1403/02/08

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

چقدر طول می‌کشد تا اسپرم به تخمک برسد؟

چقدر طول می‌کشد تا اسپرم به تخمک برسد؟

چقدر طول می‌کشد تا اسپرم به تخمک برسد؟

معمولاً اسپرم در عرض ۱۵ تا ۴۵ دقیقه پس از انزال به تخمک می‌رسد. با این حال اگر تا زمان رابطه جنسی هنوز تخمک‌گذاری نکرده باشید این فرآیند می‌تواند بسیار طولانی‌تر از آن باشد زیرا اسپرم می‌تواند در داخل دستگاه تناسلی بماند و تا پنج روز منتظر تخمک بماند. تنها در عرض هشت ثانیه از ورود اسپرم به واژن، PH در واژن فوقانی افزایش می‌یابد. تقریباً در همان زمان در عرض یک دقیقه پس از انزال منی به ژل یا منعقد تبدیل می‌شود. محققان هنوز۱۰۰% مطمئن نیستند که چرا این اتفاق می‌افتد اما پیشنهاد شده است که می‌تواند به نگه داشتن اسپرم در نزدیکی دهانه رحم کمک کند. سپس حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه بعد ژل تجزیه می‌شود.

چند اسپرم به تخمک می‌رسد و لقاح در کجا انجام می‌شود؟

حدود ۳۰۰ میلیون اسپرم معمولاً در طول رابطه جنسی آزاد می‌شود اما تنها حدود ۲۰۰ اسپرم به تخمک می‌رسد. ابتدا اسپرم‌هایی که به دهانه رحم می‌رسند با مخاط دهانه رحم مواجه می‌شوند که می‌تواند اسپرم را “ببندد” و به دام بیاندازد. اگر قصد بارداری دارید نگران نباشید. در طی تخمک‌گذاری این مخاط آبکی‌تر می‌شود تا اسپرم بیشتری از آن عبور کند. در مرحله بعد اسپرم‌هایی که از دهانه رحم عبور می‌کنند به سمت لوله رحمی چپ یا راست حرکت می‌کنند. این به آن‌ها شانس ۵۰/۵۰ برای یافتن تخمک می‌دهد زیرا ما هر ماه در لوله رحمی چپ یا راست خود تخمک‌گذاری می‌کنیم.

آیا می‌توان لقاح یا کاشت تخمک را احساس کرد؟

خیر شما لقاح یا تخمک بارور شده خود را در دیواره رحم خود احساس نخواهید کرد. ممکن است هنگام کاشت خونریزی خفیف یا لکه بینی را تجربه کنید بنابراین اگر این اتفاق افتاد نگران نباشید. با این حال اگر نگران هستید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

لانه گزینی چیست؟

لانه گزینی زمانی اتفاق می‌افتد که یک تخمک بارور شده از لوله رحم به سمت پایین حرکت می‌کند تا در دیواره رحم کاشته شود. بسته به مسافتی که باید طی کند ممکن است حدود ۶ تا ۱۰ روز طول بکشد تا تخمک بارور شده کاشته شود. اگر تخمک در بالای لوله رحم بارور شود طبیعتاً زمان بیشتری طول می‌کشد تا به سمت پایین حرکت کند.

آیا راهی برای افزایش شانس بارور شدن تخمک توسط اسپرم وجود دارد؟

در حالت‌ایده‌آل برای اینکه لقاح اتفاق بیفتد باید حداکثر پنج روز قبل از تخمک‌گذاری رابطه جنسی داشته باشید. شما می‌توانید با ردیابی چرخه خود و داشتن رابطه جنسی تا حد امکان نزدیک به تخمک‌گذاری شانس لقاح خود را افزایش دهید. اگر برای بارداری طبیعی مشکل دارید روش‌هایی مانند تزریق اسپرم داخل سیتوپلاسمی می‌توانند در آزمایشگاه انجام شوند. این شامل تزریق فیزیکی اسپرم به تخمک است و برای زوج‌هایی که مشکلات ناباروری مردانه دارند (مثلاً تعداد کم اسپرم یا تحرک کم) پیشنهاد می‌شود.

چگونه از بارداری جلوگیری کنیم؟

اگر رابطه جنسی محافظت نشده داشته‌اید و سعی می‌کنید باردار نشوید پیشگیری از بارداری اورژانسی مانند قرص صبح بعد از ظهر می‌تواند آزاد شدن تخمک شما را متوقف کرده یا به تأخیر بیاندازد. به این معنی که نمی‌توان آن را بارور کرد. اگر تخمک شما قبلاً آزاد شده است پیشگیری از بارداری اضطراری نیز می‌تواند برای جلوگیری از لقاح یا لانه گزینی مؤثر باشد.

 

منبع:

flo.health/getting-pregnant


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *