1403/02/07

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

چند پیشنهاد برای کسانی که مادرشان را از دست داده‌اند

چند پیشنهاد برای کسانی که مادرشان را از دست داده‌اند

«روز مادر» که فقط برای مادر‌دارها نیست. هدیه روز مادر هم همینطور. چه کسی گفته‌است که نمی‌شود برای مادرهایی که از پیش‌مان رفته‌اند هدیه گرفت؟ مادرهایی که شاید کنارمان نباشند اما حواسشان به همه چیز زندگی ما هست و هنوز برایمان دعا می‌کنند. اگر شما هم مادرتان را از دست داده‌اید و نمی‌دانید و جای خالی حضور در روز مادر را با چه چیزهایی پر کنید. این گزارش را بخوانید.

به نیت‌شان خیرات بدهید

ساده‌ترین هدیه‌ای که می‌توانید برای مادرتان بفرستید. نذری دادن و خیرات به نیت آن‌هاست. خیرات‌تان را بهتر است طوری انجام دهید که به دست نیازمندان برسد. این خیرات می‌تواند رسم قدیمی از مادرتان باشد که می‌توانید آن را به جا بیاورید و یا دوباره آن را احیا کنید. هم می‌توانید مقداری مشخص را برای خیریه‌های معتبر به نیت‌ مادرتان واریز کنید.

برایشان قرآن بخوانید

با اعضای خانواده دور هم جمع شوید و تلاش کنید به نیت مادرتان که به رحمت خدا رفته یک قرآن ختم کنید. این یکی از بهترین هدیه‌هایی‌است که می‌توانید برای عزیزتان بفرستید. اگر هم نمی‌توانید یک ختم قرآن در موعد مشخص ختم کنید. بهتر است بازه طولانی‌تری در نظر بگیرید تا بتوانید آن را انجام دهید. باز هم اگر مقدور نیست هرچقدر که می‌توانید بخوانید.

نماز و روزه قضا به جای بیاورید

قدیمی‌ها آمار روزه و نماز قضایشان دست‌شان بود آن را گوشه‌ای نگه می‌داشتند تا اگر اتفاقی افتاد بچه‌هایشان آن را به جا بیاوند. اگر می‌توانید چند وعده نماز قضا و روزه به نیت‌ مادرتان به جای بیاورید. اگر هم برای خودتان مقدور نیست. می‌توانید به نیت ادای آن این مبلغ را به کسانی که این کار را انجام می‌دهد بدهید. طلبه‌های حوزودی زیادی هستند که این کار را انجام می‌دهند.

سر مزارشان بروید

زیارت اهل قبور هم برای خودتان آرامبخش است هم برای عزیزتان. خیال نکنید چون عزیزتان از دست رفته‌است سر زدن به مزارش چندان اهمیتی ندارد. می‌گویند اموات وقتی بالای سر جسم‌شان می‌روید آرامش می‌گیرند. این هدیه را به مادرتان بدهید و سبب آرامش و شادی روحش شوید.

به مادران شهدا سر بزنید

اگر شما روز مادر جای خالی مادرتان را احساس می‌کنید. مادران شهدا جای خالی شهیدشان را احساس می‌کنند. حتی اگر هزارسال گذشته باشد. به مادران شهدای محله و شهرتان سر بزنید. از چند روز قبل اگر کاری دارند برایشان انجام بدهید. اگر جایی می‌خواهند بروند و شاید سخت‌شان باشد به آن‌ها کمک کنید. اصلا بروید پای حرفشان بنشینید و از آن‌ها بخواهید در حق‌تان دعا کنند. اگر مادر شهیدی نمی‌شناسید سری به گلزار شهدای شهرتان بزنید که امن‌ترین نقطه جهان برای آن‌هاست.

 

خانه سالمندان بروید

خانه سالمندان پر است از پدرو مادرهایی که به دلایل مختلف مجبورند دور از فرزندانشان باشند. مادرهایی که فرزندانشان ترجیح داده‌اند از آنها دور باشند و رسیدگی به آن‌ها را به جای دیگری سپرده‌اند. روز مادر، مادرهای خانه سالمندان دلتنگ‌ترین هستند. خیلی‌هایشان چشم به در می‌دوزند و توقع آمدن فرزندانشان را ندارند اما دنبال کسی می‌گردند که شاید برای ساعتی نقش مادر را برایش بازی کنند. روز مادر به آن‌ها سر بزنید  چندساعتی پای صحبت حرفهای مادرانه‌شان بنشینید.

مناسک‌های مادرتان را به جا بیاورید

بیشتر مادرها در گذشته مناسک و عادت‌های مخصوص به خودشان داشته‌اند. طور خاصی نماز می‌خواندند. طور خاصی روزهای عید را برگزار می‌کردند. طور خاصی مهمانی می‌کردند. سعی کنید یک رسم و یک مناسک که مخصوص مادرتان بوده را به یادش انجام دهید تا روز مادر برایتان به یادش شیرین‌تر باشد.

 

دورهمی خانوادگی داشته باشید

مادرها همیشه فرزندانشان را دور هم و کنار هم می‌خواهند. از دیدن آن‌ها کنار هم لذت ببرند. طوری که آنها باهم بگو و بخند کنند آنها هم نگاهشان کنند. درست است که مادرتان را از دست داده‌اید اما او همچنان دوست دارد که خانواده و فرزندانش را دور هم ببیند. از هرجایی که هست نگاهشان کند و از اینکه باهم خوب و صمیمی هستند لذت ببرد. پس اگر مادرتان را از دست داده‌اید برای آرامش و شادی روحش هم که شده روز مادر‌ها برای ساعتی هم که شده کنار هم جمع شوید.

به نیت‌شان مراسم مذهبی بگیرید

به مناسبت روز مادر می‌توانید بانی مراسم‌های مذهبی در هیئت‌ها شوید. قربانی بدهید. خرج بدهید. حتی خودتان در خانه مراسم کوچکی برگزار کنید که آنها را به مادر مرحوم‌تان تقدیم کنید و این هدیه را از این دنیا به آن دنیا بفرستید.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *