1403/01/30

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

کاری که والدین خوب انجام نمی دهند

کاری که والدین خوب انجام نمی دهند

نبایدهای والدین

نبایدهای مهمی که والدین حتما باید بدانند و به آنها عمل کنند

پیش از این بارها و بارها درمورد اهمیت تربیت فرزند صحبت کرده ایم و از ابعاد مختلف به تاثیر والدین در این مسئله پرداخته ایم. حتما همه ی شما میدانید که تک تک رفتار و گفتار ما به عنوان والدین تاثیر قابل توجهی روی فرزندانمان میگذارد، فرزندانی که آینده را خواهند ساخت پس باید آنقدر آماده و قوی تریبت شده باشند که از پس مدیریت افکار و رفتار خود در سنین بالاتر برآیند.

فرزند پروری آسان نیست و کسی آن را انکار نمی کند اما برای تربیت آن ها باید محتاط بود به همین منظور والدین باید یکسری از کار ها را انجام ندهند و به آن پایبند بمانند. در این قسمت بسیار مهم از خانواده پلاس بیا نی نی به معرفی نباید هایی از سوی والدین خواهیم پرداخت.

۱- فراموش نکنید که به کودکان خود بگویید آن ها را دوست دارید

ما آنقدر غالبا درگیر برنامه های روزمره خود می شویم که فراموش می کنیم به فرزندان خود بگوییم آن ها را دوست داریم. این کار کودک را لوس نمی کند زیرا در واقع نشان از عشق دادن به فرزندتان می باشد.

تربیت درست فرزند

۲- از او انتقاد نکنید و فقط با رفتار خود منظورتان را برسانید

گفتار معمولا آسان تر از عمل است اما در برخی از موقعیت ها کارآمد نخواهد بود. سعی کنید بر رفتار خود تمرکز کنید. هنگامی که کودک شما کار بدی انجام می دهد به جای این که به او بگویید این کار بد است بگویید رفتارت غیر قابل قبول است و راهکار های پیشنهادی ارائه دهید.

۳- از گفتن « نه » نترسید

کودکان از ساختاربندی و روتین منظم فواید زیادی می برند. برای نه گفتن و دلیل داشتن نگران نباشید. حتی اگر قرار است تا یک ساعت با شما ترشرویی کند، اما به زودی می فهمند که هر وقت پدر و مادر نه می گویند، حتما برای آن دلیل دارند و پایش می ایستند. حتی اگر این کار باعث ساعت ها گریه و جیغ کشیدن فرزند تان شود. آن ها به زودی مفهوم نه گفتن شما را خواهند فهمید.

۴- مقایسه نکنید

انجام این کار سخت است اما سعی کنید فرزندان خود را با همسالان و مهم تر از همه خواهر و برادرشان مقایسه نکنید.

مقایسه فرزندان باهم

۵- کودک را در جمع تحقیر نکنید

انجام این کار سخت است. تصور کنید کودک نوپای شما در فروشگاه بیسکویتی را بدون اجازه بردارد و بخورد! با این حال، بهتر است اگر در مکانی عمومی یا جمعی رفتار بدی دارند، به طور خصوصی و در خلوت به آن ها تذکر دهید.

۶- بیش از حد جلوی آن ها را نگیرید

اگر نتیجه کاری که کودک انجام می دهد خیلی خشن یا خطرناک نیست، پس بیش از حد با هر فعالیت او مخالفت نکنید. در واقع این روند یادگیری کودک است.

۷- فراموش نکنید که آن ها را درآغوش بگیرید

همه ما به آغوش کشیده شدن را دوست داریم حتی اگر فرزندانمان بزرگ شده باشند. مهم است که به طور منظم بچه ها را درآغوش بگیرید.

در آغوش گرفتن فرزندان

۸- هرگز از گوش دادن به حرف کودکان غافل نشوید

در دنیای شلوغ این روز ها که پر از سر و صدا و وسایل الکترونیکی است باید به خاطر بسپارید که برای فرزندتان وقتی را اختصاص دهید تا حرف هایشان را گوش دهید زیرا ممکن است چیز بسیار مهمی را برای شما تعریف کنند.

یاد بگیرید که گوینده ضعیف و شنونده قوی ای باشید. بگذارید کودک تان صحبت کند و به حرف های او گوش دهید و سپس آنچه شنیده اید را تعریف کنید تا بدانند که همه حرف هایشان را شنیده اید.

۹- در ایجاد محدودیت ها کوتاهی نکنید

تعیین محدودیت هایی برای زمان خواب و آمد و رفت بسیار مهم است تا کودکان محدودیت ها را بدانند. قاطع و در عین حال مهربان باشید.

۱۰- به حریم خصوصی آن ها احترام بگذارید

همانطور که ما به عنوان والدین کودک، حریم خصوصی خود را دوست داریم فرزندان مان نیز چنین هستند. به آن ها فضایی را اختصاص دهید و به حریم شان احترام بگذارید و دورادور مراقبشان باشید.

حریم خصوصی کودک

۱۱- انتخاب های کودک را محدود کنید

به کودک اجازه انتخاب کردن دهید ولی سعی کنید گزینه های پیشنهادی را محدود کنید خصوصا این کار در مورد بچه های کوچک تر بسیار مهم است زیرا در غیر این صورت انتخاب کردن برایشان سخت خواهد شد.

۱۲- همیشه کارهای فرزندتان را شما انجام ندهید

شاید این مسئله سخت به نظر برسد زیرا تصور ما این است که اگر کاری را به کودک بسپاریم روند انجام بسیار طولانی خواهد بود. با این وجود، گاهی در برابر اصرار کودک بایستید و از او بخواهید کارهایش را خودش انجام دهد زیرا باعث می شود تا خود را برای زندگی آماده کند.

۱۳- فراموش نکنید که برای آن ها وقت بگذارید

فراموش نکنید که برای کودک خود زمانی را اختصاص دهید.

این روز ها قطعا همه ی ما درگیر زندگی پر مشغله خود هستیم. اما گاهی اوقات تنها صرف یک ساعت وقت برای فرزندتان برای هردوی شما عالی است، موثر ترین کاری که می توانید انجام دهید این است که روزانه به مدت ۲۰ دقیقه هر کاری که او می خواهد را با هم انجامش دهید.

وقت گذاشتن برای فرزند

۱۴- از بحث های سخت اجتناب کنید

از بحث در مورد موضوعاتی مانند مصرف مواد مخدر و . . . خودداری کنید زیرا باید هر زمان که در موقعیت آن بودند و به راهنمایی شما نیاز داشتند با آن ها صحبت و به حرف هایشان گوش دهید که در غیر این صورت این موضوعات برای آن ها زود و نامناسب خواهد بود.

۱۵- همیشه برای کودک خود تصمیم گیری نکنید

سعی کنید مدام برای فرزند خود تصمیم نگیرید. همه ما می دانیم که پدر و مادر حق دارند تا برای فرزندشان تصمیم بگیرند اما آن ها باید یاد بگیرند که برای خودشان فکر کنند و با عواقب تصمیم خود زندگی کنند.

۱۶- از پدر و مادر بودن هراس نداشته باشید

شما می توانید دوست فرزند خود باشید اما هرگز نگذارید فراموش کنند که شما والدین آن ها هستید. این چیزی است که بیشتر به آن نیاز دارند پس نقش خود را در این جایگاه به خوبی ایفا کنید تا الگوی مناسبی برای فرزندتان باشید.

نبایدهای والدین

۱۷- کودک خود را به اجبار درگیر آموختن هر فعالیتی نکنید

هرگز فرزندتان را اگر علاقه ای ندارد در کلاس های متعدد ثبت نام نکنید. مدرسه رفتن به قدر کافی زمان او را پر می کند و گاهی اوقات بازی کردن و استراحت نیاز اوست پس اگر قصد ثبت نام او در کلاس خاصی را دارید حتما نظرش را جویا شوید و بدانید برای ورود به این کلاس تمایلی دارد یا خیر؟

۱۸- خود را با والدین دیگر مقایسه نکنید

پدر و مادر بودن سخت است حتی اگر بخواهید خود را با دیگران مقایسه کنید. خودتان باشید و به غرایز خود اعتماد کنید، هیچ کس بهتر از شما فرزندتان را نمی شناسد.

۱۹- غر نزنید

اگر درخواستی از کودک خود داشتید و او سریعا پاسخی نداد غر نزنید. در عوض سعی کنید در صورتی که خلاف این کار را انجام داد از او تعریف کرده و پاداشی را برایش در نظر بگیرید. اگر کاری که انجام می دهد نتایج منفی دارد، سعی کنید تا تمام نشدن کار به او هشدار دهید.

غر زدن والدین

۲۰- خونسردی خود را حفظ کنید

این مسلما یکی از دشوارترین کارهاست. بیشتر کودکان به یک درخواست یا دستوری که با ملایمت ذکر شود، به طور منطقی پاسخ بهتری می دهند. در مواردی که نیاز به توجه کودک تان دارید لازم است خونسردی خود را کاملا حفظ کنید و با این کار آن ها را متوجه اشتباهات شان کنید.

۲۱- از کتاب خواندن برای فرزند خود دست نکشید

کتاب خواندن برای فرزندتان را متوقف نکنید. هنگام خوابیدن برای او داستان بخوانید و نوازشش کنید. شما می توانید به نوبت برای یکدیگر داستان بخوانید. این گونه او را نیز تشویق به خواندن خواهید کرد.

۲۲- فراموش نکنید که با کودک تان بخندید

با هم خندیدن را فراموش نکنید. بعضی اوقات پدر و مادر بودن سخت می شود اما باید مطمئن شوید که بارها و بارها با یکدیگر قهقهه بزنید و از ته دل بخندید.

۲۳- از معذرت خواهی کردن نترسید

اگر کار اشتباهی انجام داده اید از عذر خواهی کردن نترسید. این بسیار مهم است زیرا کودک از شما می آموزد بنابراین وقتی کار اشتباهی انجام می دهید، معذرت خواهی کرده و ابراز پشیمانی کنید.

معذرت خواهی والدین

۲۴- تسلیم نشوید

هرگز عقب نشینی نکنید، تهدید نکنید و اقدامی نیز نکنید. تکرار یک هشدار اما عمل نکردن به آن به کودک این پیام را می دهد که می تواند به کارهایش ادامه دهد اما باید بخاطر داشته باشید که اگر او بدرفتاری می کند باید نتیجه رفتار خود را ببیند. ابتدا به فرزند تان هشدار و سپس به او یک فرصت دهید و اگر او مجدد کار اشتباهش را تکرار کرد، برای مدت کوتاهی از او دور شوید.

۲۵- خیلی به خود سخت نگیرید

همه ما می خواهیم پدر و مادر کاملی باشیم اما در واقع اشتباه می کنیم . سعی نکنید در انتقاد از مهارت های خود عجله کنید و بخواهید از پس هرکاری برآیید. درحالی که باید از وقت خود لذت ببرید زیرا این چیزی است که بچه ها واقعا به آن نیاز دارند.

۲۶- ذهن و مغز آن ها را نادیده نگیرید

ذهن آن ها همه کارها را کنترل می کند. طرز فکر، طرز رفتار، طرز ارتباط با دیگران تحت کنترل ذهنشان است. زمانی که ذهن درست کار کند، در نتیجه آن ها کارها را درست انجام می دهند. زمانی که در ذهنشان مشکلی وجود داشته باشد، در زندگی هم دچار مشکل می شوند.

اگر در زندگی مشکل داشته باشند، شما نیز دچار مشکل می شوید. پس اگر می خواهید کودک شما بهترین خودش باشد، از مغز و ذهن او مراقبت کنید و به او یاد بدهید که چگونه این کار را انجام دهد.

برخورد والدین با کودک

۲۷- از به کاربردن الفاظ منفی خودداری کنید

هرگز به فرزندتان نگویید:« تو آدم خرابکار و بدجنسی هستی» زیرا او این الفاظ منفی را درونی کرده و شروع به باور آن ها می کند.

۲۸- برکودک تان نظارت داشته باشید

لوب های پیشانی مغز انسان که در برنامه ریزی، قضاوت و کنترل تکانه ها نقش دارند تا حدود ۲۵ سالگی کاملا رشد نکرده اند بنابراین شما باید تا این سن مراقب فرزندان خود باشید. این بدان معناست که بررسی کنید او چه کاری انجام می دهد و با چه کسی زمان می گذراند. شما نباید در کار های او دخالت کنید اما باید مراقبش باشید و برکارهایش نظارت کنید.

۲۹- مسائل سلامت روانی آن ها را نادیده نگیرید

به طور متوسط از ارزیابی تا زمانی که بچه ها علائم یک بیماری روانی را نشان دهند ۱۱ سال طول می کشد. مبارزه با علائم بیش فعالی یا اضطراب و افسردگی می تواند بر توانایی آن ها در موفقیت مدرسه، دوستی و زندگی تاثیر منفی بگذارد.

۳۰- مسائل سلامت روانی خود را نادیده نگیرید

اگر از یک بیماری روانی رنج می برید – چه اختلال پس از حادثه باشد یا اختلال دو قطبی و .. این می تواند بر فرزندان تان نیز تاثیر بگذارد و زندگی آن ها را ویران کند. به خاطر داشته باشید که ابتدا از خود مراقبت کنید و بهترین نسخه از خودتان باشید تا بهترین والد برای فرزندتان نیز باشید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *