گیاه گزنه با نام علمی ( Urtica) از تیره گزنه‌ایان، راسته گل سرخ سانان است. مواد مغذی که در این گیاه وجود دارد شامل  ویتامین‌های A, B,D,K و ویتامین‌های آهن، پتاسیم، منگنز، کلسیم، منیزیم، فسفر، سلیسیوم، سدیم، مقدار زیادی اسیدهای آمینه، کالری و چربی است. بانوان عزیز می‌توانند از این گیاه برای سلامت مو و پوست خود و خانواده خود استفاده و تاثیرات مثبت آن را مشاهده کنند.
 چند مورد از مزایای گزنه را برای شما بازگو می‌کنیم:
ضد ریزش مو، درخشان کننده مو و عامل رشد مجدد موها
درمان خشکی مو، موخوره، شوره سر و کاهش خارش پوست سر
درمان پوست‌های چرب، آکنه، جوش و اگزما
مناسب برای درمان کم خونی، افزایش گلبول‌های قرمز و انعقاد خون
افزایش شیردهی در زنان
مناسب برای قاعدگی، تنظیم هورمون های زنانه و درمان کیست تخمدان
افزایش سلامت بانوان و پیشگیری از پوکی استخوان
 مضرات مصرف گیاه گزنه:
 استفاده بیش از حد مجاز ممکن است برای روده‌ها و کلیه‌ها مضر باشد و باعث افزایش فشار خون و کم آبی در بدن و همچنین بند آمدن ادرار ‌شود.
 موارد منع مصرف
 زنان باردار و کودکان از مصرف آن خودداری کنند.
 روش‌های مصرف گزنه
به صورت دم کرده: مقدار ۴۰ گرم برگ گزنه را در یک لیتر آب جوش بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید. مقدار مصرف آن سه فنجان در روز بعد از غذاست.
جوشانده گزنه: مقدار ۳۰ گرم گزنه را در یک لیتر آب بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه آن را بجوشانید. این جوشانده برای تصفیه خون مفید است. مقدار مصرف آن یک فنجان بین یک وعده غذایی در روز است.
روغن گزنه: برگ‌های گزنه را داخل شیشه و روی آن روغن زیتون می‌ریزیم و برای سه هفته آن‌را در جایی خنک و سایه قرار می دهیم و هر چند وقت یک بار شیشه را تکان می دهیم. بعد از گذشت مدت ذکر شده، روغن را صاف و در جایی تاریک و خنک نگهداری می کنیم. مدت زمان مصرف این روغن یک سال است.