دختری ۱۷ ساله ام و قصد ازدواج با پسری ۲۲ ساله را دارم. من قبلا با پسری آشنایی داشتم که وقتی ارتباطمان را تمام کردیم این آقا به شماره من زنگ زدند و قصد کمک کردن داشتند و همین طور هم بود. خیلی پسر خوبی است و به من کمک کرد که دیگر با پسری وارد آشنایی نامتعارف نشوم و از روز اولی که من را دیده به من علاقه مند شده است و الان همه زندگی اش شده ام و من هم به او علاقه دارم.

پاسخ مشاور

همان طور که از متن پیامک تان برمی آید، شما درگیر یک رابطه احساسی با توجه به سن کمتان شده اید و به شدت به پسر مورد نظرتان علاقه مند هستید؛ ولی در پیامک تان اشاره به شرایط و ملاک های او نکرده اید و فقط ملاک سنی را بیان کرده اید. تاکید زیادی به خوب بودن او داشته اید؛ ولی خوب بودن از نظر شما یک معنی دارد و از نظر تصمیم گیری برای یک زندگی و آینده معنی دیگری دارد. اعتماد را جدی بگیرید در زندگی زوجین امروزی بحث اعتماد بسیار مهم است و نبودن آن باعث تنش بین زوجین می شود. در رابطه شما با توجه به این که قبلا با پسر دیگری آشنا بوده اید و به قول خودتان او به شما کمک کرده، تا دنبال این مسائل نروید، بحث اعتماد بسیار پررنگ می شود و اگر فعلا به همدیگر اعتماد کامل دارید شاید در آینده نه چندان دور شک و بی اعتمادی رابطه شما را متزلزل کند به خصوص که او از گذشته شما آگاهی کاملی دارد؛ بنابراین تا به شناخت و اعتماد کامل نرسیده اید، تصمیم به ازدواج نگیرید.

در ادامه به مواردی اشاره کرده ام که اگر درباره پسر مورد علاقه تان صدق می کند به او اعتماد نکنید:

از آشنایی با خانواده شما طفره می رود. عفت را زیر پا می گذارد، درخواست های نامشروع دارد یا درباره مسائل نامتعارف با شما صحبت می کند. مایل است آشنایی تان طولانی شود و برای آن زمان مشخصی را اعلام نمی کند. به شما می گوید که درگیر یک رابطه اجباری شده و خانواده اش دختر دیگری را برای او در نظر گرفته اند؛ اما او مایل است فرار کند و شما را به همسری برگزیند.

هر روز یک بهانه برای علنی نکردن رابطه دارد و امروز و فردا می کند: درسم تمام شود، سربازی بروم، کار پیدا کنم، پس انداز داشته باشم و موافقت خانواده را جلب کنم. وقتی شناخت و اعتماد شما کامل و تصمیم تان برای ازدواج و آشنایی خانواده ها جدی شد باید قبل از آن بررسی کنید که او و حتی خود شما ملاک های ازدواج را دارید و بعد اقدام کنید.

مهم ترین ملاک های ازدواج در خور ذکر است که مهم ترین ملاک های ازدواج برای شما و پسر مورد نظرتان عبارت است از: ایمان و اعتقادات مذهبی: شما دو نفر می خواهید یک عمر شریک هم در زندگی باشید و بیشتر اوقات را با هم بگذرانید پس تحت تاثیر عقاید، افکار، رفتار و اخلاق یکدیگر قرار خواهید گرفت.

تشابه تحصیلی: هر چند که تحصیلات به خودی خود نمی تواند عقل و درایت کافی را در زندگی تضمین کند؛ ولی به هر حال تشابه در سواد و تحصیلات، عامل مؤثری در تفاهم بین شما دو نفر به حساب می آید. زمینه های تربیتی و فرهنگی خانواده: بسیاری از عادات، سلوک، رفتار و بسیاری ارزش های فرد در زندگی در بستر خانواده شکل می گیرد؛ بنابراین داشتن تناسب در آن از اهمیت والایی برخوردار است.

وضعیت اقتصادی و اجتماعی پسر و خانواده ها: از مهم ترین موارد برای یک پسر داشتن یک شغل ثابت است تا بتواند یک زندگی متعارف را مدیریت مالی کند. شما در متن پیامک تان به شرایط کاری او اشاره ای نکرده بودید؛ بنابراین توصیه می کنم که این ملاک را جدی بگیرید و همچنین بهتر است خانواده شما و پسر مورد علاقه تان از نظر طبقه و وضع اقتصادی و اجتماعی مشابه باشند تا سازگاری بیشتری را در کنار هم تجربه کنید.