1403/01/09

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

چطوری کودک را از گوشی دور کنیم؟

چطوری کودک را از گوشی دور کنیم؟

چطوری کودک را از گوشی دور کنیم؟

ماه‌ها تلاش شما برای آموزش کودک ممکن است با تلنگری از سمت اطرافیان نابود شود. مثلاً شاید ۳ سال تلاش کرده باشید که گوشی موبایل را از دید کودک ۳ ساله خود دور نگه دارید و حالا خاله یا عمو کودک به صورت سهوی و بدون اطلاع، به کودک ویدیوی کارتونی نشان می‌دهد!

اولین آشنایی کودک با گوشی موبایل و بازی‌های رایانه‌ای در خانه عمو و خاله و دیگر آشنایان کافی است تا تمام وجود و هدف کودک شما روی بازی‌های رایانه‌ای متمرکز شود. حالا برای پرت کردن ذهن کودک از استفاده از گوشی موبایل،‌ چه راه‌حل‌هایی وجود دارد؟

بازی‌های رایانه‌ای به قدری جذاب طراحی شده است که هیچ راه فراری برای کودک و بزرگ‌سال باقی نگذاشته و هر قدر هم که شما از کودک در مقابل اعتیاد به این بازی‌ها و استفاده از تلفن همراه مراقبت کنید، کودک در بازی با هم‌سالان خود به گوشی موبایل جذب می‌شود و سعی می‌کند تا مانند دوستان خود رفتار کند.

ضرورت استفاده کودک از تلفن همراه

همیشه موارد منفی و مضر تلفن همراه به شما منتقل می‌شود و کم‌تر کسی در مورد ضرورت و مزایای استفاده از تلفن همراه و بازی‌های رایانه‌ای برای کودک صحبت می‌کند.

 

اگر بخواهیم صادقانه و بی طرف به موضوع نگاه کنیم، تلفن همراه همیشه هم برای کودکان منفی و مضر نیست و همه چیز به نگاه، آموزش و نوع تربیت ما بستگی دارد. به عنوان مثال، در برخی از موارد نیاز دارید تا از راه دور با کودک خود در ارتباط باشید و تنها وسیله ارتباطی تلفن همراه است.

در دوران بعد از کرونا هم که بخش بزرگی از آموزش رایگان شد و همین روال ادامه پیدا می‌کند و تلفن همراه و اینترنت منبع خوبی برای آموزش کودک است. گذشته از همه این‌ها، بازی‌های رایانه‌ای یا تلفن همراه متناسب با سن کودک، در بسیاری از موارد برای خلاقیت و مهارت حل مسئله و رشد فکر او مفید است.

آسیب‌های استفاده از تلفن همراه و بازی‌های رایانه‌ای برای کودکان

با وجود تمام فواید تلفن همراه برای کودک امروزی، کودک تا سن مشخصی اصلاً نباید از وجود تلفن همراه خبر داشته باشد چون استفاده از آن برای او به شدت مضر است.

تأثیر تلفن همراه روی مغز کودک

از مهم‌ترین آسیب‌های تلفن همراه به کودک این است که از روش‌های مختلف روی مغز او تاثیرات دائمی و جبران‌ناپذیر می‌گذارد. مثلاً اگر کودک تا پیش از شش‌سالگی به هر نوعی در معرض نور و تصویر نمایشگر تلفن همراه،‌ رایانه یا تبلت قرار بگیرد، هورمون‌های لذت و شادی را بیش‌ازحد عادی تجربه ترشح می‌کند و این هورمون‌ها مغز او را دچار مشکل می‌کند و آسیب‌هایی دائمی ایجاد می‌کند.

تأثیر استفاده از تلفن همراه روی سلامت جسمی کودک

اگر کودک شما همیشه در حال استفاده از و بازی با تلفن همراه باشد،‌ از لحاظ سلامتی به‌شدت به مشکل می‌خورد. ستون فقرات و استخوان‌ها با نشستن طولانی‌مدت با مشکل جدی مواجه می‌شود. حجم توده عضلانی کاهش و حجم توده چربی افزایش پیدا می‌کند.

در نتیجه نشستن طولانی‌مدت و تحرک نداشتن کودک و موارد بالا، در آینده، بیماری‌های دیابت، قلبی عروقی، چاقی مفرط و … به سراغ نوجوان شما خواهد آمد.

در ادامه، یکی از بهترین راه‌های تشویق کودک به ورزش را می‌خوانید.

جایگزینی تلفن همراه با ورزش و بازی فیزیکی و حقیقی

بازی‌های کم‌هزینه، آسان و جذاب برای سرگرم کردن و ایجاد شور و شوق در کودکان بسیار است اما در این جا قصد داریم که کودک را در حین بازی، به ورزش، فعالیت فیزیکی و ذهنی و تمرین حل مسئله هم تشویق کنیم.

تمرین حل مسئله به‌وسیله دوچرخه برای کودک به این صورت اتفاق می‌افتد که در صورت خرابی دوچرخه، خود کودک مجبور است تا مسئولیت دوچرخه را قبول کند و در صورت امکان، آن را تعمیر کند. سر هم کردن قطعات پس از خرید دوچرخه هم به توانایی ذهنی کودک برای حل مسئله و درک محیطی کمک می‌کند. اگر در مراحل انجام کار، به راهنمایی نیاز داشتید، از ویدیوی راهنمای آموزش مونتاژ دوچرخه کودک مراجعه کنید.

یکی از بهترین قدم‌هایی که می‌توانید برای حفظ سلامت جسمی و روانی کودک بردارید، خرید دوچرخه است. اگر به گذشته خود و حال و هوای کودکی خود فکر کنید، بسیاری از کودکان، یا شاید خود شما، زمانتان را روی دوچرخه می‌گذراندید.

کوچه‌ها، محله‌ها و پارک‌ها در دهه‌های ۵۰ تا ۷۰ پر بود از دوچرخه‌ها با رنگ‌ها، اندازه‌ها و طرح‌های مختلف و کودکان و نوجوانان بسیاری با استفاده از دوچرخه، هم‌زمان با بازی و سرگرمی و معاشرت، ورزش هم می‌کردند.

از مزایای مهم استفاده از دوچرخه برای کودک این است که از خانه خارج می‌شود و به فعالیت فیزیکی وادار می‌شود. مزایای استفاده کودک از دوچرخه:

  • تقویت ریه، قلب و عروق؛
  • افزایش حجم توده‌های عضلانی؛‌
  • کاهش حجم توده چربی بدن؛
  • افزایش آمادگی جسمانی و حفظ تعادل؛
  • افزایش استقلال ذهنی؛
  • تمرین مهارت حل مسئله؛
  • ایجاد انگیزه برای ورزش کردن در آینده؛
  • حضور در جامعه و تعامل واقعی با هم‌سالان و افراد به صورت فیزیکی.

راه‌های انگیزه دادن به کودک برای دوچرخه‌سواری

در موارد تربیتی و ایجاد تغییرات کوچک در رفتارها و علایق کودک، تیزهوشی و ظرافت عمل شما تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت. در نظر داشته باشید که کودک با دیدن یاد می‌گیرد و عمل می‌کند و نه با شنیدن و نصیحت کردن. بر همین اساس، اگر دائم به او بگویید که از دوچرخه استفاده کند و خودتان دائماً در حال استفاده از گوشی موبایل باشید، کودک رفتار فعلی و واقعی شما را دنبال می‌کند و راه تربیتی را با موفقیت طی نخواهید کرد.

  • با استفاده از موارد زیر، می‌توانید کودک را به استفاده از دوچرخه علاقه‌مند کنید:
  • خاطرات دوچرخه‌سواری خود را با کودک در میان بگذارید و با شوق برایش تعریف کنید؛
  • ویدیوهای پرانرژی دوچرخه‌سواری و مسابقات دوچرخه‌سواری را تماشا کنید؛
  • دوچرخه راحت و زیبایی (انتخاب رنگ به سلیقه خودش باشد) برای او بخرید؛
  • در کنار او رکاب بزنید و به او آموزش دهید؛
  • او را به مسیر و پارک دوچرخه‌سواری ببرید؛
  • خانوادگی به دوچرخه‌سواری بروید؛
  • از آن‌ها بخواهید تا مسیر و مقصد دوچرخه‌سواری را انتخاب کنند؛
  • انتخاب‌ها و گزینه‌های زیادی را در اختیار او قرار دهید؛
  • انجام دوچرخه‌سواری و رسیدن به آخر مقصد را جشن بگیرید.

 

سخن آخر

یکی از مشکلات بزرگ در دنیای مدرن استفاده افراطی کودکان از گوشی موبایل و بازی‌های رایانه‌ای است که برای دور کردن آن‌ها از این وسیله‌ها، استفاده از دوچرخه و تشویق به ورزش را پیشنهاد دادیم. استفاده از دوچرخه برای کودک باعث حفظ سلامت جسمی و روانی او می‌شود و به‌طور خلاصه، برای تشویق کودک و ایجاد شور و شوق در او باید خودتان از دوچرخه استفاده کنید و فرهنگ دوچرخه‌سواری در خانواده شما رواج داشته باشد.

برای شروع باید در ابتدا، برای کودکتان دوچرخه تهیه کنید. دوچرخه‌های ارزان‌قیمت پورت‌لاین را به‌طور کامل در ایران تولید می‌شود و بر خلاف تمام دوچرخه‌های بازار، ۱۸ ماه ضمانت معتبر دارد. برای خرید دوچرخه به پورت‌لاین مراجعه کنید.

 

 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *