بیا نی نی/ یک نفر هست که به من خیلی ظلم و بدی کرده ، واقعا تاثیر بدی روی زندگی‌ام گذاشته و خیلی برایم دردسر درست کرده است. سال‌هاست که از او، کینه شتری به دل دارم اما به نظرم، زمانش رسیده که فراموشش کنم. پسری هستم ۲۴ ساله. ممکن است راهنمایی‌ام کنید؟
 
پاسخ
چه تصمیم زیبایی و چقدر خوشحال کننده است که می‌خواهید برای سلامت روان‌تان، چنین قدمی را بردارید. البته می‌دانم سخت است، به خصوص که خودتان هم گفتید این کینه، شتری شده است. با این حال، اگر آگاهانه به زندگی و روابط افراد نگاه کنیم و بپذیریم که قطعا تفاوت‌ های فردی وجود دارد و هر کسی با فلسفه خاص خود زندگی می‌کند، در این صورت انتظار یکسانی از همگان نداریم که مطابق میل و مدل فکری ما زندگی کنند، حرف بزنند و رفتار کنند. اما چند توصیه به شما داریم.
اقدام جرئت‌ مندانه، گام اول
به هر حال ممکن است تفاوت‌های فرهنگی و نوع ادبیات اطرافیان در گفت‌و‌گو، با ادبیات ما متفاوت باشد و با این دیدگاه سطح توقع یکسانی از اطرافیان نداریم و از هر کسی به اندازه شعور و آگاهی و توانایی‌اش انتظار داریم در نتیجه از برخی رفتارها که نمودی از فرهنگ فرد است و قصد جسارت به ما را ندارد، آزرده خاطر نمی‌شویم، چنان چه عمدا بدی می‌بینیم در گام اول باید جرئت ‌مندانه برای اصلاح رفتار فرد و آگاه کردنش از ناهنجاری که دارد، اقدام کنیم و اگر نتیجه نداد، دوری کردن از این‌ گونه افراد، منطقی است.
آسیب ‌های روانی حمل افکار مزاحم
اگر کینه اطرافیان در وجود ما انباشته شود، موجب شکل‌گیری افکار مزاحم و زباله فکری ما می‌شود که این زباله‌های فکری باعث بیش‌ برانگیختگی و در نهایت به رفتارهای اجتنابی مثل جامعه ‌گریزی و انزوا طلبی منجر می شود! برای در امان ‌ماندن از شر افکار مزاحم، ضرورت دارد اعتماد به ‌نفس خود را هر چه بیشتر تقویت کنیم و آن گاه توان دور ریختن کینه‌ها، حسدها، بخل‌ها و … را خواهیم‌ داشت. میزان دور ریختن زباله ‌های فکری و بخشیدن دیگران، ارتباط مستقیم با عزت ‌نفس ما دارد.
خودپذیری ‌تان را تقویت کنید
از جمله ارکان مهم عزت ‌نفس که می‌تواند جامعه‌ پذیری فرد را افزایش ‌دهد و دیگران را با داشتن تفاوت‌های فرهنگی و شخصیتی بپذیرد و برای آن‌ها احترام قائل شود، خودپذیری است. افرادی که عزت ‌نفس مطلوبی دارند، کسانی هستند که خود را پذیرفته‌اند و به خودباوری نسبی رسیده‌اند و به خود و توانایی‌هایشان احترام می‌گذارند به همین دلیل برای اطرافیان خود ارزش و احترام قائل هستند و زودرنجی ندارند و کینه دیگران را به جا یا نابه جا به دل راه نمی‌دهند و بیشتر از زندگی و تعامل با جامعه لذت می‌برند.
نویسنده : عبدالحسین ترابیان | کارشناس ‌ارشد روان‌شناسی