1403/02/16

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

همه چیز درباره ختنه کردن

همه چیز درباره ختنه کردن

همه چیز درباره ختنه کردن

همه چیز درباره ختنه کردن

ختنه کردن، یک نوع جراحی است که بیش از ۱۵ هزار سال است برای نوزادان و کودکان پسر انجام می‌شود. هنگامی که یک نوزاد پسر به دنیا می‌آید، ۱۰ الی ۱۵ روز بعد آن را برای انجام یک جراحی در ناحیه تناسلی آماده می‌کنند. این جراحی جزء جراحی‌های سرپایی بوده و با بی حسی موضعی قابل انجام است. حال برخی از افراد فکر می‌کنند این عمل، یک عمل غیر ضروری بوده و انجام دادن و ندادن آن فرقی به حال فرد نمی‌کند. اما بنابر عقیده برخی دیگر، این جراحی بسیار حیاتی بوده و انجام دادن آن ضروری است. در این مقاله می‌خواهیم به معرفی کامل این جراحی و فواید و مضرات آن بپردازیم.

ختنه کردن چیست؟

ختنه کردن یک نوع جراحی است که در ناحیه تناسلی نوزادان پسر انجام می‌شود. البته این جراحی در قدیم برای دختران نیز انجام می‌شد که خوشبختانه امروزه منسوخ شده است. هنگامی که فرزند پسری به دنیا می‌آید، نوک آلت تناسلی آن دارای پوست اضافه‌ای است که به این پوست اضافه، پیش پوست نیز می‌گویند. بنا بر عقیده برخی این پوست اضافه در آینده می‌تواند مشکلاتی برای سلامتی فرد به وجود بیاورد. به همین دلیل این پوست اضافه در طی این جراحی برداشته می‌شود. البته انجام این عمل علاوه بر دلایل پزشکی، می‌تواند دلایل فرهنگی، عقیدتی و دینی نیز داشته باشد. زیرا این عمل در کشورهای اسلامی برای همه نوزادان پسر باید انجام گیرد.

آیا لازم است پسران این جراحی را انجام دهند؟

ختنه کردن از لحاظ علمی اجبار خاصی ندارد. زیرا بر اساس تحقیقات گسترده‌ای که انجام شده است، مردان ختنه شده و ختنه نشده از نظر سلامتی فرق چندانی نداشته‌اند. اما این مسئله دلیلی برای انجام ندادن این جراحی برای پسران نیست. زیرا این عمل می‌تواند سبب افزایش کیفیت رابطه جنسی فرد در آینده شود. همچنین پسرانی که این جراحی را انجام داده‌اند در آینده خود کمتر با مشکلات مربوط به ناحیه تناسلی و مقاربتی دست و پنجه نرم می‌کنند. به عقیده برخی از پزشکان، پوست اضافه موجود در این ناحیه می‌تواند سبب بروز اختلال در دفع ادرار و تجمع عفونت در این ناحیه شود. درنتیجه این جراحی برای نوزادان پسر بسیار لازم و ضروری می‌باشد.

ختنه کردن چه فوایدی دارد؟

ختنه کردن چه فوایدی دارد؟

برای آنکه بهتر و بیشتر با اهمیت ختنه نوزاد آشنا شوید، می‌خواهیم به فواید و مزایای انجام آن بپردازیم. برخی از مهم‌ترین مزیت‌های این جراحی عبارت‌اند از:

· کاهش احتمال مبتلا شدن به انواع عفونت‌های ناحیه تناسلی

· جلوگیری از بروز اختلال در دفع ادرار و التهاب سوراخ آلت تناسلی مردان

· کاهش احتمال بروز بیماری‌های مقاربتی و جنسی در آقایان

· محافظت از فرد در برابر ابتلا به سرطان آلت تناسلی مردان

· جلوگیری از به وجود آمدن التهاب سر آلت تناسلی در آقایان

· کاهش خطر ابتلا شریک جنسی مرد به سرطان دهانه رحم

· جلوگیری از بروز تنگی پوست در ختنه‌گاه

آیا انجام این جراحی مضر است؟

بسیاری از افراد در مورد مضرات و یا عوارض ختنه کردن نوزادان پسر سؤال دارند. توجه داشته باشید که اگر این جراحی به صورت اصولی و صحیح انجام شود، هیچ‌گونه عوارض و خطری برای نوزاد نخواهد داشت. اما مسلماً انجام هر جراحی، دارای دوره‌های بهبودی مربوط به خود است. ختنه نیز جزء جراحی‌های تهاجمی محسوب می‌شود و باید دوره بهبودی خود را به صورت کامل طی کند. در نتیجه برخی از عوارض زیر بعد از ختنه کردن ممکن است بروز پیدا کنند.

· خونریزی

· عفونت

· انسداد مجاری ادرار نوزاد

· بروز چسبندگی

· تحریک شدن نوک آلت نوزاد

· برداشتن کم یا زیاد پیش پوست

مراقبت‌های مهم بعد از ختنه کردن نوزاد

به همان اندازه که نحوه ختنه کردن مهم است، مراقبت‌های بعد از آن نیز مهم می‌باشند. والدین با انجام مراقبت‌های بعد از ختنه به صورت صحیح، می‌توانند عوارض ختنه را کاهش داده و روند بهبودی نوزاد را تسریع نمایند. بنابراین انجام این مراقبت‌ها بسیار ضروری می‌باشد. در ادامه به برخی از این مراقبت‌ها می‌پردازیم.

· پس از هر بار که پوشک تعویض می‌شود باید از پانسمان جدید استفاده کنید.

· پوشک نوزاد را باید بسیار آهسته و آزاد ببندید تا فشاری به ناحیه تناسلی وارد نشود.

· از پمادهای موضعی توصیه شده توسط پزشک سر ساعت استفاده نمایید.

· از لباس‌های گشاد و خنگ پوشیده شوند.

· اگر کودک توانایی راه رفتن دارد باید تا سه روز استراحت کامل کند تا از خونریزی جلوگیری شود.

منبع
yogitimes.com

 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *