1403/02/06

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

چرا جای زخم سزارین ممکن است سال‌ها بعد باعث درد شما شود؟

چرا جای زخم سزارین ممکن است سال‌ها بعد باعث درد شما شود؟

چرا جای زخم سزارین ممکن است سال‌ها بعد باعث درد شما شود؟

بهبودی پس از زایمان می‌تواند دشوار باشد. در زایمان طبیعی ممکن است چند روز تا چند هفته پس از تولد نوزاد درد، تورم و ناراحتی را در ناحیه واژن خود تجربه کنید. وقتی سزارین می‌شوید جای زخمی روی شکمتان باقی می‌ماند که برای همیشه با شما خواهد ماند (مگر اینکه تصمیم بگیرید پس از اتمام بچه‌دار شدن، آن را با جراحی اصلاح کنید). برای برخی ماردان جای زخم سزارین می‌تواند منبع درد و ناراحتی باشد، حتی سال‌ها پس از تولد فرزندانشان. هیچ دلیلی وجود ندارد که جای زخم سزارین سال‌ها بعد باعث درد شما شود اما چندین احتمال وجود دارد. اگر جای زخم سزارین همچنان باعث درد شما می‌شود، در مورد این علل بالقوه با پزشک خود صحبت کنید.

اسکار کلوئید یا هیپرتروفیک چیست؟

گاهی اوقات اسکار‌های سزارین می‌توانند به اسکار‌های کلوئیدی یا اسکار‌های هیپرتروفیک تبدیل شوند. اسکار کلوئید زمانی است که بافت اسکار فراتر از مرز‌های زخم یا برش رشد می‌کند و باعث ایجاد توده‌های بافت اسکار می‌شود. اسکار‌های هیپرتروفیک اسکار‌هایی هستند که سفت‌تر و ضخیم‌تر هستند، اما عموماً در همان مرز‌های زخم اصلی هستند. برخی از زنانی که دچار اسکار‌های کلوئیدی یا هیپرتروفیک می‌شوند بیشتر نگران خود هستند. اما برای دیگران این اسکار‌های ضخیم‌تر می‌توانند باعث درد و ناراحتی شوند.

 

آیا زخم‌ها باعث چسبندگی می‌شوند؟

چسبندگی بعد از جراحی شکم یا لگن از هر نوع از جمله سزارین بسیار شایع است. چسبندگی‌ها در داخل شکم ایجاد می‌شوند، بنابراین با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند (برخلاف یک جای زخم در قسمت بیرونی بدن). در حالی که آن‌ها به طور کلی بدون درد هستند، می‌توانند منجر به عوارض جدی‌تری شوند. غیر معمول نیست که چسبندگی‌ها برای ماه‌ها یا حتی سال‌ها شناسایی نشده باشند. اما آن‌ها علت اصلی انسداد روده کوچک در بزرگسالان هستند و اعتقاد بر این است که عاملی مؤثر در ایجاد درد مزمن لگن هستند. از آنجایی که بافت اسکار چسبندگی شروع به محدود کردن حرکت در روده کوچک می‌کند غذا به راحتی از سیستم گوارشی عبور نمی‌کند و روده ممکن است مسدود شود.

اندومتریوز چیست؟

آندومتریوز زمانی است که بافتی که رحم شما را می‌پوشاند شروع به رشد کرده و در خارج از رحم پخش می‌شود. این یک وضعیت پزشکی دردناک است که می‌تواند همه چیز را از چرخه قاعدگی گرفته تا باروری شما تحت تأثیر قرار دهد. پس از سزارین این امکان وجود دارد که بافت آندومتر در محل برش شروع به رشد کند. اگر مشکوک هستید که به اندومتریوز مرتبط با سزارین مبتلا شده‌اید مهم است که با پزشک خود در مورد تشخیص و گزینه‌های درمانی احتمالی صحبت کنید.

 

منبع:

www.moms.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *