1403/02/01

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

چه زمانی نوزادان می‌توانند آب بنوشند؟

چه زمانی نوزادان می‌توانند آب بنوشند؟

چه زمانی نوزادان می‌توانند آب بنوشند؟

هنگامی که کودک شما شش ماهه شد می‌توانید مقدار کمی آب به او بدهید. این زمانی است که شما غذا‌های جامد را به او می‌دهید و همچنین فعالیت او بیشتر می‌شود. همچنین می‌توانید سوپ را جایگزین کنید اما نوشابه یا سایر نوشیدنی‌های شیرین  ندهید. ممکن است با یک فنجان، قاشق یا فیدر بطری نوشابه شروع کنید. با این حال آب اضافی ممکن است منجر به درد شکمی یا ناراحتی دیگری شود.

آیا قبل از شش ماه آب دادن بی‌خطر نیست؟

بر جذب مواد مغذی تأثیر می‌گذارد:

آب، کودک را با کالری خالی پر می‌کند و می‌تواند توانایی او در جذب مواد مغذی از شیر مادر یا شیر خشک را تحت تأثیر قرار دهد. شیر مادر یا شیر خشک به اندازه کافی آب دارد، آب اضافی باعث دفع ادرار بیشتر بچه‌ها می‌شود. این می‌تواند منجر به کاهش وزن و افزایش سطح بیلی روبین شود و همچنین خطر ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهد.

مسمومیت با آب:

مقدار زیاد آب باعث مسمومیت با آب در نوزادان می‌شود. بنابراین مواد مغذی موجود در بدن را رقیق می‌کند. این امر منجر به تشنج و کاهش درجه حرارت بدن خواهد شد.

۳- کمبود آب بدن:

به نوزادان کمتر از شش ماه نباید آب داده شود زیرا کلیه آن‌ها هنوز رشد نکرده است. آن‌ها سدیم را همراه با آب اضافی از بدن خارج می‌کنند.

۴- آب اضافی می‌تواند کلیه‌ها را تحریک کند تا سدیم و الکترولیت‌ها را از بین ببرد و باعث کم آبی بدن شود.

۵- اشتهایی برای شیر مادر وجود ندارد:

شکم کودک پر از آب است و او نمی‌خواهد شیر مادر بخورد. این باعث می‌شود دوز روزانه مواد مغذی خود را از دست بدهد.

 

کودک بعد از شش ماه چه قدر آب باید بنوشد؟

– آب برای نوزادان شش تا ۱۲ ماهه:

وقتی حدود شش ماه شروع به دادن غذای جامد می‌کنید مصرف شیر کودک از ۲۵-۳۰ به ۲۵-۲۵ روز در روز کاهش می‌یابد. اما این به نوع جامدات معرفی شده و تعداد دفعات خوردن آن بستگی دارد. همراه با شیر مادر یا شیر خشک ممکن است هر روز بیش از دو تا چهار قاشق آب لازم نباشد. اگر کودک شما بسیار فعال است می‌توانید گاهی اوقات آب بیشتری تأمین کنید.

– آب برای نوزادان بالای ۱۲ ماه:

وقتی کودک شما وارد ماه دوازدهم می‌شود ممکن است انواع غذا‌ها را به او بدهید و یک وعده صبحانه، ناهار و شام را تنظیم کنید. بنابراین با کاهش مصرف شیر تغییر در مصرف مواد غذایی و افزایش فعالیت نیاز کودک شما به آب به طور طبیعی افزایش می‌یابد.

 

چه نوع فنجان یا بطری بهتر است استفاده شود؟

ممکن است مجبور شوید بسته به سن کوچولوی خود انواع مختلف فنجان یا بطری را انتخاب کنید.

– حدود شش ماهگی:

در این سن‌ایده آل برای معرفی آب از یک فنجان حاوی دستگیره‌ها و نی یا فوران نرم استفاده کنید. شما باید یک شیر بدون نشت را انتخاب کنید که قابل جدا شدن باشد. فنجان جریان آزاد به کودک شما کمک می‌کند تا بدون مکیدن نی بنوشد. این همچنین به رشد دهان کمک می‌کند زیرا او از عضلات مختلف برای نوشیدن استفاده می‌کند. اگر کودک در حال انتقال از شیر مادر به شیر خشک است یک بطری پستانک مانند پستان باید مناسب او باشد. چفت کودک شما طبیعی خواهد بود.

– حدود ۱۲ ماهگی:

این سنی است که می‌توانید به آن‌ها در نوشیدن فنجان‌ها کمک کنید.

چگونه می‌توان به کودک آب داد؟

باید مطمئن شوید که کودک با دقت آب می‌نوشد. دستورالعمل‌های زیر ممکن است کمک‌کننده باشند:

به کودک خود یاد بدهید که یک فنجان یا لیوان را نگه دارد.

سپس به او کمک کنید تا فنجان را به اندازه کافی متمایل کند تا جریان آب به طور مداوم جریان یابد.

همانطور که او از آن فنجان می‌نوشد آن را نگه دارید.

قبل از اینکه او فنجان را بدون کمک شما و بدون ریختن محتوا نگه دارد باید مرتباً این کار را انجام دهید.

می‌توانید از فنجان‌های مایع بدون ریختن استفاده کنید تا آب نریزد. این لیوان‌ها حتی اگر زیر و رو شوند نیز ایمن هستند زیرا آب از بدن خارج نمی‌شود مگر اینکه کودک آن را بمکد.

ممکن است چندین فنجان را امتحان کنید تا زمانی که فنجانی را که برای کودک شما راحت است پیدا کنید.

 

آیا باید آب جوشانده به نوزادان بدهید؟

بله خوب است که آب را برای کودک خود بجوشانید و خنک کنید. جوشاندن میکروارگانیسم‌ها را از بین می‌برد و در نتیجه خطر هرگونه عفونت را کاهش می‌دهد. حتی در هنگام تهیه شیرخشک برای نوزادان باید از آب استریل استفاده شود.

چه زمانی نوزادان می‌توانند آب لوله کشی بنوشند؟

می‌توانید از زمان معرفی آب به کودک آب لوله کشی را شروع کنید اما مطمئن شوید که آب فلوئور نیست. همچنین می‌توانید از فیلتر آب استفاده کنید تا با فیلتر کردن برخی مواد افزودنی مانند کلر و فلوراید پاک شود تا آب شیر تازه بماند.

 

منبع: www.momjunction.com


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *