1403/01/09

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

کاپ قاعدگی چیست؟ نترس امتحانش کن!

کاپ قاعدگی چیست؟ نترس امتحانش کن!

آیا می‌خواهید بدانید کاپ قاعدگی چیست؟ این مطلب به شما کمک می‌کند. در این مقاله به شما می‌گوییم که کاپ قاعدگی، نوعی محصول بهداشتی زنانه قابل استفاده مجدد است و مزایای آن را بررسی می‌کنیم.

کاپ قاعدگی چیست؟

آیا می‌خواهید بدانید کاپ قاعدگی چیست؟ این مطلب به شما کمک می‌کند. در این مقاله به شما می‌گوییم که کاپ قاعدگی، نوعی محصول بهداشتی زنانه قابل استفاده مجدد است و مزایای آن را بررسی می‌کنیم.

در این مقاله می‌خوانید

  • کاپ قاعدگی چیست؟ نحوه استفاده از آن
  • پیش از گذاشتن کاپ قاعدگی چه کنید؟
  • چگونه از کاپ قاعدگی استفاده کنید؟
  • چه زمانی باید کاپ قاعدگی را بیرون بیاورید؟
  • چه زمانی باید کاپ قاعدگی را بیرون بیاورید؟
  • چگونه کاپ قاعدگی خود را بیرون بیاورید؟
  • مراقبت‌های بعد از گذاشتن کاپ قاعدگی
  • مزایای استفاده از کاپ قاعدگی چیست؟
  • چرا زنان کاپ قاعدگی را انتخاب می‌کنند؟
  • خلاصه

کاپ قاعدگی چیست؟

کاپ قاعدگی، یک فنجان قیفی‌شکل کوچک و منعطف است که از لاستیک یا سیلیکون ساخته شده و می‌توانید آن را در دوران قاعدگی در واژن خود قرار دهید.
کاپ‌ها می‌توانند خون بیشتری را نسبت به روش‌های دیگر در خود جای دهند و بسیاری از زنان از آن به عنوان جایگزینی سازگار با محیط زیست به جای تامپون یا پد استفاده می‌کنند.
بسته به میزان خونریزی خود، می‌توانید تا ۱۲ساعت از کاپ قاعدگی استفاده کنید.
برندهای مختلفی از کاپ قاعدگی وجود دارد. به مطالعه این مقاله ادامه دهید تا درباره نحوه قرار دادن و برداشتن کاپ قاعدگی، نحوه تمیز کردن آن و موارد دیگر، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

کاپ قاعدگی چیست؟
کاپ قاعدگی چیست؟ نحوه استفاده از آن
اگر به استفاده از کاپ قاعدگی علاقه‌مند هستید، با متخصص زنان صحبت کنید. درست است که می‌توانید مارک‌های مختلفی را به صورت آنلاین یا از داروخانه‌ها خریداری کنید، اما ابتدا باید اندازه مورد نیاز خود را بدانید. اکثر برندهای کاپ قاعدگی نسخه‌های کوچک و بزرگ این محصول را می‌فروشند.

معمولا برای زنان کمتر از ۳۰سال که زایمان طبیعی نداشته‌اند، کاپ‌های قاعدگی کوچک‌تر توصیه می‌شود.

برای تعیین اندازه مناسب فنجان قاعدگی باید این موارد را در نظر بگیرید:

  • سن
  • طول دهانه رحم
  • آیا خونریزی سنگین دارید یا نه؟
  • سفتی و انعطاف‌پذیری کاپ قاعدگی
  • ظرفیت کاپ قاعدگی
  • قدرت عضلات کف لگن
  • زایمان واژینال

معمولا برای زنان کمتر از ۳۰سال که زایمان طبیعی نداشته‌اند، کاپ‌های قاعدگی کوچک‌تر توصیه می‌شود. سایزهای بزرگ‌تر اغلب برای زنانی که بیشتر از ۳۰سال دارند، زایمان طبیعی داشته‌اند یا پریود سنگین‌تری دارند، توصیه می‌شود.

کاپ قاعدگی چیست؟
پیش از گذاشتن کاپ قاعدگی چه کنید؟
وقتی برای اولین بار از کاپ قاعدگی استفاده می‌کنید، ممکن است احساس ناراحتی کنید. اما چرب کردن آن می‌تواند به تسهیل روند گذاشتن آن کمک کند. قبل از گذاشتن کاپ، لبه آن را با آب یا روان‌کننده‌ای بر پایه آب چرب کنید. قرار دادن کاپ قاعدگی مرطوب یا چرب بسیار راحت‌تر است.

وقتی برای اولین بار از کاپ قاعدگی استفاده می‌کنید، ممکن است احساس ناراحتی کنید. اما چرب کردن آن می‌تواند به تسهیل روند گذاشتن آن کمک کند.

چگونه از کاپ قاعدگی استفاده کنید؟
برای استفاده از کاپ قاعدگی این مراحل را دنبال کنید:
۱- دست‌های خود را کاملا بشویید.
۲- آب یا روان‌کننده‌ای بر پایه آب را روی لبه فنجان بمالید.
۳- کاپ را محکم از وسط تا کنید و آن را در یک دست بگیرید و لبه آن رو به بالا باشد.
۴- کاپ را مانند تامپون بدون اپلیکاتور داخل واژن خود قرار دهید. باید زیر دهانه رحم شما قرار بگیرد.
۵- هنگامی که کاپ در واژن شما قرار گرفت، آن را بچرخانید.
اگر کاپ قاعدگی را به درستی قرار داده باشید، نباید آن را احساس کنید. همچنین باید بتوانید حرکت کنید، بپرید، بنشینید، بایستید و سایر فعالیت‌های روزمره را بدون افتادن آن انجام دهید. اگر در گذاشتن کاپ مشکل دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

کاپ قاعدگی چیست؟
چه زمانی باید کاپ قاعدگی را بیرون بیاورید؟
بسته به اینکه خونریزی شدید دارید یا نه، می‌توانید ۶ تا ۱۲ساعت از آن استفاده کنید یعنی می‌توانید از کاپ در طول شب هم استفاده کنید.
همیشه باید کاپ قاعدگی را طی ۱۲ساعت تخلیه کنید. اگر قبل از آن پر شد، برای جلوگیری از نشتی باید آن را زودتر از موعد خالی کنید.

چگونه کاپ قاعدگی خود را بیرون بیاورید؟
برای بیرون آوردن کاپ قاعدگی، این مراحل را انجام دهید:
۱- دست‌های خود را کاملا بشویید.
۲- انگشت اشاره و شست خود را داخل واژنتان قرار دهید. دسته کاپ را به آرامی بکشید تا بتوانید به مرکز آن برسید.
۳- پایه را فشار دهید، سپس آن را به سمت پایین بکشید تا کاپ خارج شود.
۴- پس از بیرون آمدن، کاپ را در توالت خالی کنید.

کاپ قاعدگی چیست؟
مراقبت‌های بعد از گذاشتن کاپ قاعدگی
کاپ‌های قاعدگی قابل استفاده مجدد، باید قبل از قرار دادن مجدد در واژن شسته و تمیز شوند. هر کاپ باید حداقل دو بار در روز خالی شود.

کاپ‌های قاعدگی قابل استفاده مجدد بادوام هستند و با مراقبت مناسب از ۶ماه تا ۱۰سال عمر می‌کنند. کاپ‌های یک‌بار مصرف را پس از خارج کردن دور بیندازید.

کاپ‌های قاعدگی قابل استفاده مجدد، بادوام هستند و با مراقبت مناسب از ۶ماه تا ۱۰سال عمر می‌کنند. کاپ‌های یک‌بار مصرف را پس از خارج کردن دور بیندازید.

مزایای استفاده از کاپ قاعدگی چیست؟
کاپ قاعدگی این مزایا را داراست:

  • مقرون به صرفه است.
  • ایمن‌تر از تامپون است.
  • نسبت به پد یا تامپون، خون بیشتری نگه می‌دارد.
  • برای محیط زیست بهتر از پد یا تامپون است.
  • حتی اگر آی‌یو‌دی دارید باز هم می‌توانید از آن استفاده کنید.

کاپ قاعدگی چیست؟

چرا زنان کاپ قاعدگی را انتخاب می‌کنند؟
بسیاری از زنان استفاده از کاپ قاعدگی را به این دلایل انتخاب می‌کنند:

۱- می‌خواهند از بودجه خود به بهترین شکل استفاده کنند
برخلاف تامپون‌ها یا پدها که باید به طور مداوم خریداری شوند و سالیانه هزینه زیادی دارند، برای یک کاپ قاعدگی قابل استفاده مجدد، یک بار هزینه پرداخت می‌کنید و تا سال‌ها امکان استفاده از آن را دارید.

کاپ قاعدگی چیست؟ نترس امتحانش کن!
۲- کاپ‌های قاعدگی ایمن‌تر هستند
به این دلیل که کاپ‌های قاعدگی به جای جذب خون، آن را در خود جمع می‌کنند، خطر ابتلا به سندرم شوک سمی را ندارند. سندرم شوک سمی، یک عفونت باکتریایی نادر مرتبط با استفاده از تامپون و پد است.

۳- کاپ‌های قاعدگی خون بیشتری را نگه می‌دارند
یک کاپ قاعدگی می‌تواند حدود ۲۸.۴ گرم خون قاعدگی را نگه دارد. در صورتی که تامپون‌ها فقط حدود ۹گرم از خون قاعدگی را نگه می‌دارند.

کاپ قاعدگی چیست؟ نترس امتحانش کن!
۴- با محیط زیست سازگار هستند
کاپ‌های قاعدگی قابل استفاده مجدد می‌توانند برای مدت طولانی دوام بیاورند، به این معنی که باعث صدمه کمتری به محیط زیست می‌شوند.

۵- با کاپ قاعدگی می‌توانید رابطه جنسی داشته باشید
به این موضوع توجه کنید که بسیاری از پزشکان داشتن رابطه جنسی را در طول قاعدگی مجاز نمی‌دانند، اما اگر بخواهید در این دوره رابطه داشته باشید، لازم است بدانید که بسیاری از کاپ‌های قابل استفاده مجدد را باید قبل از رابطه جنسی خارج کنید، اما می‌توانید از کاپ‌های یک‌بار مصرف نرم هنگام رابطه استفاده کنید. همسر شما کاپ را احساس نمی‌کند، حتی لازم نیست نگران نشتی باشید.

بسیاری از کاپ‌های قابل استفاده مجدد را باید قبل از رابطه جنسی خارج کنید، اما می‌توانید از کاپ‌های یکبار مصرف نرم هنگام رابطه استفاده کنید.

۶- اگر آی‌یو‌دی دارید باز هم می‌توانید از کاپ قاعدگی استفاده کنید
برخی از شرکت‌ها ادعا می‌کنند که کاپ قاعدگی می‌تواند آی‌یو‌دی را از جای خود خارج کند، اما مطالعات این باور را رد کرده است. اگر دراین‌باره نگرانید، با پزشک خود در مورد استفاده از کاپ قاعدگی مشورت کنید.

کاپ قاعدگی چیست؟ نترس امتحانش کن!
پرسش و پاسخ مخاطب بیا نی نی درباره کاپ قاعدگی
سئوال مخاطب بیا نی نی: سلام، به تازگی با محصولی به نام کاپ قاعدگی آشنا شدم که داخل واژن قرار میگیره و به جای جذب به جمع‌آوری خونریزی قاعدگی می‌پردازه. جنسش از سیلیکون پزشکیه و میگن بدون عارضه هست. هر ١٢ساعت باید تخلیه و بعد از شستشو جایگذاری بشه، قابلیت استفاده مجدد هم بعد از ضدعفونی کردن داره، ظاهرا این وسیله در اروپا و امریکا خیلی مورد استفاده است، ولی اطلاعات فارسی در دست نیست. می‌خواستم بدونم چقدر این وسیله قابل اطمینانه؟ آیا کسی استفاده کرده؟

پاسخ دکتر نوشین نظری، متخصص زنان و زایمان:
دوست عزیز این روش‌های خاص برای پیشگیری از خروج خون اگر برای تایم کوتاه استفاده شود مشکل‌ساز نیست، اما نکته این است که افراد برای ساعات طولانی از این روش استفاده می‌کنند که باعث برگشت خون به بالا و یا پس زدن خون به خارج می‌شود که مشکلات بسیار شدیدی ایجاد می‌کند. بهتر است خون قاعدگی از مجرا خارج شود.

کاپ قاعدگی چیست؟ نترس امتحانش کن!
خلاصه
کاپ قاعدگی، یک فنجان قیفی‌شکل کوچک و منعطف است که می‌توانید از آن در دوره قاعدگی خود استفاده کنید. سازگار بودن با محیط زیست، مقرون به صرفه بودن، امکان استفاده همزمان با آی‌یو‌دی و ایمن بودن، برخی از مزایای کاپ قاعدگی است. اگر روش گذاشتن و برداشتن آن را یاد بگیرید، با آن احساس راحتی خواهید کرد.

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک بیا نی نی سر بزنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *