بیا نی نی/ توضیح مرگ به کودکان و کنار آمدن با این موضوع در یک دوره ۶ ماهه تا ۲ ساله طول می کشد در این صورت باید آرام کردن کودک به مرور و با صبر و حوصله باشد و تمام رفتار ها و ناهنجاری های کودک درک شود. 
از جمله موضوعاتی که درک و پذیرش آن برای کودک سخت خواهد بود مرگ است. هر چند کودکان در بازی ها، داستان ها، شنیده ها و در بعضی موارد تجربه هایی مانند مرگ حیوانات و حشرات، تا حدودی با مسئله مرگ رو به رو شده اند، ولی درک عمیق مرگ بعنوان موضوعی دائمی که برای همه اتفاق می افتد برای آنها به خصوص کودکان زیر ۵ سال امری دشوار خواهد بود.

عکس العمل های احتمالی کودکان در در برابر سوگ
عکس العمل بچه ها به دور شدن و از دست دادن عزیزان به تناسب سن و توانمندی های شناختی و کلامی و ویژگی های سرشتی آنان، همچنین ارتباطی که با اطرافیان خویش دارند می تواند گوناگون و گاه غیرعادی باشد.
بلوغ عاطفی و روانی بچه ها سرعت یکسانی ندارد. کودکانِ زیر سه سال درکی از مرگ ندارند، گرچه به عواطف اطرافیان خویش عکس العمل نشان می‌دهند. امکان دارد کودک متوجه ناراحتیِ ابراز شده به وسیله والدینش باشد بدون آنکه دقیقاً دلیل آنرا بفهمد. این که بچه های کم سن و سال در دوره ی سوگواری بزرگسالان، حس راحتی و امنیت کنند، اهمیت دارد.
 احساس ترس در کودکان یک واکنش طبیعی به سوگ می باشد

در زیر چند نمونه از واکنش کودکان در برابر مرگ عزیزانشان ذکر شده است:
√ ناراحتی و حس تنهائی
√ حس ترس
√ مشکلات تحصیلی
√ احساس بی همدلی و بی یاور ماندن 
√ احساس خشم
یک عکس العمل طبیعی به سوگ می باشد. لازم است که خشم در مسیر مناسب ابراز شود. گاهی خشم به شخصی که از بین رفته بر می گردد؛ او به چه دلیل مرد؟ یا به دیگران راننده پدرم را کشت یا به خداوند یا خود او.
√ حس نگرانی و اضطراب
نگرانی از این که امکان دارد دیگر نزدیکانش را هم از دست بدهد.