1403/02/06

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

چه زمانی رشد پسران متوقف می‌شود؟

چه زمانی رشد پسران متوقف می‌شود؟

چه زمانی رشد پسران متوقف می‌شود؟

اگر یک پسر جوان یا نوجوان دارید ممکن است از خود بپرسید که چه زمانی رشد آن‌ها متوقف می‌شود و به قد کامل بالغ خود می‌رسند. همچنین به یاد داشته باشید که رشد فقط مربوط به قد نیست. همانطور که کودک شما در طول سال‌های نوجوانی رشد می‌کند و بالغ می‌شود تغییرات پیچیده و گاهی شگفت‌انگیز زیادی را تجربه می‌کند. همانطور که شما روند را پیش‌بینی می‌کنید و آن را مشاهده می‌کنید احتمالاً سوالات زیادی خواهید داشت. بسیاری از والدین به این فکر می‌کنند که رشد در دوران بلوغ چه زمانی آغاز می‌شود و از نظر تغییرات و جهش‌های رشد چه انتظاری باید داشته باشند. سوالات دیگر شامل این است که چگونه بفهمیم فرزند شما به درستی رشد نمی‌کند و چه زمانی رشد کودک شما به پایان می‌رسد.

چه زمانی رشد در پسران آغاز می‌شود؟

همه بچه‌ها در مورد رشد و بلوغ جسمی جدول زمانی خاص خود را دارند و منحنی خاص خود را دنبال می‌کنند. با این حال دختران (کودکانی که در بدو تولد به آن‌ها زن اختصاص داده شده است) معمولاً بلوغ را زودتر از پسران در ۱ تا ۲ سالگی شروع کرده و به پایان می‌رسانند.  پسر‌ها معمولاً در حدود ۱۱ یا ۱۲ سالگی بلوغ را شروع می‌کنند. هنگامی که بلوغ شروع می‌شود این روند معمولاً حدود چهار سال طول می‌کشد و در آن نقطه رشد قابل توجهی به پایان می‌رسد.

بلوغ پسران چه زمانی شروع می‌شود؟

در حالی که دختران ممکن است از ۸ تا ۱۳ سالگی بلوغ را شروع کنند اما پسران معمولاً یک یا دو سال دیرتر شروع می‌شود.  بیشتر پسر‌ها این فرآیند را از ۱۴ سالگی شروع کرده‌اند و اگر تا آن زمان علائم بلوغ را در فرزندتان مشاهده نکردید باید این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

بلوغ چه علائمی دارد؟

صحبت کردن در مورد برخی از این تغییرات ممکن است برای فرزندتان عجیب یا ناراحت‌کننده به نظر برسد. برای شما خوب است که یک درک کلی از آنچه باید انتظار داشته باشید داشته باشید تا بتوانید به هر سوالی که ممکن است فرزندتان در مورد آنچه در بدن او اتفاق می‌افتد پاسخ دهید. اولین علامت بلوغ در پسران بزرگ شدن بیضه‌ها و همچنین تیره شدن کیسه بیضه و نازک شدن پوست آن است. یکی دیگر از علائم اولیه ظاهر شدن مو‌های ناحیه تناسلی است.  پس از حدود یک سال تغییرات فیزیکی بیشتری اتفاق می‌افتد که شامل:

آلت تناسلی ابتدا در طول و سپس عرض رشد می‌کند و رشد کامل آن بین ۱۳ تا ۱۸ سالگی اتفاق می‌افتد صدای پسران با پیشرفت بلوغ عمیق‌تر می‌شود

اکثر پسر‌ها نیز در این مدت دچار جوش یا آکنه می‌شوند

جهش رشد در دوران بلوغ به چه صورت است؟

اوج جهش رشد می‌رسد اما ممکن است تا ۱۸ سالگی به رشد خود ادامه دهند.

چه چیزی بر قد کودک شما تأثیر می‌گذارد؟

قد کودک در درجه اول توسط ژنتیک تعیین می‌شود و معمولاً با ترکیبی از ژنتیک مادر و پدر کودک تعیین می‌شود. در موارد نادر کودک شما ممکن است عدم تعادل در هورمون‌های رشد خود داشته باشد که باعث رشد غیر طبیعی سریع یا آهسته او می‌شود. در این صورت ارزیابی کامل پزشک ضروری خواهد بود.

نتیجه‌گیری:

کودکانی که دوران بلوغ را می‌گذرانند ممکن است در مورد رشد خود نیز نگران باشند به خصوص اگر رشد خود را با همسالان خود مقایسه کنند. اگر فرزند شما اولین یا آخرین کسی است که جهش‌های رشد بلوغ را پشت سر می‌گذارد ممکن است احساس استرس یا اضطراب کند که طبیعی است.

 

منبع:

www.verywellfamily.com

 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *