1403/01/09

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

چه زمانی باید شکاف لب و کام نوزاد را درمان کرد؟

چه زمانی باید شکاف لب و کام نوزاد را درمان کرد؟

چه زمانی باید شکاف لب و کام نوزاد را درمان کرد؟

دکتر حمیدرضا فتحی فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی و دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران معتقد است ناهنجاری مادرزادی شکاف لب و کام از بدو تولد تا سن حدود ۱۸ سالگی باید درمان شود.
او توضیح داد:« نوزادی که با ناهنجاری‌ شکاف لب و کام متولد می‌شود سه تا پنج ماهگی بهترین زمان برای جراحی لب او به شمار می‌رود و از ۹ ماهگی تا یک سالگی نیز زمان جراحی کام است. این ناهنجاری شایع‌ترین ناهنجاری مادرزادی به شمار می‌رود که شیوع آن در ایران یک در ۱۲۰۰ و یا یک در هزار است. ناهنجاری مادرزادی شکاف لب وکام در ایران نسبت به کشورهای دارای نژاد سیاه پوست بیشتر و نسبت به نژاد زرد پوست شرق آسیا کمتر است.بیماران گرفتار ناهنجاری مادرزادی شکاف لب و کام باید سال‌ها تحت نظر پزشک مربوطه باشند و پروتکل‌های درمانی مختلفی برای آنها اجرایی شود.»بیشتر بخوانید تشخیص لب شکری در بارداری.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی در ادامه به بیا نی نی گفت: «۳ تا ۴ سالگی نیز زمان گفتار درمانی بیمار به شمار می‌رود و شاید در این زمان نیاز به عمل‌های مکمل نیز وجود داشته باشد. در سنین قبل از مدرسه عمل روتوش لب انجام گرفته و در حدود سن ۸ تا ۹ سالگی نیز اقدام برای ارتودنسی و بررسی وضعیت دندان‌ها انجام می‌شود. در سنین ۱۶ تا ۱۷ سالگی نیز همچنان وضعیت بیمار باید ارزیابی شود و شاید جراحی‌های دیگری همچون بایمکس نیاز باشد. سن ۱۸ سالگی نیز زمان رینوپلاستی تعیین شده و وضعیت بیمار باید به طور کلی تحت پایش قرار گیرد.»


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *