1403/02/07

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

چند بار باید مو‌هایمان را بشوییم؟

چند بار باید مو‌هایمان را بشوییم؟

چند بار باید مو‌هایمان را بشوییم؟

شستن مو‌هایتان برای حفظ رشد سالم و جلوگیری از تجمع محصولات یا روغن‌هایی که در نهایت می‌تواند منجر به عفونت پوست سر شود حیاتی است. در اینجا برخی از عواملی است که باید قبل از تصمیم‌گیری در مورد اینکه چند بار باید مو‌های خود را بشویید در نظر بگیرید:

مو‌های چرب:

مو‌های چرب بهتر است روزانه شسته شوند تا از تجمع چربی در پوست سر و مو جلوگیری شود. مگر اینکه مو‌های شما خیلی پر، بلند یا مجعد باشد که شستن آن‌ها یک بار در روز زمانی که بیش از حد چرب می‌شود کافی است.

مو‌های خشک یا آسیب دیده:

مو‌هایی که خشک یا آسیب دیده هستند نباید زیاد شسته شوند زیرا روغن‌های طبیعی تولید شده توسط پوست از مو و پوست سر محافظت می‌کنند. اگر مو‌هایتان کم آب است می‌توانید هر پنج یا هفت روز یک بار آن را بشویید تا زمان بهبودی داشته باشد. شامپو زدن زیاد نیز می‌تواند باعث خشکی و آسیب مو شود به خصوص اگر از شامپوی نرم‌کننده استفاده شود.

مو‌های موج دار یا مجعد:

مو‌هایی که متراکم و مجعد هستند نیز نباید زیاد شسته شوند. این به این دلیل است که روغن تولید شده توسط پوست سر زمان بیشتری برای پوشاندن مو‌ها و تغذیه کامل آن‌ها نیاز دارد. قانون کلی این است که هر چهار تا پنج روز یک بار مو‌ها را بشویید. اگر به نظر می‌رسد موثر نیست سعی کنید آن را یک روز درمیان بشویید.  

مو‌های نازک:

مو‌های نازک و صاف سریع چرب می‌شوند بنابراین بهتر است آن‌ها را یک روز در میان بشویید تا تمیز نگه داشته شوند و رشد کنند. باقی ماندن روغن بیش از حد روی مو نیز می‌تواند باعث کاهش حجم مو‌ها شود.

مو‌های ضخیم:

این نوع مو‌ها تمایل دارند رطوبت و روغن را برای مدت طولانی‌تری حفظ کنند. شستن آن یک بار در هفته برای حفظ سلامت آن کافی است.

آیا شستن مو‌ها با تغییر فصل نیز تغییر می‌کند؟

بله،  تغییر فصل می‌تواند تأثیر بسزایی بر وضعیت مو داشته باشد. برای مثال زمستان مو‌ها را خشک‌تر می‌کند زیرا پوست سر چربی و عرق کمتری تولید می‌کند. از طرف دیگر تابستان پوست سر را عرق کرده و چرب می‌کند. بنابراین برنامه شستشوی موی شما باید تغییر کند و طول می‌کشد تا مو‌ها چرب یا نامرتب شوند.  

شامپو چه نقشی در شستن مو‌ها دارد؟

شامپو یک امولسیفایر است که با به دام انداختن روغن و پخش آن هنگام شستن آن با آب عمل می‌کند. پوست سر روغن‌های طبیعی تولید می‌کند که پوست را مرطوب نگه می‌دارد و از گرد و غبار و باکتری‌ها محافظت می‌کند. شستن مو‌هایتان با شامپو تضمین می‌کند که چربی اضافی از روی پوست پاک شده و مقداری برای حفظ سلامت مو باقی می‌ماند. با این حال هنگامی که شامپو بیش از حد استفاده می‌شود می‌تواند پوست سر و مو را از تمام روغن‌های ضروری پاک کند و آن را در معرض آسیب قرار دهد. در افرادی که مو‌های خشک دارند شوره سر گاهی اوقات می‌تواند به دلیل شستشوی بیش از حد با شامپو ایجاد شود.  

تا چد روز می‌توان مو‌ها را نشست؟

برخی از افراد نیاز به شستن مو‌های خود هر روز دارند و برخی می‌توانند بیش از یک یا دو هفته بدون شست و شو بمانند. در اینجا برخی از علائم رایجی وجود دارد که نشان می‌دهد برای شستشوی مو نیاز دارید:

مو‌های شما چرب است:

این اولین نشانه‌ای است که نشان می‌دهد مو‌های شما نیاز به شستشو دارد. همچنین چربی بیش از حد مو‌ها ممکن است منجر به خارش پوست سر و بوی نامطبوع مو شود.  

مو‌ها گره خورده‌اند:

در نهایت وقتی روغن و محصولات مو ترکیب شوند در نهایت گره می‌خورد. ‌شانه کردن مو‌هایتان نیز دشوارتر می‌شود و این زمانی است که مطمئناً می‌دانید که زمان شستشو فرا رسیده است.

آیا باید به طور مرتب مو‌ها را شست؟

راه‌های کمی وجود دارد که بتوانید فاصله بین شستشوی مو را افزایش دهید. یکی از روش‌های رایج استفاده از شامپوی خشک، پودر یا اسپری است که چربی اضافی مو را جذب می‌کند. اگر متوجه شدید که مو‌هایتان خیلی چرب نیست می‌توانید بین شستشو‌های معمولی با شامپو مو‌هایتان را با آب بشویید. آب می‌تواند مقداری کثیفی، عرق و گرده را از بین ببرد.

 

از کجا بفهمیم که مو‌ها نیاز به شست و شو دارند؟

چربی مو:

پوست سر شما ماده‌ای روغنی به نام سبوم ترشح می‌کند که فواید متعددی برای پوست و مو دارد. روغن همچنین باعث کثیف شدن مو‌های شما و تغییر بافت می‌شود. مقدار روغن تولید شده به ژنتیک، سن و چندین عامل دیگر از جمله جنسیت و محیط بستگی دارد. اگر مو‌هایتان خیلی چرب است هر روز آن را بشویید.

تجمع عرق:

عرق نقش مهمی در نامرتب و کثیف شدن مو‌های ما دارد. عرق، گرد و غبار و باکتری را جمع می‌کند که از ترشحات پوست تغذیه می‌کند و باعث می‌شود مو‌های شما بوی بدی بدهد. اگر در یک محیط گرم و مرطوب زندگی می‌کنید شستن منظم مو‌هایتان باید آن را تمیز نگه دارد. همچنین شستن مو‌های خود پس از یک تمرین عرق‌آور‌ایده خوبی است.

 استفاده از محصولات آرایشی مو:

محصولات آرایش مو روی مو و پوست سر جمع می‌شوند و در نهایت شروع به بوی بد می‌کنند. استفاده مکرر از این محصولات مستلزم شستن مکرر مو‌هایتان است. همچنین‌ ایده خوبی نیست که اجازه دهید این مواد برای مدت طولانی روی پوست سر شما باقی بمانند.

چگونه مو‌های خود را با روشی درست بشوییم؟

شامپویی را انتخاب کنید که مناسب نوع موی شما باشد و شامپو را به آرامی روی پوست سر خود ماساژ دهید تا تمام روغن آن گرفته شود. وقتی مو‌ها را می‌شویید نیازی نیست شامپوی خود را روی تمام مو‌ها پخش کنید. دفعات شستن مو‌ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برای یافتن بهترین شامپو و روش شستشوی مو باید یک روال از طریق آزمایش مشخص شود. یک نرم‌ کننده مخصوصاً برای افرادی که مو‌های خشک دارند ضروری است.

 

منبع:

parenting.firstcry.com

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *