دختری ۱۸ ساله هستم و علاقه فراوانی به پیگیری نتایج فوتبال دارم. طوری که در فضای مجازی برای هواداران تیم رقیب کری می خوانم. آیا رفتار من غیر عادی است؟ چرا انتظار چنین رفتاری از یک دختر نمی رود و من برای پیگیری علایقم باید مؤاخذه شوم؟
 پاسخ مشاور:
سلام. مسئله علاقه مندی به فوتبال برای شما یا هر دختر خانمی در سن شما یا سنین بالاتر و پایین تر، مسئله ای طبیعی قلمداد می شود. در روان شناسی ما یک مفهوم «جنس» داریم که ناظر بر مذکر یا مونث بودن است. یک مفهوم «هویت جنسی» داریم که بر می گردد به احساس خودمان از این که مرد یا زن هستیم و در نهایت یک مفهوم داریم به نام «نقش جنسیتی»، یعنی انتظاراتی که فرهنگ از ما به عنوان مرد یا زن دارد. مسئله شما فقط در اینجا می تواند کمی مشکل ساز باشد که فرهنگ پذیرای این نقش برای شما نباشد که البته در جامعه امروزی این مسئله کم رنگ تر شده است و دختران می توانند تا حدودی علایق ناهمسان با جنسیت خود را دنبال کنند، به ویژه وقتی محیط خانواده و دیگران از این مسئله حمایت لازم را می کنند.
اگر بخواهم به شما توصیه عملی و روشن در این زمینه بکنم؛ باید بگویم که داشتن این علایق به هیچ وجه غیرطبیعی نیست، ولی شما تا جای ممکن باید از حواشی آن به ویژه در محیط هایی که فضای مناسبی برای ابراز درست و طبیعی علایق خود ندارید، پرهیز کنید و به این وسیله انرژی خود را صرف این افراد نکنید. توصیه می کنم با افراد یا بهتر بگویم دخترانی که مثل شما علاقه مند به فوتبال بوده و اکنون توانسته اند علایق خود را به ثمر برسانند و ورزش حرفه ای بکنند یا در این زمینه مشغول فعالیت شوند، بیشتر صحبت و تعامل کنید تا از تجارب آن ها برای غلبه بر این گونه موانع استفاده کنید. در نهایت این که علاقه شما طبیعی است؛ فقط در نحوه ابراز آن، جایی که این علایق را ابراز می کنید و نیز افرادی که در آن محیط حضور دارند، کمی تجدیدنظر کنید. در نهایت برای این که مواخذه نشوید به جای جبهه سفت و سخت گرفتن، باید بتوانید از علایق خود به شکل معقول و منطقی دفاع کنید. کمک گرفتن از یک مشاور به ویژه وقتی طرف مواخذه شما، خانواده است، می تواند سودمند باشد.

نویسنده : مصلح میرزایی روانشناس بالینی از انستیتو روان‌پزشکی تهران