حامی هنر زندگی/ گسترش ارتباطات اینترنتی و فراهم شدن دسترسی آسان به فضای مجازی، امکانات زیادی برای کاربران فراهم کرده است. همسریابی اینترنتی یکی از این قابلیت‌هاست که به تازگی افراد را در دنیای مجازی به یکدیگر نزدیک‌تر کرده است. همسریابی اینترنتی، در سال‌های اخیر طرفداران بسیاری پیدا کرده است. در سایت‌های همسریابی شما می‌توانید با فردی که ملاک‍های مورد نظرتان را دارد، آشنا شوید. البته این نوع ارتباطات اگر با آگاهی کافی صورت نگیرد، می‌تواند آسیب‌های روحی و روانی زیادی بر جای بگذارد. با شناخت معایب و مزایای همسریابی اینترنتی، می‌توانید با آگاهی بیشتری در مسیر برقراری این نوع ارتباط گام بردارید.

مزایا و معایب همسریابی اینترنتی
استفاده از سایت‌های همسریابی ، روشی مدرن برای آشنایی و ازدواج می‌باشد که در سال‌های اخیر توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است. برخی از معایب و مزایای همسریابی اینترنتی به شرح زیر است:

۲. مشکلات مربوط به همسریابی اینترنتی
یکی از بزرگ‌ترین معضلات سایت‌های همسریابی اینترنتی ، عدم صداقت در ارائه اطلاعات توسط متقاضیان است. معمولا افراد در سایت‌های همسریابی، جنبه‌های مثبت و ایده آل خود را در معرض نمایش گذاشته و نکات منفی خود را پنهان می‌کنند. بر این اساس اگر شما صرفا بر اساس اطلاعات پروفایل طرف مقابل اقدام به انتخاب همسر کنید، احتمالا این رابطه محکوم به شکست خواهد شد.
مشکل دیگری که در روش همسریابی اینترنتی وجود دارد این است که شاید افرادی با اهدافی غیر از ازدواج و به منظور سو استفاده از کاربر، عضو این گونه سایت‌ها باشند. به هر حال به اشتراک گذاشتن عکس‌ها و اطلاعات شخصی می‌تواند پیامدهای منفی برای شما به همراه داشته باشد. یکی دیگر از معایب این است که برخی افراد دچار وسواس در انتخاب شده و برای پیدا کردن گزینه بهتر، ملاقات‌های اینترنتی زیادی را ترتیب می‌دهند که در نهایت ممکن است انتخاب را برایشان دشوار سازد.

۱. مزایای همسریابی اینترنتی
علاوه بر معایب، مزایایی نیز در روش اینترنتی وجود دارد. بسیاری از جوانان شرایط آشنایی و ملاقات حضوری را ندارند و یا حتی به دلیل نداشتن ارتباطات، مورد خوبی برای ازدواج به آنان معرفی نمی‌شود. در هر حال حاضر جوانان بسیاری هستند که حداقل شرایط  ازدواج را دارند اما به دلایل متعدد نمی‌توانند به طور حضوری با کسی آشنا شوند. همچنین سایت‌های همسریابی مجاز و تائید شده، امکان آشنایی با افراد متعددی را فراهم می‌کنند و در نتیجه حق انتخاب بالا می‌رود. البته توصیه می‌شود که از آشنایی همزمان با چندین فرد خودداری کنید چرا که در این صورت دچار سردرگمی می‌شوید. 

چه افرادی معمولا از همسریابی اینترنتی استفاده می‌کنند؟
افرادی که در دنیای واقعی نمی‌توانند ارتباط خوبی با جنس مخالف برقرار کنند، معمولا با استفاده از سایت‌های همسریابی به راحتی می‌توانند مراودات دوستانه داشته باشند. برخی دیگر ممکن است پس از تلاش های متعدد و ناکام ماندن در همسریابی ، شریک ایده آل خود را از طریق سایت‌های همسریابی جستجو کنند. از دیگر افراد می توان به آن‌هایی اشاره کرد که به دلیل محدودیت‌هایی مانند نقص در ظاهر، بیماری یا مشکلات خانوادگی در صدد بهره گرفتن از این امکانات هستند. 

ساز و کار معرفی افراد به هم در سایت‌های همسریابی
پس از پرداخت مبالغی (یا رایگان) به منظور عضویت و ثبت نام در سایت‌های همسریابی، کافی است که در این سایت‌ها یک حساب کاربری ایجاد کنید و مشخصات خودتان و ملاک‌های همسر آینده‌تان را در پروفایل عنوان کنید. البته توجه داشته باشید که باید تا حد امکان از ارائه اطلاعات زیاد و با جزئیات شخصی مانند عکس‌های متعدد یا نکات و اطلاعات مهم خانوادگی خودداری کنید. قبل از عضویت، در مورد اعتبار و مجوز سایت همسریابی اینترنتی تحقیقات لازم را به عمل آورید. در صورتی که سایت، فردی را به شما معرفی کرد حتما خانواده یا اطرافیان را در جریان بگذارید.

چگونه می‌توان پیامدهای منفی همسریابی اینترنتی را به حداقل رساند؟
یکی از مهم‌ترین پیامدهای منفی همسریابی اینترنتی، عدم صداقت در ارائه اطلاعات شخصی است. پس زمانی که با فرد مورد نظر خود آشنا می‌شوید، بهتر است این ارتباط مجازی برای طولانی مدت ادامه پیدا نکند و پس از آشنایی اولیه تحت نظارت خانواده‌ها، به قرار ملاقات‌هایی در دنیای واقعی منجر شود تا فرصت برای شناخت بیشتر طرف مقابل و خانواده‌ها فراهم شود؛ قبل از اینکه وابستگی‌های مجازی، دردسرساز شوند. پس همسریابی از طریق اینترنت نیز شانس موفقیت دارد. 
آیا ازدواج از طریق سایت‌های همسریابی اینترتی به رابطه‌ای پایدار منجر می‌شود؟
آنچه در درجه اول حائز اهمیت است صداقت طرفین در ارائه اطلاعات شخصی خود است، در غیر این صورت ممکن است افراد طی آشنایی اولیه چنان درگیر روابط عاطفی شوند که به دلیل ترس از دست دادن دیگری حقیقت پنهان بماند و ازدواجی بر پایه دروغ شکل بگیرد. مسلما به محض بر ملا شدن دروغ پایه‌های ازدواج سست خواهند شد.
توجه داشته باشید که ازدواج موفق بر پایه شناخت عمیق به دست می‌آید پس به صرف اطلاعاتی که از طریق سایت همسریابی به دست می‌آید، نمی توان به آن فرد اعتماد کرد چون فضای مجازی، شرایطی دور از واقعیت را ایجاد می‌کند؛ ازدواج‌های از راه دور بدون ملاقات حضوری ریسک بالایی دارد.
اگر این گونه آشنایی‌ها بر پایه آگاهی از مسائلی بحث شد صورت گیرد، زوجین به بلوغ هیجانی رسیده و از شخصیت‌های پخته ای بهره مند باشند، می‌تواند به ازدواجی موفق ختم شود. با این حال شناخت پیش از ازدواج به راحتی میسر نمی شود، مخصوصا زمانی که احساسات درگیر باشند. 

سخن آخر
ازدواج یک تصمیم بسیار بزرگ در زندگی انسان است به طوری که تمام ابعاد زندگی فرد  را تحت تاثیر قرار می‌دهد. همسریابی اینترنتی هم یک روش برای یافتن همسر است که با معایب و مزایای خاص خود همراه است. اما به هرحال هیچ روشی جای همسریابی از طریق قرارهای حضوری را نمی‌گیرد چرا که برای ازدواج موارد بسیاری وجود دارد که باید عمیقا مورد بررسی قرار گیرد. اگر امکان همسریابی حضوری را ندارید، بهتر است قبل آشنایی اینترنتی، با یک روانشناس صحبت کرده و از مشاوره قبل ازدواج بهره‌مند شوید.