1403/01/31

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

چگونه می‌توان علائم زایمان زودرس را متوقف کرد؟

چگونه می‌توان علائم زایمان زودرس را متوقف کرد؟

چگونه می‌توان علائم زایمان زودرس را متوقف کرد؟

یکی از ترس‌های مادران ترس از زایمان زودرس است. اما آیا می‎توان با دیدن علائم زایمان زودرس از آن پیشگیری کرد و به نوعی جلوی زایمان زودرس را گرفت؟ در ادامه با علائم زایمان زودرس و نحوه پیشگیری از آن آشنا می‌شوید.

زایمان زوردس چقدر خطرناک است؟

زایمان زودرس می‌تواند نگران کننده باشد و بیشتر والدین برای این وضعیت آماده نیستند. با این حال، روش‌هایی برای کمک به جلوگیری از زایمان زودرس در زنانی که در معرض خطر هستند وجود دارد. درمان‌هایی که در صورت شروع زودهنگام انقباضات، قبل از هفته ۳۷ بارداری، زایمان زودرس را کند یا متوقف می‌کند. طبق گفته کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان، حدود ۱۲ درصد از تولدها زودرس اتفاق می‌افتد. اما باید بدانید که زایمان زودرس همیشه به زایمان منجر نمی‌شود و برخی اوقات به خودی خود متوقف شده یا برای متوقف کردن آن دست به درمان می‌شوند. حدود ۹۰ درصد از زنان مبتلا به زایمان زودرس تا هفت روز بعد از شروع انقباضات زایمان نمی‌کنند.

انقباضات زایمان

علت زایمان زودرس و تولد زودرس چیست؟

برخی اوقات پزشکان نمی‌دانند که چرا زایمان زودرس شروع می‌شود. با این حال، عوامل مختلفی وجود دارد که می‌تواند خطر را افزایش دهد، از جمله:

  • بارداری چندقلویی
  • عفونت‌های خاص
  • مشکلات دهانه رحم
  • سن بالای مادر
  • سیگار کشیدن در دوران بارداری
  • استرس طولانی مدت
  • دیابت بارداری

درمان‌های پیشگیری از زایمان زودرس

زنان در معرض خطر زایمان زودرس، به ویژه زنانی که یک یا چند زایمان زودرس داشته‌اند، ممکن است کاندیدای یک یا چند درمان زیر باشند:

  • پروژسترون اغلب برای جلوگیری از سقط جنین و تولد زودرس استفاده می‌شود. مطالعات نشان داده است که این بیماری در خانم‌هایی که گردن رحم کوتاهی دارند، چه در بارداری دوقلویی چه بارداری تک، شایع‌تر است.
  • سرکلاژ، بخیه‌ای است که در دهانه رحم قرار دارد تا آن را بسته نگهدارد. در حالی از سرکلاژ برای بارداری بعد از ۵۰ سال برای پیشگیری از زایمان زودرس استفاده می‌شود، تحقیقات نشان می‌دهد که خصوصا در بارداری تک قلو، پروژسترون ممکن است به همان اندازه سرکلاژ موثر باشد.
  • استراحت در رختخواب به طور معمول برای خانم‌هایی که تجربه بارداری مکرر، اکلامپسی، پره اکلامپسی، خونریزی شدید واژینال، تغییرات غیرطبیعی دهانه رحم، رشد جنین، عوارض جفت یا دیابت بارداری دارند، توصیه می‌شوند.
  • عادت‌های بارداری سالم مانند مراقبت‌های پزشکی خوب قبل از تولد، هیدراته ماندن، پیشگیری از مصرف سیگار و الکل، خوردن غذاهای مغذی و مصرف ویتامین‌های دوران بارداری نیز ممکن است به کاهش خطر زایمان زودرس کمک می‌کند.

زایمان زودرس و استراحت کافی برای جلوگیری از آن

علائم و نشانه‌های زایمان زودرس

در برخی موارد، با آگاهی از علائم اولیه زایمان می‌توان از تولد زوردس جلوگیری کرد. برخی از علائم بارز شامل موارد زیر است:

  • پنج انقباض یا بیشتر ظرف یک ساعت
  • ترشح مایع آبکی از واژن (احتمال پاره شدن کیسه آب)
  • گرفتگی‌های قاعدگی مانند درد در قسمت تحتانی شکم
  • فشار لگن به طوری که احساس کنید جنین چرخیده است

اگر در معرض زایمان زودرس هستید، پزشک یا ماما ممکن است آزمایش فیبرونکتین انجام دهد که طی آن ترشحات واژن را برای وجود پروتئین بررسی می‌کند که ممکن است نشانه زایمان باشد.

درمان زایمان زودرس

تعدادی از درمان‌هایی که پزشکان در دوران زایمان زودرس به آن روی می‌آورند شامل استراحت در بستر، استراحت لگن، هیدراتاسیون است که می‌تواند انقباضات را کند یا متوقف کند. زنانی که پارگی زودرس غشا را تجربه می‌کنند اغلب برای جلوگیری از عفونت‌های رحمی آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند که می‌تواند منجر به تولد زودرس شود. آنتی بیوتیک‌ها همچنین می‌توانند در زنانی که قبلا پارپی زودرس را تجربه کرده‌اند بارداری را طولانی‌تر کند.

زایمان زودرس

داروهای مهم برای توقف زایمان زودرس

متوقف کردن زایمان زودرس دشوار است، به خصوص اگر دهانه رحم قبلا شروع به نرم شدن کرده باشد. بنابراین دو هدف اصلی درمان، به تعویق انداختن زایمان به مدت طولانی برای انتقال مادر به بیمارستان است که در این صورت نوزاد باید در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان بستری شود و با کمک استروئیدها رشد ریه کودک تسریع شود.
برای دستیابی به این تاخیر، پزشکان معمولا داروهای موسوم به توکلیوتیک را تجویز می‌کنند که می‌تواند انقباضات رحمی را کند یا متوقف کند. از رایج‌ترین آنها سولفات منیزیوم است که خاصیت دوبرابری دارد. این می‌تواند از بروز تشنج در زنان مبتلا به پره اکلامپسی جلوگیری کرده و خطر ابتلا به فلج مغزی و سایر اختلالا مغزی در نوزدان نارس را کاهش دهد.
از دیگر داروهایی که برای رشد ریه نوزاد استفاده می‌شود نیفدیپین و تربوتالین است که هر دو در مهار انقباضات رحمی موثر هستند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *