1403/01/28

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

چند گام برای حمایت از فرزند در شرایط سخت

چند گام برای حمایت از فرزند در شرایط سخت

حمایت والدین از فرزندان

روش حمایت والدین در شرایط سخت فرزندان

اخیرا شاهد تغییرات غیر قابل پیش بینی بوده ایم و همه چیز از تعطیلی مدارس تا دور کاری؛ باعث شده است تا ماندن در خانه به یک چالش واقعی برای والدین در سراسر جهان تبدیل شود. خبرخوب این است که در حال حاضر تحقیقات زیادی برای درک چگونگی واکنش کودکان نسبت به بلایای طبیعی یا انسانی انجام شده است زیرا روال روزمره به کودکان احساس امینت می دهد و مرزها و انتظارات مشخصی را برای آن ها فراهم می کند.

کارهای روتین نیز می تواند به کودکان کمک کند تا از پس شرایط غیر قابل پیش بینی برآیند و اضطراب ناشی از تغییرات بزرگ را کاهش دهند. بر اساس نتایج این تحقیقات برخی از اقدامات عملی که والدین می توانند برای حمایت از فرزندان خود در زمان های نامشخص و بحرانی انجام دهند در این قسمت از خانواده پلاس بیا نی نی ذکر شده است.

حمایت از فرزند

۱- ارتباطی آرام و حمایتی برقرار کنید

روابط والدین با کودکان می تواند بر توانایی آن ها در یادگیری و ارتباط با دیگران تاثیر بگذارد. تحقیقات نشان می دهد که وقتی کودکان از جانب یک بزرگسال دلسوز حمایت شوند، سازگارتر و مقاومت بیشتری خواهند داشت. اگرچه معمولا این حمایت از سوی والدین است اما می تواند از جانب عمه، دایی، معلم، همسایه، مربی یا حتی خواهر و برادر هم باشد.

در حقیقت ، یک مطالعه ۴۰ ساله در مورد اثرات طولانی مدت فقر و اختلال عملکرد خانواده بر کودکان نشان می دهد که یکی از قوی ترین مواردی که کودکان به دور از خانواده تاب می آورند حمایت یک بزرگسال است.

به طور یقین والدین نیز احساس اضطراب می کنند و فرزندان از حالات و احساسات آن ها الگو می گیرند. به عبارتی، اگر آرام باشید فرزندتان نیز احساس اطمینان می کند و اگر به نظر مضطرب یا ترسی داشته باشید فرزندتان نیز احساس اضطراب و استرس خواهد کرد.

با توجه به این نکته ، بسیار مهم است که از نحوه رفتار و بیان خود با فرزندتان آگاه باشید بنابراین اگر احساس اضطراب می کنید اجازه ندهید کودکان نیز احساس ناامنی کنند. پس این امر ارزش وقت گذاری دارد و باید روش های مدیریت و غلبه بر استرس را برای خود تمرین کنید.

ارتباط با فرزند

۲- استفاده بیش از حد از رسانه ها مضر است

مطالعات انجام شده برروی کودکان پرخاشگر نشان می دهد که میزان یا مدت قرار گرفتن آن ها در معرض رسانه ها باعث این امر شده است و این فرقی نمی کند که در معرض مستقیم رسانه ها باشند یا غیر مستقیم . بر اساس تحقیقات، کودکانی که در معرض اخبار استرس آور رسانه ها قرار گرفته بودند طی ۷ هفته بعد دچار اختلال پس از استرس تروماتیک شده بودند.

البته محافظت کامل از کودکان در برابر اخبار ناراحت کننده واقع بینانه نیست اما ایده خوبی است که دسترسی آن ها را به پوشش های رسانه ای ؛ چه به صورت آنلاین و چه در تلویزیون، محدود کنید همچنین می توانید در مورد چگونگی گفتگو با فرزندان در مورد اخبار؛ مشاوره های زیادی را کسب کنید. شما می توانید با کودک خود صحبت کنید و ذهن او را معطوف به موضوع دیگری کنید. به عنوان مثال، گاهی یک بازی خانوادگی انجام دهید یا با همدیگر آشپزی کنید.

تماشای تلویزیون

۳- برقراری ارتباط حین آموزش، مهم است

یک عامل مهم محافظتی برای کودکان ارتباط با مدرسه است. اگرچه به خانواده ها توصیه می شود که محیطی شبیه مدرسه و آموزش را در خانه ایجاد کنند اما کارشناسان پیشنهاد می کنند تا والدین بیشتر بر تعریف یادگیری در خانه تمرکز کنند تا روی خواندن و حل مسئله، بنابراین اینگونه می توانند مهارت های ارتباطی و عاطفی خود را تقویت کنند.

به جای تلاش برای پیروی از یک برنامه درسی سخت در خانه، به دنبال روش هایی باشید که یادگیری را در برنامه روزانه خود بگنجانید. به عنوان مثال، فعالیت هایی مانند پخت و پز فرصت هایی برای کاربرد عملی ریاضیات را فراهم می کند و شناسایی گونه های معمول گیاهان یا حشرات طی طبیعت گردی می تواند علاقه کودک را به تاریخ طبیعی برانگیزد. انجام این کار حین خستگی کودک می تواند مفید باشد و منجر به خلاقیت و خودکفایی بیشتر او شود.

۴- در نحوه چگونگی مدیریت استرس توسط کودکان، تفاوت وجود دارد

مهم است که والدین از تفاوت در ترکیب بیولوژیکی فرزندشان آگاه باشند زیرا می تواند بر نحوه مدیریت استرس روانی ان ها تاثیر بگذارد. محققان به این نتیجه رسیده اند که تقریبا از بین هر ۵ کودک، یک نفر واکنش بیشتری به استرس نشان می دهد.

این کودکان در محیط های خوب و بد حساسیت بیشتری نشان خواهند داد. اگر آن ها در محیط های حمایتی رشد کنند ، در این شرایط عملکرد بهتری خواهند داشت. با این حال اگر همین کودک در سختی ها و آسیب ها بزرگ شود؛ بیش از یک کودک عادی تحت تاثیر استرس شرایط قرار می گیرد.

این بدان معناست که برخی از کودکان به ویژه در اوقات پرتنش یا نامطمئن، بیش از دیگران به توجه و حمایت نیاز دارند. والدین در این شریط برای ایجاد انعطاف پذیری و کاهش اضطراب کودک باید او را به توسعه مهارت های خود مدیریتی و کنترل هیجان تشویق کنند.

استرس کودک

۵- داشتن هدف برای کودک مفید است

آنچه که در شرایط سخت به نفع کودکان و بزرگسالان می باشد؛ داشتن هدف است. تحقیقات نشان می دهد که داشتن یک هدف می تواند به بزرگسالان و کودکان کمک کند تا زندگی بهتر و سالم تری داشته باشند. کودکان می توانند با داشتن فرصت هایی برای کمک به دیگران چه در خانه و چه در جامعه ، احساس هدفمندی کنند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *