1403/02/07

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

چرا پای کودک من می‌لرزد؟

چرا پای کودک من می‌لرزد؟

چرا پای کودک من می‌لرزد؟

بیشتر اوقات تکان دادن پا در نوزادان کاملاً طبیعی است. شما می‌خواهید بتوانید تشخیص دهید که آیا دلیل واقعی برای تماس با آمبولانس وجود دارد یا خیر. دلایل طبیعی برای برخی از نوزادان در حال رشد مانند سیستم عصبی نابالغ یا مقدار کمی کافئین در شیر مادر وجود دارد که باعث لرزش پای کودک می‌شود.

سیستم عصبی در حال واکنش است:

مغز کودک شما به بقیه بدن می‌گوید که چه زمانی بروند، چه کاری انجام دهند و چگونه به فعالیت‌های بیرونی پاسخ دهند. اگر مغز به کودک شما بگوید که زمان حرکت دادن پا فرا رسیده اما سیستم عصبی به طور کامل رشد نکرده است پا می‌تواند تکان بخورد. این یک نوع تمرین برای سیستم عصبی مفید است. زمان زیادی است که سیستم عصبی نوزاد شما بالغ شود و اتصال مغز به اندام بدون هیچ لرزشی اتفاق بیفتد. هر اندام یا قسمتی از بدن ممکن است تحت تأثیر یک سیستم عصبی نابالغ قرار گیرد، بنابراین اگر می‌بینید که کودکتان در مکان‌های مختلف یا مکان‌های تصادفی تکان می‌خورد نگران نباشید.

 

میوکلونوس مخاطی در هنگام خواب:

این امر یا به دلیل واکنش رفلکس در بدن اتفاق می‌افتد یا صدایی از بیرون که خواب آن‌ها را قطع می‌کند و باعث می‌شود که آن‌ها تکان بخورند و دوباره کاملاً بیدار شوند. فعالیت‌های روزانه‌ای که در اطراف نوزاد شما به زودی به خواب می‌رود نیز می‌تواند باعث این نوع واکنش شود مانند روشن یا خاموش کردن چراغ. این یک واکنش غیر عمدی در کودک شما در هنگام خوابیدن است.

یک رفلکس شگفت‌انگیز به نام مورو:

مورو رفلکس زمانی است که یک نوزاد به طور ناگهانی واکنش نشان می‌دهد و بازو‌ها یا پا‌های خود را دراز می‌کند. این زمانی ایجاد می‌شود که عوامل بیرونی کودک شما را غافلگیر کنند. وقتی مورو برایشان اتفاق می‌افتد کاملاً هوشیار هستند، این کاری نیست که عمداً انجام دهند. تا آن زمان ممکن است کودکتان را ببینید که به‌طور غیرارادی پشت خود را برای چند ثانیه قوس می‌دهد و دست‌ها و انگشتانش را باز می‌کند، در حالی که با دست‌ها و پا‌هایش تا آنجا که ممکن است دراز می‌کند. نوزاد کمی مبهوت به نظر می‌رسد و انگار بعد از انجام این کار نیاز به در آغوش گرفتن کمی دارد. چشمان برخی از نوزادان در حالی که به عقب خم می‌شوند باز می‌شوند زیرا این اتفاق نیز می‌افتد.

 

 غذا خوردن کودک:

اگر متوجه شدید که کودک شما بعد از اینکه برای غذا گریه می‌کند میلرزد احتمالاً به این دلیل است که کودک شما به مقداری غذا نیاز دارد و نمی‌تواند احساسات شدیدی را که در بدنش اتفاق می‌افتد مهار کند. یکی دیگر از جنبه‌های مهم این نوع تکان دادن در نوزادان این است که قند خون پایین به آن کمک می‌کند.

 

آیا جای نگرانی وجود دارد؟

نوزادان ممکن است یک یا دو بار دچار تشنج کنند اما با گذشت زمان اگر تشنج و اسپاسم اغلب اتفاق بیفتد اثرات مضری در بدن ایجاد می‌شود. پزشکان اطفال شما را با علائم و نشانه‌های تشنج، نحوه مدیریت بهترین حالت ممکن و دارو‌های ممکن برای تشنج‌های مکرر در کودکان کوچک آشنا می‌کنند.

– اگر نوزاد هوشیار باشد و هیچ تغییری در محیط ایجاد نشده باشد. وضعیت بدن نوزاد در زمان تکان دادن تغییر نکرده است.

– حرکات متقارن به صورت ریتمیک در حال وقوع هستند. اگر متوجه شدید که الگو یا ارتعاش خاصی در حرکات عجیب وجود دارد این نشان دهنده حرکات تشنج است. دست‌ها، پا‌ها، بازو‌های آن‌ها به طور همزمان به همان شکل میلرزند.

– رفتار‌هایی که شبیه هیچ کودک دیگری در آن محدوده سنی نیست رخ می‌دهد، پس می‌تواند نشان دهنده تشنج باشد. اگر مطمئن نیستید کمی تحقیق کنید و بررسی کنید که آیا رفتار‌ها معمولاً در محدوده سنی تجربه می‌شوند یا خیر.

 

والدین چه کار باید بکنند؟

شما تنها نیستید در این نگرانی که ممکن است به دلیل تکان‌های تصادفی کودکتان داشته باشید. بسیاری از والدین دیگر از طریق لرزش‌های مضر پای نوزاد به تشنج‌های تمام عیار دچار شده‌اند. به برخی از مادران توصیه شد که از پزشک اطفال کمک بگیرند تا به درستی علت لرزش را مشخص کنند.

 

نتیجه‌گیری:

بیشتر تکان‌هایی که کودک شما می‌خورد بی‌ضرر خواهد بود و طولانی‌مدت نیست. نوزادان مراحل و تغییرات فیزیکی مختلفی را نیز پشت سر می‌گذارند. بیشتر نوزادانی که به طور تصادفی تکان می‌خورند را می‌توان با ارتباط با والدین دیگری که این موضوع را تجربه کرده‌اند توضیح داد. به یاد داشته باشید که مراقب علائم تشنج باشید. بیشتر لرزش‌ها در پا‌ها، اندام‌ها، یا از طریق واکنش‌های خود به خودی نوزاد از بین می‌رود.

 

منبع:

mominformed.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *