1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

نیازهای عاطفی مادر باردار که دیگران نمی‌دانند

نیازهای عاطفی مادر باردار که دیگران نمی‌دانند

نیازهای عاطفی مادر باردار که دیگران نمی‌دانند

به دلیل تغییرات هورمونی در دوران بارداری، خیلی طبیعی است که زنان دستخوش تغییرات روحی و احساسی عمده‌ای شوند و شاید بتوان به جرات گفت هورمون‌ها هستند که در این دوران خلق‌وخوی زن را تحت کنترل خودشان دارند. البته این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که نیازهای عاطفی زنان باردار از فردی به فرد دیگر متفاوت است و نمی‌توان برای همه یک نسخه مشترک پیچید. اما به‌صورت کلی نکات مهمی وجود دارد که دانستن آن برای اطرافیان یک زن باردار توصیه می‌شود.

استرس و اضطراب دوران بارداری

اغلب زنان در سه‌ماهه اول بارداری استرس و اضطراب بیشتری را تجربه می‌کنند. اگرچه بخش قابل‌توجهی از این میزان استرس را باید به تغییرات هورمونی نسبت داد اما عوامل زیادی مانند ترس از دست دادن نوزاد، نگرانی در مورد مشکلات اقتصادی، وحشت از تجربه یک زایمان سخت و … می‌تواند روی شدت بخشیدن به اضطراب و استرس مادر تاثیر قابل‌توجهی داشته باشد. با توجه به اینکه استرس و نگرانی در دوران بارداری می‌‌تواند خطر سقط جنین و یا زایمان زودرس را سبب شود، بهتر است مادران در این مورد توجه بیشتری داشته باشند و عوامل استرس‌زا را در حد توان از خود دور کنند.

افسردگی دوران بارداری

افسردگی، شایع‌ترین احساس بارداری

جدا از سلطنت هورمون‌ها در دوران بارداری؛ یک سری تغییرات فیزیکی برای مثال اضافه وزن باعث می‌شود که برخی از زنان اعتمادبه‌نفس خود را از دست دهند و حتی از ایجاد رابطه زناشویی با همسرانشان امتناع کنند. این مساله نه تنها باعث تخریب احساسات مادر می‌شود بلکه در رابطه زناشویی و صمیمت بین زن و مرد تاثیرات بدی را به همراه خواهد داشت. اطرافیان مادر خصوصا همسر باید در وهله اول نسبت به بروز چنین احساساتی در مادر آگاه باشند و علاوه بر درک احساسات همسر با او همدردی کنند. به همسرتان گویید که با وجود این تغییرات نیز او را همچنان دوست دارید و به زودی با تولد فرزند می‌تواند کنترل احساساتش را به دست بگیرد.
برخی دیگر از زنانی که به صورت غیرمنتظره بارداری را تجربه می‌کنند، با ترس نگهداری کودک روبه‌رو می‌شوند. این دسته از مادران احساس می‌کنند که از عهده این کار برنمی‌آیند مخصوصا اگر اولین بارداری را تجربه کنند. در این مورد نیز همسران باید در کنار مادر باشند و قول همکاری مشترکی را برای تربیت و رشد کودک به همسرشان بدهند.

احساس پشیمانی از بارداری طبیعی است

همان‌طور که در ابتدای مقاله برایتان توضیح دادیم احساسات یک زن باردار دائم در نوسان بوده و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. خیلی‌ها نه از تغییر ظاهر اندام خود نگرانی دارند و نه از مسئولیت‌های بعد از بارداری. اما با وجود اینکه خبر بارداری یکی از بهترین خبرهای یک زن در طول دوران زندگی‌اش است اما گاهی اوقات زنان بعد از شنیدن خبر بارداری حس متفاوتی را تجربه می‌کنند. یکی از این احساس‌ها حس پشیمانی است. زن‌وشوهری که تا دیروز در تقلای بچه‌دار شدن بودند با شنیدن خبر ورود یک تازه‌وارد به دلایل مختلف دچار استرس و تنش می‌شوند. ترس نداشتن پشتوانه مالی برای تربیت کودک، ترس زایمان و یا از دست دادن شغل که به یک باره به ذهن زن یا مرد هجوم می‌آورد، همه و همه باعث ایجاد حس پشیمانی در زن و یا هردو می‌شود.
آگاهی از این احساس باعث می‌شود که فکر نکنید تنها هستید و بدانید بروز چنین احساساتی کاملا طبیعی است. بهترین پیشنهاد صحبت کردن و همفکری با زوج‌هایی است که صاحب فرزند شده‌اند. مطمئن باشید آن‌ها هم مانند شما چنین تجربیاتی را پشت سر گذاشته‌اند. هم‌صحبتی با زوج‌هایی که صاحب فرزند هستند و شنیدن تجربیات آن‌ها می‌تواند در کمرنگ کردن احساسات منفی شما تاثیر زیادی داشته باشد.

توجه به زنان باردار

به زن باردار بیشتر توجه کنید

اطرافیان یک زن باردار باید بدانند که یکی از نشانه‌های تغییرات هورمونی در زنان خستگی و عصبانیت است. زن در این دوران ممکن است خیلی زود از کوره در برود و گاه نسبت به کوچک‌ترین بی‌توجهی و ناملایمات واکنش تندی نشان بدهد. تنها آگاهی از چنین تغییراتی، به همسران و اطرافیان کمک می‌کند تا صبر و تحمل بیشتری را نسبت به مادر از خود نشان دهند و نسبت به او جزئی‌تر باشند. برای مثال بیشتر زنان دوست دارد در مورد حرکت جنین در بدنشان با همسر صحبت کنند. نسبت به این احساس مادر شوق و اشتیاقی همانند او نشان دهید.

نکات طلایی برای حفظ آرامش زنان باردار

  • بهتر است از استراحت و خواب کافی غافل نمانید و به انجام ورزش‌هایی سبک مانند یوگا البته زیر نظر پزشک خود بپردازید. اطرافیان باید توجه کنند که از بحث و جروبحث لفظی با زنان باردار جدا بپرهیزند و اگر زن فرزند دیگری دارد حتما به او در انجام کارهای مربوط به فرزند و یا امور منزل کمک کنید.
  • عده‌ای از زنان تصور می‌کنند که اطرافیان یا همسر فقط به سلامت جنین اهمیت می‌دهد و سلامتی خود او چندان مهم نیست. سعی کنید این حس را از ذهن همسرتان پاک کنید و به او عملا نشان دهید که سلامتی او نیز برایتان بسیار مهم و حیاتی است.
  • ارتباط با افراد خوش‌بین و مثبت مخصوصا زنانی که تجربه زایمان داشته‌اند نیز می‌تواند تا حد قابل‌توجهی از بروز و شدت گرفتن اختلالات روانی دوران بارداری بکاهد.
  • گوش دادن به موسیقی آرام‌بخش یکی دیگر از راهکارهای مفید برای کاهش استرس و نگرانی در زنان باردار است. می‌توانید با روشن کردن عود آرامش بیشتری را در حین گوش کردن به موسیقی به خودتان هدیه دهید.
  • نکته مهم اینکه حتما محیط کار و یا منزل خود را تمیز و مرتب نگه دارید زیرا نوع چیدمان محیط اطراف شما نیز باعث آرامش بیشتر شما خواهد شد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *