اعتماد/ شاید ما فکر کنیم بازی برای کودکان صرفا جنبه سرگرمی دارد در صورتی که این‌طور نیست، بازی نقش مهم و کاربردی در رشد و تکامل ذهنی و شناختی، اجتماعی، عاطفی، فیزیکی، جسمانی و همچنین به وجود آوردن ساختار شخصیتی کودکان دارد. در ابتدا نوزاد با  بدن خود، با دست‌ها و انگشتانش بازی می‌کند و کم‌کم با بزرگ شدن و به راه افتادن او بازی‌هایش نیز تخیلی‌تر و پیچیده‌تر می شود. والدین حتما نباید اسباب‌بازی‌های گرانقیمت در اختیار کودک قرار دهند آنها می‌توانند با مهیا کردن شرایط مناسب، محیط مطلوب برای بازی کودکانه و همچنین بازی کردن با او باعث شوند کودک لذت و شادی بیشتری را تجربه کند، البته والدین باید زمانی کودک را به بازی دعوت کنند که شاد و سرحال باشد، گرسنه یا بیمار و بی‌حوصله نباشد. بازی باعث به وجود آمدن چه توانایی‌هایی در کودکان می‌شود: 
   صفات بارز کودکان از قبیل فرمان دادن یا فرمان بردن، مهاجم یا تسلیم شدن، اجتماعی یا منزوی بودن، احساسات دوستانه یا خصمانه داشتن، افسردگی یا شادی از طریق بازی مشخص می شود.
  کودک از طریق بازی کردن مهارت های زیادی مانند شایستگی، عزت نفس، استقلال، خلاقیت، کنجکاوی، استدلال و توانایی حل مساله را تمرین و رشد و گسترش می دهد.
  کودک در حین بازی یاد می‌گیرد چگونه با همسالان خود و دیگر افراد ارتباط و تعامل برقرار کند و اجتماعی بودن را  بیاموزد.
  کودک در حین بازی مشکلات و احساسات، توانایی‌ها و استعدادهای خود، ناکامی‌ها و اضطراب‌هایش، نکات مثبت و منفی‌اش را ابراز می‌کند و همچنین یاد می‌گیرد که کمک کند و کمک بخواهد.
  کودکان از طریق بازی امیال و آرزوها و تخیلات خود را نشان می دهند.
  در جریان بازی دقت، تمرکز و حافظه کودک رشد می‌یابند.
  بازی به کودکان این امکان را می‌دهد که نسبت به افراد و محیط پیرامون و دنیایی که در آن زندگی می‌کند، شناخت کافی به دست آورد.
  کودک  در حین بازی یاد می‌گیرد که چه چیزی خوب و چه چیزی بد است و همچنین یاد می‌گیرد اگر می‌خواهد فردی قابل قبول به حساب آید باید صادق، مرتب و منظم، درستکار و  باعدالت  باشد.
  کودک از طریق بازی با اسباب‌بازی‌هایش با انواع رنگ‌ها، شکل‌ها و اندازه‌ها آشنا می شود.
  والدین هنگام بازی با کودک صحبت کنند تا از این طریق ارتباطات کلامی و یادگیری زبان او نیز رشد و گسترش پیدا  کند.
  بازی باعث تقویت مهارت‌های فیزیکی و حرکتی و سلامت جسمی کودک می شود.
  والدین باید اسباب‌بازی متناسب با سن کودک انتخاب کنند، زیرا اگر اسباب‌بازی برای کودک سخت باشد او را خسته می کند و اعتماد به نفس او را کاهش می دهد و از طرفی اگر اسباب بازی‌اش خیلی ساده باشد کودک را به فکر کردن  وادار  نخواهد کرد.
و سخن آخر؛ بازی برای کودکان مقوله بسیار جدی و مهمی است که بستر مناسبی را برای رشد و تحول آنها به وجود می آورد پس باید به آن توجه بسیار زیادی شود ولی اگر به آن توجه کافی نشود و کودک را  از بازی محروم کنیم در واقع او را  از  زندگی  محروم کرده‌ایم.