1403/01/28

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

چطور برای چند فرزند اتاق بچینیم؟

چطور برای چند فرزند اتاق بچینیم؟

چطور برای چند فرزند اتاق بچینیم؟

همیشه از طراحی اتاق برای کودکان گفته‌ایم، اما کمتر به موضوع طراحی فضای خواب برای چند کودک در یک اتاق پرداخته شده است. در این مطلب به نکته‌های طراحی اتاق خواب برای خانواده‌هایی اشاره می‌شود که بیش از ۲ فرزند دارند. ایده‌هایی که به شما کمک می‌‌کند که در صورت داشتن فضای محدود، سراغ چه سبک چیدمان‌هایی به ویژه در رابطه با انتخاب یا ساخت تخت خواب فرزندان‌تان بروید. 

همانندسازی
اتاق‌هایی که چند بچه از آن استفاده می‌کنند ترجیحا باید وسایلی شبیه به هم داشته باشد. مهمترین آیتم هم مربوط به روتختی‌ها است که بهتر است با یک طرح و تم رنگی باشند. تفاوت در انتخاب وسایل بچه‌ها بهتر است در انتخاب وسایل کوچک باشد؛ مثل اسباب بازی، کوسن‌های رنگی و…

اگر رنگ روتختی فرزندان بنا به سلیقه متفاوت است چه بهتر که از یک هارمونی مشخصی پیروی کند، درست مثل این تصویر که صورتی، بنفش و سبز هر سه از یک طیف ملایم استفاده شده است.

یک اتاق سفارشی
خیلی وقت‌ها دادن سفارش ساخت تخت به نجار، از خرید آن مقرون به صرفه‌تر است. به ویژه برای اتاقی که قرار است فضای مشترکی برای بیش از دو نفر باشد. سازنده بر اساس ارتفاع کف تا سقف اتاق و با در نظر گرفتن استانداردهای لازم، اقدام به طراحی می‌کند.

مهتابی ممنوع!
اگر طول دیوار اتاق زیاد باشد، یک سازنده خلاق به راحتی می‌تواند دو تخت با سایز استاندارد پایین و دو تخت روی دیوار طراحی و اجرا کند. بدترین ایده برای نورپردازی تخت‌هایی که نزدیک به سقف است، مهتابی است! به ایده این طراح برای تامین روشنایی تخت‌ها دقت کنید.

رنگ‌های تیره ممنوع
در زمان‌هایی که اتاق متراژ مناسبی دارد می‌توانید از دو سمت دیوار برای نصب تخت خواب استفاده کنید. به‌طور کلی برای چنین اتاقی سعی کنید سراغ رنگ‌های روشن بروید. این یک قانون است؛ هر چقدر فضا کوچک‌تر و وسایل بیشتر بود نباید رنگ‌های تیره و حتی طرح‌های شلوغ انتخاب کرد.

فرزند زیاد؛ خانه کوچک
اگر ارتفاع کف تا سقف اتاق امکان حضور تخت خواب سه طبقه را به شما می‌دهد (در خانه‌های کوچک امروزی عموما نمی‌شود) ایده بدی به نظر نمی‌رسد؛ گرچه به لحاظ استانداردهای طراحی داخلی پیشنهاد نمی‌شود مگر برای خانه‌های بسیار کوچک که فرزندان زیادی ساکن آن هستند.

هارمونی تیره – روشن‌ها
شرایط
ایده‌آل این است که هر تعداد فرزندی که در یک اتاق حضور دارند، جنسیت یکسان داشته باشند. البته که در زندگی امروزی دیگر چندان این اتفاق نمی افتد! در چنین شرایطی چیدمان اتاق و حتی رنگ‌بندی آن هم شکل و شمایل هماهنگ‌تری پیدا می‌کند. اگر دیوارهای اتاق تیره رنگ است حتما سراغ مبلمانی به رنگ روشن بروید. 

بزرگترها طبقه بالا!
برای حفظ امینت و البته محفوظ نگه داشتن حریم خصوصی لازم برای فرزندان بزرگ‌تر، فرزند بزرگ‌تر باید ساکن طبقه‌های بالای تخت شود و فرزند کوچک‌تر هم طبقه پایین… قرار نگرفتن طبقات تخت روی هم منجر به ایجاد دید بصری بهتری از فضای اتاق خواب می‌شود. 

تخت نباید کنار پنجره باشد
از خطاهای چیدمان در اتاق خواب بچه‌ها، قرار دادن تخت خواب به صورتی است که چسبیده به پنجره باشد. پنجره هم به دلیل شیشه‌ای بودن و هم به دلیل احتمال سقوط، نباید چسبیده به تخت و در معرض بازی، پریدن‌های احتمالی و یا ضربه باشد.
ضمن این که باز بودن پنجره هنگام شب، ممکن است تنفس را برای برخی کودکان حین خواب، در حالی که جریان هوای مستقیم روی صورتشان است سخت‌تر کند.

رنگ‌شناسی اتاق بچه‌های بازیگوش
رنگ آبی روشن از بهترین گزینه‌ها برای طراحی اتاق پسربچه‌های پر جنب و جوش محسوب می‌شود. مسلما در اتاقی که ۳ یا حتی ۴ پسر بچه شیطان در آن حضور دارند نباید از رنگ‌هایی که منجر به تحرک بیشتر می‌شود استفاده کرد. به ویژه برای بچه‌های بیش فعال…

قفسه‌ها را جدی بگیرید
زمانی که قرار است چند کودک در یک اتاق بازی کنند یا به استراحت بپردازند از کوچک‌ترین فضای پرتی باید به‌خوبی استفاده کرد. در چنین اتاق‌هایی کشوهای زیر تخت، کنج‌های مفید اتاق یا شبکه‌بندی کردن بخش‌هایی از دیوار برای قرار دادن وسایل و اسباب بازی بسیار به مادر خانه و حتی خود بچه‌ها (زمان مرتب کردن اتاق) کمک می‌کند.

سکوی خواب
اگر سبک عمومی تخت‌ها را نمی‌پسندید به فکر سفارش یک سکو باشید. این سکو که با ارتفاع استاندارد از سطح زمین (زمانی که کودک روی تخت می‌نشیند، پاهایش زمین را لمس کند) ساخته می‌شود، بهتر است از جنس «ام.دی.اف» باشد. فقط باید به فکر یک تشک استاندارد و کاوری مناسب برای روی این سکو باشید.

پله به جای نردبان
در طراحی اتاق با امکان قرارگیری چهار تخت خواب، چه بهتر که برای رسیدن کودک به طبقه بالای تخت «پله» طراحی شود. به ویژه برای کودکان کم
سن‌وسال تر… به این خاطر که بیش از استفاده نردبان به آن‌ها حس امنیت داده می‌شود.

جان پناه!
از مهمترین مواردی که در طراحی چنین اتاقی برای فرزندان‌تان باید در نظر بگیرید، «جان پناه» مناسب تخت خواب‌های طبقه دوم و حتی سوم است! تخت‌های فلزی و «ام.دی.اف» بهترین متریال برای چنین تخت‌هایی است. هر چه رنگ چوب روشن‌تر باشد، برای انتخاب روتختی مانور بیشتری می‌توانید بدهید. 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *