خراسان/ بسیاری از افراد تا صحبت از کارکردن در دوران بازنشستگی می‌شود، سری تکان می دهند و می‌گویند بله، وضعیت اقتصادی این‌قدر خراب است که افراد بازنشسته هم ناچار از کار کردن هستند! اما آیا تنها فایده کار کردن بعد از بازنشستگی، کسب درآمد است؟ یا این‌که کارکردن در سنین بالا می‌تواند آن‌قدر فواید داشته باشد که حتی اگر نیاز مالی هم نداریم، به کار کردن ادامه دهیم؟
کمک به سلامت روان
حفظ ارتباطات اجتماعی و روزانه با همکار و آشنا، می‌تواند کمک خوبی برای سلامت روان در دوران سالمندی باشد. از طرفی  نداشتن مشغولیت روزانه می‌تواند استرس زیادی را به افراد وارد کند؛ استرسی که از فشار عصبی داشتن یک کار سبک پاره‌وقت، به مراتب بیشتر است.
پیشگیری از آلزایمر 
فعال نگه داشتن مغز، مهم‌ترین نسخه اغلب  متخصصان برای به تعویق انداختن آغاز آلزایمر یا کاهش سرعت آن است. کارکردن می‌تواند به سالمندان کمک کند تا از توانمندی‌های شناختی خود بعد از بازنشستگی به‌صورت روزانه و مستمر استفاده کنند.
احساس رضایت شخصی
داشتن هدفی روزانه می‌تواند به افراد کمک کند تا رضایت بیشتری از خود و زندگی شان داشته باشند. کارکردن کمک می کند تا هدفی برای تلاش‌کردن داشته باشید. در عین حال شاغل بودن کمک می‌کند تا افراد در هر سنی که هستند، اعتماد به نفس بهتری داشته باشند.
یک نکته
زمانی که از کارکردن بعد از دوران بازنشستگی صحبت می‌کنیم، منظور کار سنگین تمام‌وقت پراسترس نیست. هرچند کارکردن در دوران سالمندی مفید است اما اگر قرار باشد کار، پرتنش و سنگین باشد، بخشی از فواید کارکردن از بین خواهدرفت.
نویسنده : نرگس عزیزی | کارشناس ارشد مشاوره