1403/02/06

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

چجوری بچه هامونو با عرضه تربیت کنیم؟

چجوری بچه هامونو با عرضه تربیت کنیم؟

بچه با عرضه

چگونه کودک خود را با عرضه تربیت کنیم؟

نحوه تربیت والدین تاثیر فراوانی بر قالب‌های رفتاری و اصول فکری فرزند دارد و اساس شکل گیری شخصیت او در آینده می شود. بسیاری از والدین دوست دارند کودکی خوب و با عرضه تربیت نمایند، کودکی که در آینده بتواند در رویارویی با مشکلات آینده خود بهتر عمل نماید و مسئولیت پذیر مستقل باشد. اگر می خواهید کودکی با عرضه تربیت کنید؛ این مهارت ها را به کودکتان بیاموزید. نکات عنوان شده در این بخش از خانواده پلاس بیا نی نی، به شما کمک خواهد کرد تا کودکی با عرضه تربیت نمایید.

مهارت نه گفتن

همه افراد حق دارند که برخی درخواست ها را پذیرفته و برخی دیگر را رد کنند. برخی افراد قدرت نه گفتن به درخواست های اطرافیان را ندارند و به اجبار تن به خواسته های آنها داده و دچار مشکلاتی در زندگی می شوند، به همین خاطر اگر می خواهید کودکی با عرضه داشته باشید، به او مهارت نه گفتن بیاموزید.

مهارت نه گفتن

دفاع از حق خود

حق گرفتنی است، پس از همان کودکی به فرزندان خود بیاموزید که از حق خود در برابر افرادی که حقشان را ضایع می کنند، کوتاه نیایند. به جای آنکه دائماً خودتان مراقب فرزندتان باشید به شیوه‌ای او را تربیت کنید که او خود بتواند مراقبت‌های لازم را از خود به عمل بیاورد. یک کودک جرئت مند می‌تواند بدون آنکه پرخاشگر باشد، در عین آرامش از حقوق خود دفاع کند.

خرج و پس انداز

از همان کودکی روش مدیریت پول را به فرزند خود بیاموزید. آموزش مدیریت هزینه ها و بودجه بندی، این عادت را در کودک ایجاد می کند که پول را هدر ندهد و به ارزش آن احترام بگذارد. برای این منظور به فرزند خود مقدار مشخصی پول تو جیبی بدهید و از او بخواهید که هزینه های خود را با این مقدار پول مدیریت کند.

ابراز احساسات

کودکان از همان سنین پایین نسبت به گوناگونی احساسات خود آگاه هستند پس باید آموزش را از سنین خردسالی آغاز کنید. احساسات خود را با کودک‌تان به اشتراک بگذارید تا او با احساسات آشنا شود. کودکانی که احساسات خود را درک می‌کنند و برای مواجه با آن‌ها مهارت‌های مقابله‌ای را دارند، اطمینان می یابند که می‌توانند هر چیزی که سر راه زندگی‌شان قرار می‌گیرد را اداره کنند. در راستای آموزش احساسات به کودکان باید نحوه برخورد با احساسات را آموزش دهید مثلا به آنها بیاموزید زمانی که احساس خشم می‌کنند به این معنا نیست که می‌توانند کسی را کتک بزنند بلکه باید تعارضات را به صورت مسالمت‌آمیز حل کنند.

کودک خشمگین

مسئولیت پذیری

برای داشتن کودکی با عرضه مسئولیت پذیری را به او آموزش دهید. برای آموزش این مهارت به فرزندتان یاد دهید که انجام کارهای روزمره هر فرد، تنها به عهده ی خود اوست و نباید از دیگران انتظار خدمت رسانی داشته باشند. به کودکتان یاد دهید او باید مسئولیت اشتباه خود را بپذیرید.اگر کودک مسئولیت پذیری را از دوران کودکی یاد نگیرد، در آینده به مشکل بر می خورد و انسان ضعیف و نازپروده بار می آید.

مهارت های تصمیم گیری

هر فردی باید بتواند برای خودش بهترین تصمیم را بگیرد، عدم توانایی تصمیم گیری درست آینده را نابود می سازد. از همان کودکی نحوه تصمیم گیری عاقلانه را به روش های کوچک و ساده به کودک آموزش دهید و به او کمک کنید تا مزایا و معایب هر چیز را قبل از تصمیم گیری بسنجد.

نحوه تعامل با مردم

تعامل با افراد در اجتماع اهمیت زیادی دارد و افرادی که نمی توانند تعامل خوبی با افراد برقرار نمایند، در زندگی مشکلات زیادی را دچار می شوند. اگر مهارت نحوه تعامل را به کودک یاد ندهیم، مانع از رشد مهارت های اجتماعی مثبت در او خواهیم شد. پس به فرزندان خود یاد دهید که چگونه با دیگران دوست شود، چگونه با بزرگسالان خوب رفتار کنند.

دوست شدن کودکان

اعتماد به نفس

افرادی که اعتماد به نفس کافی ندارند، نمی‌توانند از پس مدیریت زندگی خود برآیند و آن طور که باید در مسیر موفقیت گام بردارند.برای آنکه بتوانید کودک با اعتماد به نفسی داشته باشید تلاش کنید قدردانی‌های واقع بینانه‌ای از او داشته باشید و او را تشویق کنید و در جهت استقلال او بکوشید و بگذارید مسئولیت کارهای خود را به عهده بگیرد.

آموزش نظم و انضباط

افراد بی نظم و بی مقررات زندگی خوبی در آینده نخواهند داشت و دچار مشکلات زیادی خواهند شد پس از همان کودکی به فرزندتان نظم و انضباط را بیاموزید و به او یاد دهید به وقت دیگران و خود احترام بگذارد. دقت کنید تاکید بیش از حد بر نظم و انضباط برای کودکان خردسال مانع از کنجکاوی و بازیگوشی‌های متناسب با سن آن‌ها می‌شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *