1403/01/10

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

چه اتفاقی بعد از باداری برای واژن می افتد؟

چه اتفاقی بعد از باداری برای واژن می افتد؟

چه اتفاقی بعد از باداری برای واژن می افتد؟

بدن شما در طول بارداری تغییرات زیادی را تجربه می کند: واژن، شکم، سینه ها، پوست و موهای شما می توانند در حین بارداری و بعد از تولد متفاوت به نظر برسند. رشد یک انسان کامل همیشه آسان نیست و در نتیجه بدن شما تغییر خواهد کرد. برخی از تغییرات به وضوح قابل مشاهده است مانند خط تیره ای که می تواند بر روی شکم شما ظاهر شود و به خط نگرا معروف است. برای دیگران ممکن است به همان اندازه قابل مشاهده نباشند. بسیاری از زنان تعجب می کنند که چگونه بارداری روی واژن آنها تأثیر می گذارد و اگر زایمان به طورطبیعی باشد باعث کشیدگی آن می شود.

حالت‌های واژن پس از بارداری چیست؟

واژن شما ساختاری است که در داخل بدن شما قرار دارد. هر چیزی که در خارج مشاهده می کنید، از جمله لب های شما، کلیتوریس و مونس پوبیس (تپه ای که موهای شرمگاهی در آن رشد می کند) قسمت هایی از مجرا هستند نه واژن. دهانه واژن جایی است که خون قاعدگی عبور می کند و کودک هنگام زایمان خارج می شود .البته واژن حالت کشیدگی دارد.

کشش واژن چگونه است؟

واژن شما هنگام تولد کودک کشیده می شود تا بتوانید به کودک اجازه دهید از کانال زایمان عبور کند. یک مطالعه نشان داد که عضلات کف لگن درگیر در هنگام تولد می توانند بیش از سه برابر مقدار طبیعی خود کشش داشته باشند. در اثر کشیده شدن عضلات کف لگن در اطراف واژن ممکن است واژن شل شود. این تغییر بر اساس عوامل مختلفی از جمله بزرگ بودن کودک و هرگونه عارضه در هنگام زایمان و تعداد نوزادانی که قبلاً زایمان کرده اید، می تواند بارزتر باشد. عوامل ژنتیکی و اضافه وزن نیز تأثیرگذار هستند.

 

ظاهر واژن چه تغییری میکند؟

تغییراتی که در ظاهر مجرا و دهانه واژن شما می تواند پس از بارداری اتفاق بیفتد، موقتی است. اگرچه هایپرپیگمنتیشن ممکن است دائمی باشد. زایمان همچنین ممکن است باعث تورم یا تغییر رنگ در دوران بارداری یا روند زایمان شود. تورم و تغییر رنگ می تواند به دلیل هورمون های بارداری در سزارین یا زایمان واژینال رخ دهد. بسته به مدت و شدت زایمان شما ، روند زایمان می تواند منجر به تورم شود.

عملکرد واژن چه تغییری میکند؟

به طور کلی عملکرد واژن شما در نتیجه بارداری یا زایمان تغییر نخواهد کرد. با این حال، گاهی اوقات عضلات کف لگن که واژن را کنترل می کنند تحت تأثیر قرار می گیرند. این عضلات مثانه و واژن را احاطه کرده و از آن پشتیبانی می کنند. بنابراین می توانند در هنگام تولد یا از فشار بارداری آسیب ببینند یا ضعیف شوند. در برخی موارد آسیب به عضلات کف لگن می تواند منجر به عوارضی مانند اختلال عملکرد مثانه یا افتادگی رحم شود.

تغییر واژن چه تاثیری در بی اختیاری ادرار دارد؟

یکی از رایج ترین موضوعاتی که زنان پس از زایمان با آن روبرو می شوند بی اختیاری ادرار است. برخی از خانم ها متوجه می شوند که ادرار نشت می کند به خصوص با فعالیت شدید مانند پریدن یا عطسه. این معمول است، اما طبیعی و غیرقابل درمان نیست. برای جلوگیری از بی اختیاری ادرار و مراقبت های بهداشتی خود برای تقویت عضلات کف لگن از پزشک متخصص مشورت بگیرید.

آیا این موضوع روی رابطه جنسی تاثیر گذار است؟

عضلات کف لگن که در هنگام تولد بسیار سخت کار کرده اند در عملکرد جنسی و ارگاسم  نیز نقش دارند. بعضی از خانم ها رضایت جنسی را تجربه می کنند یا احساس می کنند واژن آنها به همان روشی که قبلاً در نتیجه ضعیف شدن عضلات کف لگن کار می کرد، کار نمی کند.و رابطه جنسی دردناک است ،همچنین می تواند به دلیل خشکی ناشی از تغییرات هورمونی بارداری و شیردهی باشد. این خشکی موقتی است و با روان کننده قابل درمان است.

چه درمانی برای تغییر واژن در رابطه جنسی وجود دارد؟

تمریناتی که از عضلات اصلی شما استفاده می کنند در حین بارداری بی خطر هستند و می توانند به درگیر شدن کل کف لگن برای تقویت آن کمک کنند. مطمئناً، هیچ تمرین شدید جدیدی را شروع نکنید، اما اگر قبل از بارداری ورزش کرده اید این کار را ادامه دهید زیرا فواید زیادی دارد.

چه طور لگن را درمان کنیم؟

برنامه های تمرینی کف لگن پس از زایمان در کاهش بی اختیاری ادرار پس از زایمان و قدرت کف لگن بسیار مفید است. موثرترین برنامه ها توسط متخصصان بهداشت آموزش دیده و اجرا می شوند و مانند یک دستگاه مقاومت به واژن عمل می کنند. ممکن است انجام این تمرینات به تنهایی دشوار باشد. اگر با عضلات ضعیف کف لگن دست و پنجه نرم می کنید ، با پزشک خود مشورت کنید.

 

نتیجه گیری:

به طور کلی واژن ساختاری است که برای اسکان کودک طراحی شده است و بعد از بارداری تغییر در ساختار و شکل ظاهری نخواهد داشت. در برخی موارد آسیب یا ضعیف شدن عضلات کف لگن، ممکن است  اتفاق بی افتد. یک زن ممکن است، دچار تغییرات پس از زایمان مانند بی اختیاری ادرار، اختلال عملکرد مثانه یا درد در حین رابطه جنسی شود. اگر هر یک از این تغییرات را تجربه کردید در مورد گزینه های درمان با پزشک خود صحبت کنید.

 

منبع: www.verywellfamily.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *