1403/01/09

بیا نی نی

سایتی برای نی نی ها و مامانا

گیاهانی که آلودگی هوا را کاهش می‌دهند، بشناسید

گیاهانی که آلودگی هوا را کاهش می‌دهند، بشناسید

گیاهانی که آلودگی هوا را کاهش می‌دهند، بشناسید

یکی از مؤثرترین راه‌ها برای مقابله با آلودگی هوا استفاده از گیاهان آپارتمانی تصفیه‌کننده هوا در خانه است. این گیاهان آپارتمانی علاوه بر اینکه خانه شمارا زیباتر کرده و از استرس‌های روزانه‌تان کم می‌کنند، در کاهش ذرات آلاینده هوا هم نقش دارند و کمک می‌کنند بدون نیاز به استفاده از دستگاه‌های تصفیه‌کننده خانگی، فضای مطبوع‌تری داشته باشید. پس اگر می‌خواهید وقتی به خانه می‌رسید راحت‌تر نفس بکشید و اکسیژن خالص‌تری را به ریه‌هایتان بفرستید، حتماً همین امروز برای تهیه این گیاهان آپارتمانی کاهش دهنده آلودگی اقدام کنید و از مزایای آن‌ها برای تصفیه کردن هوا بهره‌مند شوید. یادتان باشد که هرچقدر گیاهان بیشتری در خانه داشته باشید هوای سالم‌تری تنفس می‌کنید و شانس ابتلا به بیماری‌های خطرناک ریوی، قلبی و عروقی و سرطان‌ها را در روزهای آلودگی هوا کاهش می‌دهید.

پوتوس طلایی، بهترین تصفیه‌کننده هوا

پوتوس طلایی یکی از بهترین گیاهان برای مقابله با آلودگی هوا است که می‌تواند به‌عنوان تصفیه‌کننده هوا نقش مؤثر و مثبتی داشته باشد. پوتوس طلایی نسبت به سایر گیاهان آپارتمانی راحت‌تر رشد می‌کند، گیاه مقاومی است و به‌راحتی به کمک قلمه تکثیر می‌شود. به افرادی که در زمینه نگهداری از گیاهان آپارتمانی تجربه چندانی ندارند توصیه می‌شود پرورش گل و گیاهان آپارتمانی را با پوتوس طلایی شروع کنند؛ چراکه این گیاه مقاوم هرگز کسی را سرخورده و نا­امید نمی‌کند! برای رشد بهتر، گلدان را درجایی قرار دهید که نور غیرمستقیم و تهویه مناسب داشته باشد. در شرایطی که نور آپارتمان شما بسیار کم و محدود است می‌توانید از لامپ‌های فلوئورسنت هم برای رشد بهتر گیاه کمک بگیرید و به‌این‌ترتیب از مزایای این گیاه آپارتمانی برای بهبود کیفیت هوای داخل خانه بهره‌مند شوید؛ چون مانند یک فیلتر طبیعی تصفیه‌کننده هوا عمل می‌کند. یادتان باشد که خاک گلدان را نسبتاً مرطوب نگه‌دارید و مراقب باشید که بیش‌ازحد به این گیاه آپارتمانی عزیز آب ندهید.

پاپیتال، گیاه آپارتمانی بالارونده و آویزان برای تمیزی هوای خانه

شاید این گیاه زیبا را بر روی دیوار و نمای ساختمان‌ها یا تنه درختان زیاد دیده باشید که به‌صورت پیچنده بالا می‌رود اما جالب است بدانید که در فهرست بهترین گیاهان آپارتمانی برای تصفیه هوا هم قرار دارد. درواقع به دلیل اینکه گیاه سایه دوستی است در داخل خانه هم به‌خوبی رشد می‌کند. می‌توانید آن را داخل گلدان‌های آویزان قرار داده و اجازه دهید برگ‌ها از اطراف بیرون بریزند و در فضای اتاق معلق باشند تا اثرات این گیاه آپارتمانی برای تصفیه هوا در سراسر اتاق پخش شود. پاپیتال به‌صورت ساده یا ابلق در گل‌فروشی‌ها و مراکز فروش گیاهان آپارتمانی به فروش می‌رسد. توصیه می‌شود قبل از اینکه خاک گیاه به‌طور کامل خشک شود آن را آبیاری کنید. برای رشد بهتر گیاه از کود مایع استفاده کنید و آن را در مقابل پنجره‌ای قرار دهید که نور آفتاب مستقیم نداشته باشد. نور مستقیم خورشید برگ‌های زیبای پاپیتال را می‌سوزاند.

نخل آپارتمانی، تصفیه‌ هوا به سبک مناطق گرمسیری

اگر هدف شما این است که در این روزهای آلوده زمستانی در داخل خانه هوای تمیزتری داشته باشید از نخل آپارتمانی غافل نشوید. این گیاه بلندبالا هم از سوی محققان ناسا به‌عنوان یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی تصفیه‌کننده هوا شناخته‌شده است. نگهداری از این گیاه آپارتمانی کار دشواری نیست و با نور غیرمستقیم به‌خوبی رشد می‌کند. نخل‌ها انواع مختلفی دارند؛ ازجمله نخل آریکا، نخل بامبو و… همه آن‌ها از خاصیت تمیزکنندگی هوا برخوردارند و می‌توانند به‌عنوان یک تصفیه‌کننده هوا عمل کنند. از این رو استفاده از این گیاهان آپارتمانی از سوی محققان به‌شدت توصیه می‌شود.

فیکوس، تصفیه‌ هوا برای خانه‌های کم‌نور

درصورتی‌که آپارتمان شما تاریک و کم‌نور است و فکر می‌کنید محیط مناسبی برای پرورش گیاه آپارتمانی در اختیار ندارید، به فیکوس فکر کنید. گیاه شناسان بر این باورند که نوعی از این گیاه آپارتمانی به نام فیکوس الاستیکا، تصفیه‌کننده هوا است و با داشتن برگ‌های ضخیم و چرمی جذابیت زیادی را در طراحی دکوراسیون داخلی ایجاد می‌کند. البته اگر فیکوس در شرایط نوری مطلوب‌تر قرار گیرد بهتر رشد می‌کند. اگر این گیاه آپارتمانی را به خانه می‌آورید اجازه دهید در فاصله بین دو آبیاری خاک آن کاملاً خشک شود. اگر از فیکوس خوب نگهداری کنید ارتفاع آن به ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متر می‌ر­سد. نسبت به کم نوری مقاوم است اما هرچقدر نور بیشتری در اختیارش قرار دهید خوشحال‌تر می‌شود و با داشتن برگ‌های درشت تصفیه‌کننده بهتری برای هوا است!

فیکوس بنجامین، گیاه آپارتمانی حساس و آفتاب دوست برای تصفیه هوا

این گیاه آپارتمانی تصفیه‌کننده هوا به‌شدت آفتاب دوست است و البته به مراقبت‌های زیادی نیاز دارد. درصورتی‌که در زمینه نگهداری از گیاهان آپارتمان تجربه زیادی ندارید بااحتیاط بیشتری فیکوس بنجامین را به خانه بیاورید. کمبود نور سبب ریزش برگ‌های این گیاه زیبا و حساس می‌شود. اگر شرایط محیطی مساعد باشد این گیاه می‌تواند به یک درخت جالب تبدیل شود و ارتفاعش حتی به سقف هم برسد. بهتر است برگ‌های فیکوس بنجامین را هرچند وقت یک‌بار با اسپری بشویید تا این گیاه آپارتمانی را سرحال و قبراق تر ببینید.
 

ارکیده، گران‌قیمت ترین گیاه آپارتمانی تصفیه‌کننده هوا

یکی از گران‌قیمت‌ترین گیاهان آپارتمانی است که گل‌های آن سموم موجود در هوا را جذب می‌کنند و به همین دلیل تصفیه‌کننده خوبی برای تلطیف کردن هوای داخل خانه به شمار می‌روند. بعضی از افراد تصور می‌کنند که چون ارکیده گیاه مناطق گرمسیری است باید به آن زیاد آب بدهند؛ درصورتی‌که این باور اشتباه است و گل‌های گیاه با آبیاری و رطوبت بیش‌ازحد شروع به ریزش می‌کنند. البته ارکیده انواع مختلفی دارد و بهتر است قبل از خرید این گیاه آپارتمانی لاکچری، در مورد نگهداری نوع ارکیده موردنظرتان بیشتر تحقیق کنید.
 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *