1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

پوشک پارچه ای یا یکبار مصرف ؛ کدام برای نوزاد بهتره؟

پوشک پارچه ای یا یکبار مصرف ؛ کدام برای نوزاد بهتره؟

پوشک پارچه ای

مزایا و معایب پوشک پارچه ای برای بدن نوزاد

جالب است بدانید که اخیرا بسیاری از مادران تصمیم به استفاده از پوشک های پارچه ای برای کودکانشان گرفته اند. با وجود این که این پوشک ها ارزان ترند و سازگاری بیشتری نسبت به پوشک های یک بار مصرف با محیط زیست دارند اما معایبی هم دارند که لازم است قبل از آن که تصمیم به استفاده از آن برای کودکتان بگیرید‎ به آن ها توجه کنید.

پیش از ظهور پوشک های یک بار مصرف سلولزی ، استفاده از پوشک های پارچه ای یک امر طبیعی محسوب می ‎شد اما اکنون، بعد از گذشت سال ها بسیاری از زنان به سه دلیل اصلی سعی در بازگرداندن آن ها دارند :
– می توان آن ها را شست و مجددا استفاده کرد.
– آن ها میزان زباله های تولید شده را کاهش می ‎دهند.
– آن ها ارزان قیمت هستند.
پوشک پارچه ای نوزاد

پوشک پارچه ای برای نوزاد

در واقع، اگرچه در ابتدا باید هزینه قابل توجهی صرف خرید آن ها کرد اما قابلیت شستشو و استفاده مجدد از آن ها به معنای پس انداز طولانی مدت است.
علاوه بر این پوشک پارچه ای تنظیم پذیر و ضد آلرژی است و آن ها معمولا با پارچه های الیاف طبیعی تولید می ‎شوند ( بنابراین فکر نکنید که ما در مورد پوشک های مورد استفاده مادر بزرگ خود صحبت می ‎کنیم!) شست وشوی آن ها نسبتا آسان است و هیچ مشکل اساسی در بهداشت ندارند.
مانند همه چیز های دیگر، پوشک پارچه ای علاوه بر مزایا، مضراتی هم دارد. در این قسمت از سایت بیا نی نی ، ما نگاهی به برخی از مزایا و مضرات هر دو نوع پوشک می ‎اندازیم تا به شما در تصمیم گیری آگاهانه کمک کنیم.

مزایای پوشک پارچه ای

پوشک پارچه ای در طولانی مدت ارزان تر است و تاثیرات محیطی کمتری دارد.

این نوع پوشک ها برای پوست کودک بهتر هستند:

چنانچه در بیا نی نی گفته ایم اولین مزیت این نوع پوشک ها این است که آن ها سالم اند و حاوی مواد شیمیایی که می ‎تواند منجر به واکنش آلرژیک شود، نیستند. در واقع، آن ها ۱۰۰% از محصولات طبیعی مانند پنبه و بامبو ساخته شده اند و این امر خطر تحریک و آماس پوست کودک را به حداقل می‎ رساند.
پوشک پارچه ای بچه

مزایای پوشک پارچه ای چیست؟

آن ها با پوشک پارچه ای راحت هستند:

از آنجا که این پارچه ها طبیعی اند و جریان هوا را از خود عبور می ‎دهند، استفاده از آن ها در مواقع گرما و تعریق کودک را کاهش می ‎دهد و به همین دلیل نوع پارچه و نرمی آن را نمی ‎توان با پوشک های یک بار مصرف مقایسه کرد.

پوشک پارچه ای برای محیط زیست بهتر هستند:

پوشک پارچه ای سازگار با محیط زیست است و در واقع ، بسیاری از ما به خوبی می ‎دانیم که هر ساله حدود ۲۰ میلیارد پوشک یک بار مصرف در محل های دفن زباله ریخته می‎ شود و بیش از ۳.۵ میلیون تن زباله تشکیل می‎ دهد و به عنوان مثال، حدود ۵۰۰ سال طول می ‎کشد تا پوشک های یک بار مصرف تجزیه شوند و باعث آزاد شدن متان در هوا شوند. این گاز قابل اشتعال است و غلظت بالای این گاز می ‎تواند منجر به انفجار شود و همچنین متان برای تنفس بسیار خطرناک است.
استفاده از پوشک های پارچه ای قابل استفاده مجدد به شما در حفاظت از محیط زیست کمک خواهد کرد.

آن ها در دراز مدت ارزان تر هستند

همانطور که در بالا اشاره کردیم ، در صورت استفاده از پوشک پارچه ای در دراز مدت می ‎توانید پول زیادی پس اندازکنید و این امر به این دلیل است که حتی اگر هزینه خرید یک بسته پوشک یک بار مصرف بیشتر باشد، استفاده مجدد برای جایگزینی آن ها از خرج کردن اضافی پول شما جلوگیری خواهد کرد.
به همین ترتیب ، می ‎توانید این پوشک ها را از دیگران بگیرید و یا وقتی که دیگر به آن ها نیازی نداشتید، آن ها را به کسانی که نیاز دارند بدهید و به این ترتیب، برخی حتی نیاز به سرمایه گذاری اولیه هم ندارند.
پوشک پارچه ای

مزایای استفاده از پوشک پارچه ای برای نوزاد

شما می‏توانید پوشک های پارچه ای را تزیین و یا تنظیم کنید :

این پوشک ها یک بار مصرف نیستند و همچنین از جنس پارچه اند و بنابراین، می ‎توانید آن ها را گلدوزی کنید یا به شکل دیگری تزئین کنید . پوشک هایی که در فروشگاه ها فروخته می ‎شوند در طرح های زیبا، مختلف و حتی بامزه هستند:
حتی می ‏توانید آن ها را با لباس های کودک خود مطابقت دهید و ست کنید.

مضرات استفاده از پوشک پارچه ای

علی رغم مزایای آن، پوشک پارچه ای در برخی موارد ممکن است ناخوشایند باشد، مخصوصا وقتی از خانه دور هستید.

آن ها نیاز به نگهداری بیشتری دارند

با توجه به اینکه قابل استفاده مجدد هستند، باید آن ها را بشویید، بگذارید خشک شود و قبل از استفاده مجدد آن ها را تا کنید. البته این کار به راحتی استفاده از آن ها انجام نمی‎شود. همچنین، بسته به میزان موجود، مجبور خواهید بود که مرتبا آن ها را بشویید تا خیالتان راحت باشد که پوشک ذخیره در اختیارتان است.
همچنین باید هنگام شستشوی آن ها احتیاط کنید زیرا اگر این کار به درستی انجام نشود، پوشک بوی خود را حفظ می‎ کند و باعث ایجاد مشکلاتی خواهد شد . از مواد شوینده خنثی استفاده کرده و از استفاده از مواد سفید کننده و دیگرمواد ضدعفونی کننده اجتناب کنید زیرا باعث تحریک پوست کودک می ‎شود.
مزایای پوشک پارچه ای

معایب استفاده از پوشک پارچه ای

انباشته شدن پوشک پارچه ای تا زمان شستشو

هنگامی که از پوشک یک بار مصرف استفاده می ‏کنید، معمولا فقط آن ها را درون سطل آشغال می ‎اندازید، در حالی که اگر از پوشک های پارچه ای استفاده کنید، باید تا زمانی که بخواهید آن را بشویید درون کیسه نگه دارید.
اگرشستن آن ها چندین ساعت یا چندین روز به تعویق بی ‎افتد بوی ناخوشایندی خواهند گرفت.
*برخی از مهد کودک ها استفاده از پوشک پارچه ای را نمی ‎پذیرند
بیشتر مراکز مراقبت روزانه مانند مهد کودک ها علاقه ای به برخورد با پوشک پارچه ای ندارند. این امر قابل درک است زیرا آن ها مایل به نگهداری این پوشک ها تا زمانی که شما آن ها را تحویل بگیرید نیستند و برای اکثر مهد کودک ها یکی از شروط پذیرش کودک شما ، استفاده از پوشک یک بار مصرف است.
همانطور که مشاهده می ‎کنید ، استفاده از پوشک پارچه ای مزایای بسیاری دارد اما با این حال ، معایبی هم برای استفاده از آن وجود دارد بنابراین همه آن ها را در نظر بگیرید.
همینطور به خاطر داشته باشید که شما به هیچ وجه مجبور نیستید همیشه از یکی از انواع پوشک ها ی پارچه ای و یا یک بار مصرف استفاده کنید و می ‏توانید در موقعیت های مختلف آن ها را جایگزین هم کنید.
وقتی صحبت از محیط زیست ، پوست کودک و کیف پول به میان باشد ، پوشک پارچه ای بهترین انتخاب است اما با این حال، هنگامی که دور از خانه هستید ، انتخاب پوشک یک بار مصرف بسیار بهتر و راحت تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *