بیا نی نی/ شیوع کرونا باعث تعطیلات اجباری مدارس شد و سبب گردید تا دانش‌آموزان از روش فضای مجازی سال تحصیلی را به آخر برسانند. اضطراب کودکان در مورد آموزش آنلاین تا اندازه ای عادی است، چون کودکان به این شیوه جدید یادگیری عادت ندارند و نگرانی والدین هم می ‌تواند در کودکان اثرگذار باشد. به علت استرس، نقش والدین در این بین خیلی مهم است.
در این وضعیت والدین می‌ توانند با استفاده از نکات زیر به کودک کمک کنند تا با استرس ‌های آموزش آنلاین کنار بیاید:
کمک کردن به کنار آمدن کودکان با استرس ‌های آموزش آنلاین
ترس و نگرانی خود را به فرزندتان منتقل نکنید
در بیشتر موارد کودک هیچ ترس و نگرانی از رفتن به مدرسه با رعایت پروتکل بهداشتی و آموزش مجازی  را ندارد ولی ترس و اضطراب والدین سبب می‌شود کودک فکر کند سال تحصیلی دشواری را پیش رو دارد.
یکی از نکات مهمی که والدین باید به آن دقت داشته باشند این است که در حضور کودک، چیزی از دشواریها و مشکلات درس خواندن با روش فضای مجازی نگویند و با استفاده از شیوه هایی که گفته می شود، کودک را برای روبرو شدن با شرایط جدید آماده کرده و با کمک و راهنمایی‌هایشان او را تشویق به درس خواندن در چنین شرایطی کنند.
با فرزند خود با محبت رفتار کنید
پدر و مادر باید با کودک مهربان بوده و آن‌ها را درک کنند تا با این شیوه آموزش سازگار شوند. نکته دیگری که به والدین سفارش می‌کنیم، در شرایط آموزش اکنون رعایت کنند این است که به هیچ وجه کودکتان را به خاطر یادنگرفتن سرزنش نکنید بلکه با شیوه های دیگر مانند گرفتن معلم خصوصی مشکل عدم یادگیری وی را رفع کرده و یا چنانچه کودکتان در موضوع خاصی مشکل دارد می‌توانید آن را یادداشت کرده و شخصا از معلم کودکتان بپرسید تا مجددا برای کودکتان توضیح دهد.

عامل های حواس پرتی را از بچه دور کنید
هر چیزی که سبب حواس ‌پرتی بچه می ‌شود را برطرف کنید؛ از باز بودن پنجره و گرم بودن بیش از اندازه اتاق گرفته تا هر چیز دیگری که می‌ تواند تمرکز وی را کنند.
بهتر است از فرزندتان بپرسید و ببینید دوست دارد در کدام مکان آموزش آنلاین را آغاز کند؛ اتاق خواب یا پذیرایی، پشت میز یا روی زمین، حتی بعضی اوقات بودن والدین در کنار کودک می ‌تواند سبب استرس و عدم ‌یادگیری وی شود؛ در این شرایط توصیه می ‌کنیم والدین تا حد ممکن از دور به کودک نظارت داشته و زمان تدریس کنار او ننشینند تا احساس ترس و خجالت بر او غلبه نکند. چگونه اضطراب ناشی از آموزش‌های مجازی را در کودکان کاهش دهیم

به کودک استراحت دهید
آغاز سال تحصیلی به معنی تعطیل شدن بازی و تفریح پچه نیست. بچه‌ها در کنار درس خواندن، احتیاج به استراحت دارند و والدین باید در‌عین‌حال که شرایط را برای آموزش مجازی آماده می‌کنند، به همان ترتیب به احتیاجات و خواسته‌های کودک دقت کرده و به آن‌ها گوش کند.
چنانچه بچه ها مثل وقتی که به مدرسه می‌رفتند نظم و ترتیب‌شان حفظ شود، بهترین بازدهی را خواهند داشت. پس، کلاس مجازی را درست مانند یک کلاس حقیقی در نظر بگیرید و در موقع استراحت اجازه دهید کودک خوراکی بخورد و بازی کند تا برای آغاز ساعت دوم کلاس و یا انجام تکالیف آماده شود.
به بچه ها اجازه دهید از روش تماس تصویری با دوستانش ارتباط برقرار کند
یکی دیگر از عوامل استرس، دور شدن کودک از همکلاسی‌ها است. کودک در این فضای آموزشی حس می‌کند از تفریح و ارتباط با دوستانش دور شده است. گرچه امکان دارد دیدن حضوری کودک با دوستانش پرخطر باشد ولی می‌توانید به کودک اجازه دهید تا به صورت آنلاین با آنها گفتگو کند. تماس تصویری غالبا بهترین وسیله برای برقراری ارتباط و راهی عالی برای گذراندن وقت های اجتماعی، بدون خطر انداختن خود و دیگران است.
گفتگوی آزاد داشته باشید
کودک خود را تشویق کنید تا حس های خود را بروز دهد. صبور باشید و او را درک کنید چون فرزندتان امکان دارد عکس العمل های گوناگونی نسبت به استرس داشته باشد. وی را تشویق کنید تا درباره مسئله ای که سبب استرس اش شده حرف بزند و تلاش کنید بدون واکنش منفی، با دلگرمی دادن به وی نگرانی هایش را رفع کنید؛ به طور مثال چنانچه کودکتان می گوید: می ترسم نمره ام پایین شود، در پاسخ به او بگویید: من می دانم که تو درس هایت را خوب متوجه می شوی حتی اگر نمره ات پایین باشد.
یا چناچه کودک تان استرس شیوه یادگیری در فضای مجازی را دارد، به جای دعوا، تحقیر وسرزنش کردن، وی را راهنمایی کنید که کلاس مجازی را درست مانند کلاس حضوری در نظر بگیرد، خوب به صحبت های معلم گوش کند و چنانچه جایی عقب افتاد یا چیزی را متوجه نشد، بدون خجالت بپرسید.

از فواید آموزش آنلاین برای کودکتان بگویید
بازگو کردن فواید این شیوه آموزشی می‌تواند به کودکان کمک کند تا با استرس به وجود آمده از آموزش آنلاین کنار بیایند. برای کاهش استرس کودک می‌توانید به وی بگویید که: «در آموزش آنلاین برعکس آموزش حضوری امکان ضبط تدریس معلم وجود دارد؛ پس چنانچه جایی از درس را متوجه نشدی می‌توانیم بعد از کلاس، دوباره ویدیو را با هم ببینیم و اشکال را برطرف کنیم. همینطور در این شیوه تو می‌توانی اشکالات و سؤالاتت را بنویسی و برای معلمت بفرستی تا به سؤالت جواب دهد.»
همینطور مدت زمان کوتاه، آزادی، انعطاف‌پذیری و عدم رفت‌وآمد به مدرسه در سرما و گرما و ترافیک از دیگر فواید کلاس آنلاین است که می‌توانید برای کودکتان توضیح دهید