1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

هزینه آزمایش خون بارداری

هزینه آزمایش خون بارداری

هزینه آزمایش خون بارداری

هزینه آزمایش خون بارداری چقدر است؟ آزمایش خون بارداری را می توان بدون نسخه پزشک انجام داد؟ آزمایش خون بارداری تحت پوشش بیمه است؟

هزینه اولین آزمایش خون

اگر بارداری طبیعی داشته باشید، تا هفته ۲۸ تا ۳۲ بارداری، باید ماهی یک بار توسط متخصص زنان و زایمان ویزیت شوید. البته هر ماه نیازی به آزمایش خون نیست .در اولین آزمایش خون دوره بارداری، گروه خون، سطح آهن (برای تشخیص کم‌خونی)، سطح قند خون (برای تشخیص دیابت) و فاکتور RH مشخص می‌شود. همه اینها در یک برگه نوشته می شود و همه با یک بار خون گرفتن انجام می شود. هزینه این آزمایش بین ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان البته با در نظر گرفتن داشتن دفترچه بیمه و یا آزاد بودن آن. یعنی اگر بیمه باشید بین ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان و اگر دفترچه بیمه نداشته باشید بین ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان.

هزینه آزمایش خون در بارداری

هزینه آزمایش بتا بارداری

آزمایش بتا برای تشخیص بارداری است و از طریق خون یا ادرار انجام می شود. در زمان بارداری سلول های موجود در جفتِ در حال رشد گنادتروپین انسانی HCG تشکیل می دهند. آزمایش بتا سطح هورمون HCG موجود در نمونه ی خون شخص را اندازه گیری می کند. HCG هورمونی است که طی دوران بارداری توسط جفت تولید می شود و پس از برقراری ارتباط خونی بین مادر و جنین وارد گردش خون مادر می شود. این هورمون اولین بار ۱۱ روز پس از تخمک گذاری قابل تشخیص است. سطح هورمون HCG هر ۴۸ تا ۷۲ ساعت دو برابر میشود و حدوداً ۱۱ هفته پس از تخمک گذاری به اوج خود می رسد و پس از آن در ادامه بارداری سطح هورمون HCG کم می شود. بتا در واقع بخشی از هورمون HCG است. در آزمایشگاهها به این آزمایش تیتر بتا می گویند. هزینه تیتر بتا یا عدد بتا حدودی بین ۳۰ تا ۴۵ هزار تومان است. که باز بسته به بیمه بودن یا نبودن این عدد تغییر می کند.

هزینه آزمایش خون در سه ماهه اول بارداری

در سه ماهه اول بارداری یک آزمایش خون اساسی انجام می شود. در این آزمایش، مقدار دو ماده را در خون اندازه‌گیری می‌کنند؛ هورمون hCG و پروتئین A پلاسما؛ PAPP-A، که در دوران بارداری تولید می‌شود. هورمون hCG توسط جفت تولید می‌شود و میزان زیاد آن می‌تواند نشان‌دهندۀ برخی نقص‌های مادرزادی باشد. پروتئین A، پروتئینی است که در خون موجود است و کم بودن میزان آن ممکن است به دلیل برخی نقص‌های مادرزادی باشد. هزینه آزمایش خون غربالگری بارداری حدود ۱۱۷ هزار تومان است که مشمول بیمه هم نمی شود.

هزینه آزمایش خون در بارداری

هزینه آزمایش خون در سه ماهه دوم بارداری

در غربالگری سه ماهه دوم، یک آزمایش خون بین هفته‌های ۱۴ تا ۲۲ بارداری انجام می‌شود و باز هم با اندازه‌گیری آلفا فتوپروتئین و گنادوتروپین جفتی انسان در خون مادر، احتمال بروز سندرم داون، نقص لوله عصبی و تریزومی ۱۸ را در جنین بررسی می‌کند و یکی از دقیق‌ترین تست‌هایی است که انجام می‌شود. در واقع میزان تشخیص آلفافتوپروتئین در غربالگری سه ماهه دوم، با دقت بیش از ۹۵ درصد، سندرم داون بیش از ۸۰ درصد و تریزومی ۱۸ با دقت ۷۰ درصد انجام می شود. هزینه آزمایش خون غربالگری سه ماهه دوم حدود ۳۱۶ هزار تومان است. این آزمایش هم مشمول بیمه نمی شود. البته تمام این موارد به نوع بیمه شما بستگی دارد و می توانید قبل از انجام آزمایش از مسئول آزمایشگاه درباره تعرفه ها و بیمه های تحت پوشش سوال کنید.

آزمایش خون بدون نسخه پزشک

یکی از مهمترین سوالهای زنان باردار این است که آزمایش خون را می توانند بدون نسخه پزشک انجام بدهند؟ جواب این سوال به اینکه چه آزمایشی و در چه مرحله ای باشد مربوط است. اولین آزمایش خون که برای مشخص بودن بارداری است را می توان بدون نسخه پزشک و در آزمایشگاه انجام داد، اما آزمایشهایی که مربوط به غربالگری است حتما باید با نسخه پزشک انجام شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *