1403/01/31

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

کودک قبل این سن نباید تلویزیون تماشا کند !

کودک قبل این سن نباید تلویزیون تماشا کند !

تماشای تلویزیون برای کودکان

تماشای تلویزیون و استفاده از موبایل تا قبل این سن برای کودک ممنوع

طبق بررسی های انجام شده در مورد امراض کودکان؛ آن ها نباید تا سن ۱۸ الی ۲۴ ماهگی تلویزیون تماشا کنند. بعد از آن هم تماشای تلویزیون باید در طول روز یک ساعت یا کمتر باشد و محتوای آن نیز باید کاملاً با کیفیت و خانوادگی باشد و در کنار خانواده به تماشای آن بپردازند. معمولا وقتی والدین متوجه می شوند که طبق گفته متخصصان اطفال، کودکان نباید تا قبل از ۱۸ ماهگی تلویزیون یا برنامه های تلفن همراه را تماشا کنند، شوکه می شوند زیرا تا قبل این خلاف این کار را انجام داده اند. براساس تحقیقات و آمار،۹۲.۲ درصد از کودکان از یک سالگی و برخی از ۴ ماهگی، از تلفن های همراه و تلویزیون استفاده می کنند و مدام در دسترس شان قرار می گیرد.

تماشای تلویزیون برای کودکان

چرا قبل از ۱۸ ماهگی تلویزیون و موبایل برای کودک خطرناک است؟

اوایل رشد مغز

بسیاری از والدین اظهار می کنند که کودک شان تماشای تلویزیون را دوست دارد اما در حقیقت نوزادان ممکن است به رنگ های روشن و حرکت سریع نور و نقطه ها در صفحه تلویزیون خیره شوند اما مغز آن ها از تمام تصاویر عجیب و غریب قادر به درک احساس و معنایشان نیست. حدود ۱۸ ماه طول می کشد تا مغز کودک به حدی رشد کند که معادل نمادهای موجود در صفحه نمایش را در دنیای واقعی نشان دهد.

آنچه نوزادان و کودکان نوپا بیشتر از هر چیز بدان نیاز دارند تعامل با اطرافیانشان است. این بدان معنا نیست که آن ها نباید با مادربزرگ یا اقوامی که از لحاظ مقصدی دور هستند تماس ویدئویی داشته باشد. کودک در دنیای واقعی باید اشیا را لمس کند، تکان دهد یا پرتاب کند و با صدای افرادی که نزدیکش هستند آشنا شود. بر اساس مطالعات، تماشای تلویزیون و لمس صفحات الکترونیکی منجر به یادگیری مهارت ها در دنیای واقعی نخواهد شد.

تماشای تلویزیون برای نوزاد

مشکل و آسیب کجاست ؟

طبق آنچه که گفته شد، مطمئنا نوزادان و کودکان نوپا از تماشای تلویزیون چیزی دریافت نمی کنند اما در واقع آن ها این کار را دوست دارند، حال مشکل و ضرر چیست؟ تصور کنید هنگام صرف یک وعده غذایی تلویزیون روشن است و کودک به جای خوردن مشغول تماشای آن است. آیا این کار برای کودک بهتر و جذاب تر از رفع گرسنگی نیست؟

قطعا پاسخ به این سوال مثبت است. در حقیقت، کودک تماشای تلویزیون را به رفع گرسنگی ترجیح می دهد و اینجاست که ضرر آن مشخص می شود. چنانچه در این مطلب مهم بیا نی نی می خوانید شواهد نشان می دهد که تماشای تلویزیون قبل از ۱۸ ماهگی تاثیرات منفی و پایداری بر رشد زبان، مهارت خواندن و حافظه کوتاه مدت کودکان دارد که این می تواند منجر به مشکلات خواب، توجه و تمرکز او شود.

کودکان به طور خاص میل به تعامل با دیگران دارند. حالات صورت، لحن صدا و زبان بدن یک کودک نوپا با والدینش آنقدر زیبا و پیچیده است که محققان مجبورند این تعاملات را به حالت ویدئو ضبط کنند و سرعت آن را کاهش دهند تا بتوانند تمامی اتفاقات را مو به مو شاهد باشند.

یک کودک نوپا هنگام شام پختن مادر خود چیز های بیشتری یاد می گیرد تا اینکه همان کار را از صفحه تلویزیون تماشا کند زیرا در موقعیت اول می تواند به مادرش نگاه کند و تعامل برقرار کند.

روشن بودن تلویزیون حتی در پس زمینه و زمانی که کسی آن را تماشا نکند برای تاخیر در پیشرفت زبان کودک کافیست. به طور معمول پدر و مادر در حالیکه یک کودک نوپا در اطرافشان باشد حدود ۹۴۰ کلمه در ساعت صحبت می کنند اما با روشن بودن تلویزیون این تعداد به ۷۷۰ کلمه کاهش میابد. کلمات کمتر، به معنای یادگیری کمتر است.

کودکان نوپا همچنین با تماشای تلویزیون عادت می کنند تا برای مدت طولانی به صفحه آن خیره شوند که برای تمرکز و بینایی و سرعت رشد آن ها بسیار مضر است. تبلیغات و برنامه های تلویزیونی دائما در حال تنوع و تغییر هستند بنابراین یک کودک هرگز از تماشای تلویزیون خسته نمی شود.

دیدن تلویزیون برای نوزاد

اما بعد از ۲ سالگی…

حداقل تا حدودی همه چیز تغییر می کند و در طی سال های پیش دبستانی برخی از کودکان مهارت هایی را از تماشای تلویزیون می آموزند. برنامه های نمایشی خوب طراحی شده می توانند سواد ریاضیات، علوم، حل مسئله و برخی از رفتارهای اجتماعی را به کودک یاد بدهند. برنامه های آموزشی بیشترین تفاوت را در کودکان با سنین مناسب ایجاد می کنند.

راه چاره ؛ آنچه که باید انجام دهید

به طور طبیعی کودکان هنگام تماشای تلویزیون یا استفاده از برنامه های تلفن همراه به شرطی که در کنار والدین خود باشند، چیزهای زیادی می آموزند. انتخاب برنامه های مناسب نیز مهم است، باید برنامه هایی را انتخاب کنید که برای آموزش کودکان طراحی شده اند و موضوعاتی چون زبان ، ریاضی و …را به او می آموزند. به یاد داشته باشید چه برنامه های تلویزیون را از صفحه تلویزیونی تماشا کنید و چه از طریق تلفن همراه یا رایانه، ماهیت آن یکیست.

والدین باید هنگام استفاده از رسانه محدودیت هایی را برای کودکان در نظر بگیرند تا اطمینان حاصل کنند که فرزندشان در دنیای دیجیتال رشد سالمی دارد. با وجود این که برخی از کودکان در سنین پایین با تلفن همراه آشنا می شوند و اکثریت قریب به اتفاق آن ها تلویزیون تماشا می کنند، دستور العمل هایی از سوی آکادمی اطفال ارائه شده است که استفاده از رسانه مثبت را ترویج دهد. در حالی که والدین باید تصمیم بگیرند که کودک شان چه چیزی تماشا کند اما استراتژی های عنوان شده در این بخش از بیا نی نی ممکن است به کاهش تاثیرات منفی استفاده از رسانه در کودکان کمک کند:

تلویزیون برای نوزاد

استفاده از فضای مجازی و رسانه ها را محدود کنید 

محدودیتی تعیین کنید ( به عنوان مثال ۳۰ دقیقه در روز ) و مطمئن شوید که کودک تان وقت کافی با شما می گذراند و به تنهایی به تماشا و استفاده از رسانه نمی پردازد. بسیار سخت است که در دنیای امروز کودکان را از هر تلویزیون، تبلت، رایانه، تلفن های هوشمند و سیستم های بازی دور نگه داشت بنابراین مراقبت والدین برای تماشای رسانه؛ کلید رشد خلاقیت کودک خردسال است.

خواندن کتاب را به تماشای تلویزیون و موبایل ارجحیت دهید

خواندن کتاب با صدای بلند دامنه لغات آینده آن ها را افزایش می دهد  و احتمال این که خودشان زود مشتاق و خواننده کتاب  شوند بیشتر خواهد شد. مطالعات نشان می دهد هر چه تعداد کلمه های بر کار برده شده برای صحبت با نوزادان و خواندن کتاب برای کودکان بیشتر باشد، دایره واژگانی آن ها در ۳ سالگی بیشتر می شود و علاوه بر این، آکادمی اطفال توصیه می کند که دستگاه های دیجیتال معمولا حاوی عناصر بصری پرت کننده حواس هستند که مانع فهم بچه ها می شوند و بنابراین تا حد ممکن آن ها را دور نگهدارید.

خواندن کتاب برای کودک

برنامه ( و اپلیکیشن ها) را با دقت انتخاب کنید 

برنامه های مختلف را با دقت بیشتری انتخاب کنید و در طول نمایش یا بازی با فرزندان خود همراه باشید:اجازه ندهید فرزندتان به تنهایی تلویزیون یا فیلمی ببیند. کودکان باید با تعامل والدین مهارت های زبانی و شناختی خود را پرورش دهند. برنامه ها را قبل از تماشای کودک بررسی کنید و استاندارد های اپلیکیشن ها را برای برنامه های آموزشی در نظر بگیرید.

مراقب تبلیغات باشید 

میان برنامه های آموزشی و آنلاین تبلیغاتی نمایش داده می شود. شما باید کانال هایی را انتخاب کنید که فاقد تبلیغات باشد. برنامه ها، فیلم یا وسایل یادگیری الکترونیکی دستی را مخصوص کودکان تهیه کنید.

کیفیت را بیش از کمیت در نظر بگیرید 

اطمینان حاصل کنید که رسانه مورد نظر فرزند شما از کیفیت بالایی برخوردار است و چیز های خوب را در اولویت قرار دهید.  


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *