به رشد بهتر کودک خود کمک کنید.

 

منبع:

parenting.firstcry.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *