جوش، لکه و جای زخم قدیمی همگی می‌توانند زیبایی پوست صورت را از بین ببرند. رژیم غذایی سالم، کاهش استرس و دنبال کردن سبک زندگی سالم همگی می‌توانند به شما در داشتن پوستی صاف کمک کنند. 
 زیبایی و شفافیت پوست مهم‌ترین اصل زیبایی خانم‌ها است و ما همه تمایل به داشتن پوستی زیبا و بی عیب و نقص داریم، اما بسیاری از آلودگی‌ها و عوامل دیگر باعث کدر شدن و یا پیر شدن پوست می‌شود.
جوش، لکه و جای زخم قدیمی همگی می‌توانند زیبایی پوست صورت را از بین ببرند. رژیم غذایی سالم، کاهش استرس و دنبال کردن سبک زندگی سالم همگی می‌توانند به شما در داشتن پوستی صاف کمک کنند.

درمان خانگی و ساده منافذ باز پوست
در این مقاله تصمیم داریم شما را با روش‌های طبیعی برای برطرف کردن ایرادات پوست و دستیابی به پوستی شفاف و سالم آشنا کنیم. این روش‌ها پوست شما را روشن و درخشان می‌کنند. تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

نکات مهم برای داشتن پوست صاف
اگر در حال حاضر از محصولی استفاده می‌کنید که حاوی مواد شیمیایی است، ممکن است باعث شود جوش بزنید. صرف اینکه چیزی جوش را از بین ببرد، دلیل نمی‌شود از به وجود آمدن جوش هم جلوگیری کند. استفاده از چنین محصولاتی می‌تواند پوست شما را خشک کند و باعث شود که پوست شما چربی بیشتری تولید کند و نهایتا منجر به مسدود شدن منافذ پوستتان شود.

فقط یک یا دو بار در هفته پوستتان را لایه برداری کنید. لایه برداری بیش از حد موجب سوزش و ناراحتی پوستتان می‌شود.

همیشه شب‌ها آرایشتان را پاک کنید. اگر شب را با آرایش بخوابید منافذ پوستتان مسدود می‌شود.

کشف کنید چه چیزی باعث شده تا صورتتان جوش بزند. ممکن است شما در حال استفاده از محصول جدیدی هستید که باعث ناراحتی پوست شما می‌شود.

به مقدار مناسب بخوابید و سعی کنید استرس نداشته باشید.

مقدار زیادی آب بنوشید.

اگر روی سینه یا پشتتان جوش زده است، ممکن است ایراد از شامپو یا نرم کننده تان باشد! از انواع ملایم‌تر یا برند‌های برتر استفاده کنید.

جوش هایتان را نکنید، ممکن است باعث شود که زخم شوند. اگر می‌خواهید جوش هایتان را بترکانید، روی تکه‌ای پارچه آب داغ ریخته، آن را برای چند ثانیه روی جوش بگذارید، سپس آن را بترکانید، اگر نشد، سعی نکنید که با زور این کار را انجام دهید، صبر کنید تا جوش کاملا به سطح پوستتان برسد.

هیچ گاه با دستان آلوده صورتتان را لمس نکنید، همیشه ابتدا دستان خود را بشویید.

میوه و سبزیجات بیشتری بخورید.

اسید فولیک و ب کومپلکس برای پوستتان خوب است.

ماسک‌های گیاهی و خانگی عالی برای داشتن پوست صاف و شفاف
چای سبز و عسل: یک فنجان چای سبز خنک شده، ۲ قاشق آرد برنج و نصف قاشق عسل را با هم ترکیب کنید و هر روز صبح بنوشید.

سرکه‌ی سیب: سرکه‌ی سیب حاوی اسید‌های ملایم است که می‌توانند پوست را لایه‌برداری کرده و لکه‌های پوستی را برطرف کنند. باور بر این است که این ترکیب خواص قابض دارد و ظاهر پوست را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این به متعادل کردن سطح PH پوست کمک می‌کند.

نکته: اگر پوستتان حساس است، مقداری ژل آلوئه‌ورا به سرکه‌ی سیب اضافه کنید.

جوی دو سر و لیمو: یک قاشق غذا خوری جوی دوسر پخته و له شده و یک قاشق غذا خوری آبلیمو را با هم ترکیب کنید و به آرامی بر روی صورت ماساژ دهید. اجازه دهید خشک شود و سپس بعد از ۲۰ دقیقه با آب یرد بشویید و با یک حوله نرم و تمیز خشک کنید. این درمان را قبل از رفتن به حمام انجام دهید.

نکته: اگر پوست حساسی دارید بهتر است آبلیمو را با کمی آب رقیق کنید.

آلوئه ورا: این گیاه حاوی اسیدآمینه‌های ضروری و سالیسیلیک اسید است که خواص ضدباکتریایی دارد. آلوئه‌ورا اثرات ضدپیری و مرطوب‌کننده روی پوست دارد و از پوست در برابر اشعه‌های فرابنفش خورشید محافظت می‌کند. این روش درمانی یک گزینه‌ی عالی برای سالم، نرم و هیدراته کردن پوست است.

گیاه آلوئه‌ورا را ببرید و ژل آن را خارج کنید.
ژل را به یک کاسه منتقل کنید.
ژل را روی کل صورت خود ماساژ دهید.
اجازه دهید ژل آلوئه‌ورا به مدت دست‌کم یک ساعت روی پوست بماند. سپس صورت خود را با آب گرم بشویید.
بقیه‌ی ژل را در یک مکان خنک نگه دارید.

آب برنج: زنان کره‌ای به دلیل فواید بسیار زیاد آب برنج، سابقه طولانی مدتی برای شستن صورتشان به این روش دارند. در واقع آب برنج یک مرطوب کننده طبیعی است که بـه کنـد شـدن روند پیری، شفافی و به از بین بردن لکه‌های پوست کمک می‌کند. می‌توانید به‌سادگی در منزل با کمی برنج و آب خودتان آن را تهیه کنید.

زرد چوبه و گوجه فرنگی: یک قاشق غذا خوری زرد چوبه و یک قاشق غذا خوری آب گوجه فرنگی را با هم ترکیب کنید و سپس روی صورت خود اعمال کنید و بعد از ۱۵ دقیقه با آب سرد بشویید. این درمان را قبل از حمام انجام دهید.

زاج سفید و عسل: زاج سفید می‌تواند از پوست در برابر بعضی از حساسیت‌ها محافظت کند. این ترکیب خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارد و به همین دلیل می‌تواند از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کند و آکنه را کاهش دهد.
پودر زاج سفید و عسل را در یک کاسه با هم مخلوط کنید.
ترکیب به دست آمده را روی صورت خود بمالید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه روی صورتتان بماند.
صورتتان را با آب ولرم بشوی

ماست و لیمو: یک قاشق غذا خوری ماست تازه و یک قاشق چای خوری آبلیمو را ترکیب کنید و به صورت خود بمالید و بعد از ۲۰ دقیقه با آب سرد بشویید. طبق روال این درمان را نیز قبل از حمام انجام دهید.

روغن کرچک: روغن کرچک غنی از ریسینولئیک اسید بوده که نوعی اسید چرب است و پوست را نرم و لطیف می‌کند. علاوه بر این می‌تواند به برگرداندن تولید سبوم (چربی) به حالت طبیعی کمک کند. بخور به باز شدن منافذ مسدود شده‌ی پوست کمک می‌کند و باعث می‌شود روغن کرچک به لایه‌های عمیق‌تر پوست نفوذ کند.

حوله را روی سرتان بگذارید و صورت خود را به کاسه‌ی آب داغ نزدیک کنید.
اجازه دهید ۲ تا ۳ دقیقه بگذرد. سپس به‌آرامی به صورتتان ضربه بزنید تا خشک شود.
حالا روغن کرچک را روی پوست خود بمالید و خوب ماساژ دهید.
اجازه دهید روغن طی شب روی پوستتان بماند.

سیب زمینی: مقداری خمیر سیب زمینی تهیه کنید و آن را بر روی پوست خود اعمال کنید، اجازه دهید که به مدت ۲۰ دقیقه بماند و سپس آن را با آب شستشو دهید؛ بهتر است که این درمان را ۲ بار در روز تکرار کنید.

روغن بادام: روغن بادام یک مرطوب‌کننده است و می‌تواند پوست را هیدراته نگه دارد. این روغن همچنین می‌تواند پوست را جوان کند، رنگ پوست را بهبود ببخشد و ظاهر اسکار را کاهش دهد.
روغن را بین انگشتان دست خود گرم کنید و بعد آن را روی صورتتان ماساژ دهید.
اجازه دهید روغن طی شب روی پوستتان بماند.

ماسک نارنج و گلاب: نارنج هم یکی از اعضای لیست دارندگان ویتامین سی است که برای داشتن پوست زیبا می‌توان استفاده کرد به این روش که آب یک عدد نارنج تازه را داخل لیوان بریزید و به آن یک تا دو قاشق چای خوری گلاب اضافه کنید و خوب هم زده و روی پوست بمالید. این ماسک باید ۱۵ دقیقه روی صورت بماند و سپس آن را با آب ولرم بشویید.

گلاب: از گلاب به‌طور رایج به‌عنوان تونر صورت استفاده می‌شود. این ترکیب PH پوست را متعادل می‌کند و گردش خون را بهبود می‌بخشد. گلاب به تسکین پوست تحریک شده و مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کند.

علاوه بر این جای جوش و آکنه و سایر لکه‌ها را برطرف می‌کند. شواهد عنوان می‌کنند که گلاب پوست را شاداب می‌کند و اثرات روشن‌کننده‌ای روی پوست دارد. اگر پوستتان چرب یا مستعد آکنه است، آب لیموترش و گلاب را با هم مخلوط کنید. اگر پوستتان خشک است، به جای آب لیموترش از روغن زیتون استفاده کنید.

ترکیب را خوب هم بزنید و آن را روی صورتتان بمالید.
اجازه دهید ترکیب به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی صورت بماند. سپس صورتتان را بشویید.

ماسک جوانه گندم: دو قاشق غذاخوری جوانه گندم تازه کوبیده شده و یا پودر آن را با نصف لیوان شیر خوب مخلوط کنید تا مخلوط یکنواختی درست شود.

حالا باید قبل از استفاده از ماسک صورت خود را با آب و صابون ملایمی بشویید و بعد از آن مخلوط را روی صورت بمالید و درحال پوشاندن پوست صورت از حالت ماساژ دادن نیز استفاده کنید و بعد از ۲۰ دقیقه ماسک را از روی پوست برداشته و صورت را با آب ولرم رو به سرد کامل بشویید.

زردچوبه: کورکومین موجود در زردچوبه خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارد و می‌تواند سلامت پوست را بهبود ببخشد و به پوست درخشندگی طبیعی دهد. علاوه بر این زردچوبه خواص بهبوددهنده‌ی زخم دارد و می‌تواند به درمان زخم‌ها و لکه‌ها کمک کند.

یک کاسه بردارید و در آن پودر زردچوبه و ماست را با هم مخلوط کنید.
یک لایه‌ی نازک از ترکیب به دست آمده را روی صورتتان بمالید.
بعد از ۱۵ دقیقه صورت خود را بشویید.

نکته:
قانون ۱۰ ثانیه را فراموش نکنید
بعد از حمام، حتما تونر و آبرسان خود را در ظرف ۱۰ ثانیه به پوستتان بمالید، زیرا هر چه مدت این زمان طولانی‌تر شـود، رطوبت‌رسانی کمتر و در نتیجه خشکی پوست بیشتر می‌شود. بنابرایـن هرچه سریع‌تر ایـن روند را انجام دهید، بیشتر از رطوبت پوست خـود محافظت خواهیـد کـرد. در حالت ایده‌آل، شما باید این کار را بلافاصله بعد از دوش انجام دهید.